Silmän rakenne ja uskoon tulo

Kaikkea Taivaan ja maan väliltä! Foorumin jäsenten kirjoituksia.

Silmän rakenne ja uskoon tulo

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » Ma 02 Tammi, 2012 0:04

Pekka Reinikaisen kirjoitus ja itsensä esittely:

"Onko luonnossa huonoa suunnittelua?
Evoluutioteorian kannattajat ovat pulassa. Heidän ongelmistaan mittavin on ensimmäisen solun synty,
joka on edelleen ratkaisematta. Toinen ongelma on evoluution mekanismin puuttuminen.
Sattumanvaraiset mutaatiot eivät kykene suunnittelemaan ihmisessä toimivaa 10 000 yhteen
sovitettua bio-ohjelmaa. Tämän vuoksi evoluution kannattajat väittävät, että Luojaa ei voi olla, koska
heidän silmissään luomakunta on täynnä suunnitteluvirheitä. Tietysti langenneessa luomakunnassa on
epämuodostumia ja sairauksia, jotka ovat kuitenkin evoluutiomekanismin eli sattumanvaraisten
mutaatioiden aiheuttamia.
Hyvä esimerkki aiheesta löytyy suurimman päivälehtemme tiedepalstalta (HS 22.6.2010), jossa on
arvioitu Richard Dawkinsin uusinta kirjaa "Maailman hienoin esitys". Dawkins on maailman johtavia
ateismin apostoleja. Hän katsoo, ettei Luojaa ei voi olla, sillä hän näkee luomakunnassa
suunnitteluvirheitä. Biologi Jorma Keskitalo toteaa: "Dawkins on herkullisimmillaan kuvatessaan
eliöiden anatomisia virheitä, kuten nurinkurista verkkokalvoa, jollaisia mikään älykäs suunnittelija ei
tekisi." Aistinsolut ovat verkkokalvolla todellakin silmään tulevasta valosta poispäin kääntyneitä. Mutta
onko tämä esimerkki huonosta suunnittelusta vai Dawkinsin tietämättömyydestä?
Silmään tulee tuhat miljoonaa fotonia sekunnissa. Ne kuljetetaan näkösoluille Müllerin solujen avulla.
Müllerin solut ovat kuin valokuitukaapeleita. Valoaallot muuttuvat samansuuntaisiksi kulkiessaan
tämän biologisen valokuituverkoston läpi. Tuleva valo sisältää eri värit eri aallonpituuksina. Ne taittuvat
siksi eri tasoille. Müllerin solut pystyvät vaimentamaan tätä väriaberraatiota huomattavasti. Ne myös
tukevat verkkokalvon rakenteita, vähentävät häikäisyä, uudistavat ja huoltavat aistinsoluja.
Silmän verkkokalvon rakenne on nerokas huipputeknologisen kehittämisen tulos. Jos aistinsolut
olisivat Dawkinsin esittämällä tavalla, värien erottelukyky heikkenisi, salamavalon välähdys sokeuttaisi
silmät pitkäksi aikaa ja aistinsolujen huolto heikkenisi merkittävästi. Silmissä on valtavasti
huipputeknologiaa ja hämmästyttävää tietojenkäsittelyä. Voimme muun muassa istua kirkkaassa
auringonvalossa ja samalla tarkastella varjossa tapahtuvia ilmiöitä. Silmä kääntää parissa päivässä
kuvan oikein päin, vaikka prismalaseilla kääntäisimme sen toisinpäin. Tajuntaamme muodostuvan
kuvan tietojenkäsittelyyn käytetty kapasiteetti on verrattavissa miljoonan kannettavan tietokoneen
samanaikaiseen toimintaan. Tässä on vain muutamia silmän hienouksia.
Ei ole perusteltua väittää, että silmän suunnittelija on ollut "älytön", kuten HS otsikoi. On järkyttävää,
että suurelle yleisölle väitetään silmän olevan "älyttömän suunnittelijan" työtä. Järkyttävää on myös
tiedetoimituksen heikko asiantuntemus, vai onko kyseessä harkittu ateismin tuputtaminen? Onneksi
on olemassa vaihtoehtoisia tiedotuskanavia teisteille kuten apologetiikkawiki.fi.
Pekka Reinikainen, LL
Kuka on tämä Pekka Reinikainen?
Tässä hänen oma henkilökohtainen esittelynsä:
Olin ateisti. Uskoin niiden tiedemiesten väitteisiin, joiden mukaan elämä oli kehittynyt alkuliemeen
ilmestyneestä solusta. Heidän mukaansa solusta kehittyi varsieväkala. Kala kapusi kuivalle maalle,
muuttui pikkuhiljaa sammakkoeläimeksi ja edelleen eteläapinaksi. Apina nousi kahdelle jalalle
vastakkaista sukupuolta miellyttääkseen. Niin siitä tuli esi-isämme.
Ihmettelin kristittyjä, jotka uskoivat muinaisiin Raamatun taruihin. Miksi kristityt eivät halunneet uskoa
tieteen tosiasioihin? Eikö ollut loogista, että valas on kehittynyt uimaan menneestä karhusta, kuten
Charles Darzninin Lajien synty -kirjassa arvellaan.
Elämän muutosprosessi alkoi, kun rakastuin papin tyttäreen. Sanoin morsiamelleni, että en uskonut
Jumalaan. Sanoin, että ateistinen vakaumukseni oli niin vahva, että minun olisi kuoltava voidakseni
uskoa. Kun muutin toiseen maahan opiskellakseni lääkäriksi, hän alkoi rukoilla puolestani.
Opiskelumaassa tapasin juutalaisen, joka uskoi Jeesukseen. Opiskelimme yhdessä biokemiaa. Hän
osoitti minulle, ettei alkuliemestä voi itsestään kehittyä soluja. Se on kaikkien kemian lakien vastaista.
Uskova anatomian professorini opetti myöhemmin, että esimerkiksi ihmisen käsien kätevyys on
sellainen insinööritaidon näyte, ettei vastaavaa toistaiseksi ole pystytty tekemään. Se johti minut
ateismin hylkäämiseen.
Elämäni lääkärinä oli kuluttavaa. Poltin pari askia savukkeita päivässä ja rentouduin käyttämällä
runsaasti alkoholia.
Omantunnon kriisi alkoi, kun olin mukana suunnittelemassa lääkärilakkoa. Ryhdyin pohtimaan, miten
potilaille voisi käydä. Mika on elämän tarkoitus? Kuka minä olen? Miksi olen täällä ja minne olen
menossa
kuoleman jälkeen? Lääkärinä tiesin oman elämäntyylini olevan sellainen, että voisin itsekin kuolla
vaikka seuraavassa silmänräpäyksessä.
Elämänlanteeni ahdisti minua ja aiheutti omantunnon tuskia. Silloin vaimoni sai minut mukaansa
kirkkoon. Mietin kirkonpenkissä istuessani, mitä ihmettä minä siellä tein. Mutta puhe herätti minut.
Julistaja kertoi nuoresta miehestä, jolla oli samantyyppinen ongelma kuin minulla ja joka käytti liikaa
alkoholia. Kun hän puheensa lopuksi sanoi, että tämän nuoren miehen nimi on Pekka, oli kuin salama
olisi iskenyt. Mikään ei olisi pitänyt minua paikoillani. Menin kesken tilaisuutta pyytämään rukousta
vaikeaan elämäntilanteeseeni. Palasin penkkiin epäsovinnaista käytöstäni häveten.
Tuona iltana elämäni muuttui. Ymmärsin olevani itsekäs, syntinen ihminen. Laskeuduin kotona itkien
polvilleni ja tajusin, että vain Jeesus voi minut pelastaa. Saman tien kaadoin alkoholijuomat viemäriin
ja heitin tupakat pois. Tunsin ensimmäistä kertaa elämässäni olevani elossa ja vapaa. Aivan kuin
aikaisemmin olisin ollut kuollut. Tämän huomasivat myös potilaat ja läheiseni.
Minussa heräsi halu lukea Raamattua, ja se avautui ihmeellisellä tavalla. Ihmettelin, miten tämä kirja
ravitsee sielun ja on ehtymätön lohdutuksen ja opetuksen Iähde.
Vain henkilökohtaisella rukousyhteydellä Jeesukseen voi selvitä tässä monin tavoin pahassa
maailmassa. Jeesus on sanonut, että ilman Häntä me emme voi mitään tehdä. Yhteys Häneen antaa
rauhan, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi. "


*************************
:idea:
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku

Paluu YLEISTÄ Ristin Valossa!

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa