Rikas mies ja Lasarus

Kaikkea Taivaan ja maan väliltä! Foorumin jäsenten kirjoituksia.

Rikas mies ja Lasarus

ViestiKirjoittaja Sepi » Pe 09 Maalis, 2012 23:10


Miten totuudellisesti Herramme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus opettaa opetuslapsiaan tuntemaan taivasten valtakunnan salaisuuksia, ja opettaa lisäksi elämään tämä maanpäällinen elämämme niin, että saavuttaisimme uskomme päämäärän, sielujemme pelastuksen.

Jeesuksen opetus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta on niin koskettava ja ajankohtainen juuri tänä aikana, koska viime hallitukset suomessakin ovat harjoittaneet politiikkaa, joka on kasvattanut tuloeroja niin paljon, että turvaverkkojen läpi alkaa pudota ihmisiä enemmän ja enemmän. Ja vaikka kaikki tilastot osoittavat, että tämä on tosi asia, niin asialle ei tehdä muuta kuin pidetään retorisia puheita köyhien kurjuudesta ja jatketaan samalla tuloerojen kasvattamista. Tämä on ihan tietoista politiikkaa, koska teollisuuspamput haluaa jakaa työläiset hyvin palkattuihin osaajiin ja alipalkattuihin halpatyövoimaan, joka tekisi puoli-ilmaiseksi työt kilpailukyvyn nimissä. Tämä tapahtuu siksi koska markkinavoimat ja rahatalous ei tunne isänmaata eikä lähimmäisen rakkautta, joka hillitsisi tätä ihmisten ylenmääräistä ahneutta. Raamattukin opettaa, että rahan himo on kaiken pahan juuri ja sitä tavoitellen ovat monet uskovatkin lävistäneet itsensä monella tuskalla ja joutuneet eroon Jumalasta ja hänen tahdostaan. Emme voi yhtä aikaa palvella Jumalaa ja mammonaa.

Siksi Jeesus antaa hyvän opetuksen tämänkin ajan ihmisille juuri vertauksessaan rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta. Rikas mies eli päivänsä loistossa ja ilossa (maallisissa). Hänellä oli paljon rikkaita ystäviä joiden kanssa hän piti loisteliaita juhlia ja nautti suunnatonta yhteiskunnallista arvostusta ja kunnioitusta. Hänellä riitti perässähiihtäjiä ja häntä kutsuttiin erilaisiin tilaisuuksiin puhumaan ja opettamaan, koska pidettiin itsestään selvänä, että hän omalla kyvykkyydellään oli hankkinut nuo valtavat rikkaudet. Kaikki halusivat samaa ja siksi haluttiin kysyä neuvoja miten tullaan rikkaaksi, koska tämän maailman rikkaudet tuo myös tämän maailman valtaa, joka niin helposti humalluttaa ihmisen. Kukaan ei tullut ajatelleeksi, että nuo rikkaudet saattoivat olla vain isiltä perittyä omaisuutta tai vääryydellä anastettua tai toisia riistämällä saatuja. Se ei rikasta miestä huolettanut, koska kaikki näytti pyörivän hänen tahtonsa mukaan, koska hänellä oli aina varaa maksaa rahanahneille päättäjille, että hänen tahtonsa tapahtuisi asiassa kuin asiassa. Tämän maailman rikkaudet siis tuo valtaa ja valta turmelee ihmisen totaalisesti. Sananlasku sanookin, että valta turmelee ja täydellinen valta turmelee täydellisesti. Siksi rikkaan miehenkin olisi ollut viisainta antaa sydämensä Jumalan täydelliseen hallintavaltaan, niin hänen rikkautensakin olisi koitunut Jumalan kunniaksi, koska ne olisi tullut köyhien ruokkimiseen ja kansan vähäosaisten hyväksi. Näin tämä rikas mies olisi kerännyt aarteita taivaalliseen pankkiin ja hänelle olisi maksettu vanhurskasten ylösnousemuksessa. Mutta Jeesus opetti, että helpompi on kamelin mennä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä taivasten valtakuntaan.

Kun nyt rikasta miestä kadehdittiin ja syytettiin ahneudesta, niin hän keksi hyvän tavan saada hyväntekijän maine. Hän alkoi jakaa almuja kansalle. Hän palkkasi taitavia torvensoittajia keräämään huomiota ja pani ne edellään kulkemaan pitkin kaupungin katuja uhriarkun luo. Kaiken kansan nähden hän sitten alkoi lappaa suuria summia uhriarkkuun ja kaikki kansa ylisti häntä hänen anteliaisuudestaan. Hän ei halunnut antaa almuja salassa, vaan halusi antaa almunsa kaikkien nähden saadakseen ihmisiltä ylistystä. Jeesus kyllä opetti, että älköön sinun oikea kätesi tietäkö antamisen asiassa, mitä sinun vasen kätesi tekee. Jeesus tarkoitti, että meidän ei tule tehdä numeroa antamisestamme, koska meidän taivaallinen Isämme tietää vaikuttimet antamiseemme. Rikkaan miehen jälkeen uhriarkun ääreen tuli köyhä leski joka laittoi arkkuun vain kaksi ropoa koska hänellä ei ollut enempää mitä laittaa. Hän laittoi koko elämisensä. Hänellä oli niin suuri usko Israelin elävään Jumalaan, että uskalsi laittaa koko elämisensä hänen haltuunsa. Ehkä hän ajatteli, että jossain on joku, joka on vielä köyhempi kuin hän ja tarvitsee elääkseen hänen roponsa. Lähimmäisenrakkaus ei laske hintaa eikä mieti kustannuksia. On vain usko Jumalaan ja hänen huolenpitoonsa. Kukaan muu kuin Jeesus ei huomannut köyhän lesken tekoa ja siksi uskon, että köyhä leski ei mennyt sinä yönä tyhjällä vatsalla nukkumaan, vaan oli nyt Jumalan erityisessä huolenpidossa jossa Jumala huolehtii hänen ajallisista tarpeistaan. Rikas mies sai siis almuistaan kiitosta ihmisiltä ja köyhä leski sai almuistaan Jumalan huolenpidon hänen ajallisissa tarpeissaan. Jumalalta rikas mies ei siis tulisi saamaan mitään koska hän oli saanut jo palkkansa häntä kiittäneiltä ihmisiltä. Jeesus vielä opetti, että köyhä leski antoi runsaammin, koska rikas mies antoi liiastaan ja köyhä leski laittoi uskossa koko elämisensä. Tämä siis opettaa meille että avustaminen ei riipu meidän varallisuudestamme vaan uskomme määrästä elävään Jumalaamme.

Lisäksi rikas mies tahtoi olla oikea Israelilainen ja vanhurskas ihmisten silmissä ja laittoi suuret raamatunlause kotelot otsaansa ja käsivarsiinsa ja piti pitkiä rukouksia kadunkulmissa ja valitsi etummaiset istuimet synagoogassa. Hän sai paljon päivälliskutsuja rikkailta ystäviltään ja samoin hän itse vastapalvelukseksi järjesti usein päivälliskutsuja rikkaille ystävilleen. Kerran pitäessään kutsujaan rikas mies hämmästyi kun hän huomasi portinpielessä istuvan kerjäläisen repaleisissa vaatteissaan ja täynnä paiseita ja syövän niitä muruja joita hänen pöydältään putosi. Lisäksi häntä alkoi inhottaa kun hän näki, että koiratkin kävivät nuolemassa Lasaruksen paiseita. Häntä hämmästytti myös että Lasarus ei näyttänyt katkeralta vaikka nöyrtyikin syömään hänen pöydältään pudonneita muruja. Mutta vaikka hän ihmisten nähden oli antanut paljon almuja köyhille saadakseen näiltä kiitosta ja ylistystä ei hän rikkaiden ystävien nähden kehdannut tarjota apuaan Lasarukselle vaan kovetti sydämensä. Ei hän mennyt hoitamaan Lasaruksen paiseita, eikä vaatettanut eikä ruokkinut tätä. Hän piti jo liiankin armollisena sitä, että salli Lasaruksen istua porttinsa pielessä ja syödä pöydältään putoamia muruja. Ehkä rikas mies mietti ajatuksissaan, että Lasarus on suuri syntinen ja kärsii ansaitsemaansa Jumalan rangaistusta synneistään, koska on jäänyt ilman ajallista siunausta ja menestystä.

Mutta Lasarus oli kiinnittänyt sydämensä niin lujasti elävään Israelin Jumalaan, että otti Jumalan lahjana rikkaan pöydältä putoavat murutkin ja kiitti sydämessään niistä Jumalaa. Hän ei kironnut Jumalaansa köyhyydestään, vaan luotti Jumalan muistavan häntäkin, köyhää kerjäläistä. Hän oli kuullut pappien opettavan kuinka Jumalan laki on kokonansa ihana ja oli vielä Mooseksen kirjoista kuullut kuinka Jumala ei katso henkilöön, vaan hänen huolenpitonsa alla on kaikki ihmiset jotka tulevat hänen siipiensä alta suojaa ja turvaa hakemaan. Hän ei halveksinut rikasta miestä sydämessään, eikä toivonut hänelle ikävyyksiä, vaan saattoipa viedä rikkaankin miehen elämän asioita rukouksessa Jumalalle tiettäväksi. Lasarus oli oppinut tuntemaan että ajallinen köyhyys ei meitä pelasta, mutta hengellinen köyhyys pelastaa meidät, sillä se saa meidät armon kerjäläisiksi Jumalan edessä, joka taas johtaa Jumalan mielen mukaiseen murheeseen ja se taas johtaa meidät parannukseen ja se vie taas meidät Jumalan armoon ja anteeksiantoon ja iankaikkiseen elämään. Rikas mies ei taas oppinut että omissa silmissään vanhurskas ei peri taivasten valtakuntaa, eikä me voida ostaa iankaikkista elämää almuilla olipa ne kuinka suuret tahansa. Rikas mies eli vain tätä elämää varten ja silmällä pitäen. Lasarus taas luotti Jumalan lupauksiin ja riippui niissä kiinni, eikä katkeroitunut ajallisessa köyhyydessään vaan rakasti Heraa Jumalaansa. Jokainen joka rakastaa Jeesusta koko sydämestään tässä ajassa saa katsella uskossa näkymättömiä tämän maailman ajan tuolle puolen jonne Jeesus jo on voittajana mennyt ja istuu Isän Jumalan oikealla puolella ja odottaa vain kunnes hänen jalkojensa alle kukistetaan kaikki vallat ja voimat näkyvällä tavalla.

Ja tuli se päivä jolloin Lasarus kuoli ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan lohdutusta saamaan. Samoin myös kävi rikkaalle miehelle, että hän kuoli. Hän huomasi olevansa tuonelassa tuskissaan ja hän järkyttyi kun huomasi, että uskonnollisuus ja runsaat almut eivät merkinneet mitään Herran Jumalan silmissä koska niitä ei oltu annettu Jumalan kunniaksi ja tahdon mukaan. Kaikki oli vain tähdännyt hänen oman egonsa koroittamiseksi ja ihmisten kunnian saamiseksi, sillä hän rakasti enemmän ihmiskunniaa kuin Jumalan kunniaa maan päällä eläessään. Hän oli nyt niittämässä mitä kerran maan päällä oli kylvänyt. Hän oli niin järkyttynyt iankaikkisesta kohtalostaan, että ei olisi halunnut, että hänen viisi veljeään joutuisivat tähän samaan kohtaloon. Niinpä hän pyytää, että Aabraham lähettäisi Lasaruksen hänen veljiensä luo, että nämä tekisivät parannuksen ja välttyisivät iankaikkiselta kadotukselta. Aabraham vastasi että heillä on Mooses ja profeetat, kuulkoot niitä. Mutta rikas mies tiesi että hänen veljensä tunsivat Lasaruksen joka oli istunut heidän kotinsa portissa ja olivat nähneet hänen kuolemansa. Niinpä rikas mies ajatteli että jos he näkisivät kuolleen Lasaruksen nousseen kuolleista ja kertovan heille rikkaan miehen terveiset tuonelasta, niin he uskoisivat Mooseksen ja profeettain ollen Jumalan sanansaattajia ja tulisivat uskoon ja pelastuisivat. Aabrahamin vastaus on yllättävä. Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin he eivät usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös.

Mietitäänpä tätä Aabrahamin toteamusta, sillä se on aika järkyttävä todistus meidän ihmisten epäuskosta elävää Jumalaamme kohtaan. Muistamme kuinka Jeesus herätti ennen ristiin naulitsemistaan Lasaruksen kuolleista. Saiko se Juutalaiset kääntymään uskomaan Moosesta ja profeettoja ja mikä vielä enemmän kuin Jeesuksen julistamaa evankeliumia.? Vain muutamat uskoivat ja suurin osa halusi raivata Jeesuksen tieltään vaikka tässä Jeesus antoi vakuuttavan todistuksen Messiaanisuudestaan ja että hän on Elämän Ruhtinas. Ja miten järkyttävää on se, että Raamattu opettaa, että useat hallitusmiehistäkin uskoivat, että Jeesus on heidän Messiaansa, mutta ihmispelossa eivät uskaltaneet sitä tunnustaa, sillä he rakastivat ihmiskunniaa enemmän, kuin Jumalan kunniaa. Tässä toteutui apostoli Paavalin sanat. Usko ei ole joka miehen. Kun Elämän Ruhtinas, Herramme Jeesus Kristus nousi kuolleista kolmantena päivänä ja ilmestyi apostoleilleen ja kerralla vielä yli viidelle sadalle veljelle, niin kun nämä täyttivät Jerusalemin opetuksellaan ja Jumala vaikutti heidän kanssansa tehden voimallisi tekoja ja ihmeitä ja merkkejä sanansa saarnan vakuudeksi niin mitä tapahtui? Alussa tuli kerralla uskoon yli kolmetuhatta henkeä ja vähän ajan päästä luku jo nousi yli viiden tuhannen. Ja joka päivä Herra liitti seurakuntaan niitä jotka saivat pelastuksen. Mutta saatana alkoi raivota ja samat henkilöt jotka ristiinnaulitsivat Herran Jeesuksen saivat aikaan valtavan vainon uskoon tulleita kohtaan ja nämä hajaantuivat ja veivät evankeliumin maan piirin ääriin asti. Mutta suurin osa ihmisistä ei halua uskoa saarnaa ylösnousseesta Herrasta Jeesuksesta vaan torjuvat heille tarjona olevan armon niin kuin juutalaiset tekivät Jeesuksen aikana. Siksi Herramme Jeesus opettaa ja lohduttaa meitä. Älä pelkää sinä piskuinen (pieni) lauma, sillä Jumala on päättänyt omistaa teille valtakunnan. Näin Jeesuksen vertaus toteutui Aabrahamin sanomana että he eivät usko vaikka joku nousisi kuolleista ja julistaisi heille evankeliumia. Jeesus on noussut kuolleista ja tämä on historiallinen tosiasia, ja vaikka me julistamme Kristusta ristiinnaulittuna meidän syntiemme tähden ja Jeesuksen ylösnousemusta meidän vanhurskauttamisemme tähden, niin pieni on se joukko joka tulee uskoon ja antaa pelastaa itsensä tästä pahasta maailman ajasta. Mutta Jeesus on antanut meille lupauksen, että kun pakanoiden täysi luku on sisälle tullut, niin silloin pelastetaan myös koko Israel.

Jeesus sanoi, että jos joku luopuu hänen tähtensä, taloista vaimosta, lapsista, pelloistaan tai mistä muusta tahansa, niin hän on saava tässä ajassa sata kertaa takaisin ja tulevassa ajassa iankaikkisen elämän. Vaikka joku olisi antanut nämä kaikki Herransa tähden palvellakseensa Jumalaansa, niin hän ei ole antanut paljonkaan Herraansa ja Jumalaansa nähden. Kun Jeesus oli taivaassa enkelien ja taivaallisten olentojen ylistämänä, niin hän Jumalan rakkauden tähden tuli köyhäksi, että me hänen köyhyydestään rikastuisimme. Apostoli Paavali opettaa, että vaikka Jeesuksella oli Jumalan muoto, ei hän katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, vaan hän nöyryytti itsensä ja tuli ihmisen kaltaiseksi. Hän antoi luomiensa ihmisten sylkeä häntä, repiä häntä parrasta, lyödä ja ruoskia häntä ja lopuksi ristiinnaulita itsensä. Kaikessa tässä hän tuli köyhimmäksi ihmiseksi. Ketuillakin oli luolat ja linnuilla pesät, mutta Ihmisen Pojalla ei ollut mihin päänsä kallistaisi. Hän otti meidän sairautemme kannettavakseen ja otti vieläpä syntimme kannettavakseen ja vei ne ristinpuulle, jossa kohtasi Jumalan hylkäämisen ja miltä se tuntuu, että meitä ei koskaan hyljättäisi. Jeesus kohtasi myös Jumalan vihan syntiä kohtaan, että me pääsisimme pois Jumalan vihasta. Kun Jeesus oli kaiken täyttänyt Isän vanhurskauden mukaan ja oli noussut kuolleista, niin apostoli Paavali todistaa, että kun Kristus astui taivaaseen, niin hän täytti kaikki. Hän sai Isältä takaisin sen saman kirkkauden joka hänellä jo oli ennen kuin maailma olikaan. Se että Jeesus tuli köyhäksi lunastaakseen syntiset ihmiset saatanan vallasta Jumalan tykö, niin me voimme rikastua hänen köyhyydestään siten että uskomme omalle kohdalle tuon Jumalan sovittavan pelastustyön ja siten tulla omistamaan taivaallisia aarteita jo tässä ajassa, kun pyhä Henki alkaa kirkastamaan meille Herraamme ja Vapahtajaamme Kristusta Jeesusta ja jakaa meille armolahjoja tahtonsa mukaan. Näin me annamme Jumalan Herrauteen itsemme ja kaikki mitä Jumala on meille uskonut ja antanut, sen mukaan kuin Jumala on meidän uskoamme saanut kasvattaa. Sillä Jumala on se joka meissä vaikuttaa sekä tahtomisen ja tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi. Ilman Jeesusta me emme voi mitään tehdä ja kaikki saamamme on lahjaa ja siksi kaikki kerskaaminen on suljettu pois. Mutta jos jonkun on pakko kerskata, niin hänen kerskauksenaan olkoon Herra Jeesus Kristus.

Siunausta veljille ja sisarille. :D :? :P
Avatar
Sepi
 
Viestit: 30
Liittynyt: La 18 Huhti, 2009 17:50

Paluu YLEISTÄ Ristin Valossa!

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa