Mikä on Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimi?

Kaikkea Taivaan ja maan väliltä! Foorumin jäsenten kirjoituksia.

Mikä on Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimi?

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » Ti 31 Heinä, 2012 11:39

KESKUSTELU FACEBOOKISSA:

ISÄN, POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMI ?

Jeesus käski tehdä ihmisistä opetuslapsia ja sitten kastaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Matt.28:19).
Miten nuo sanat sopivat yhteen Raamatun muun ilmoituksen kanssa? Tämä on eräs ratkaiseva tietämyksen alue!!! Apostolithan eivät missään tilanteessa käyttäneet sanoja "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". Eikä niitä tittelisanoja ole Matteuksen evankeliumin lisäksi muaalla Raamatussa.

ASIA SELVIÄÄ!
Ensiksikin on kysyttävä, mikä on tuo Nimi? Mikä on Isän, Pojan ja Pyhän Hengen Nimi, johon kehotetaan kastamaan? Matteushan mainitsee Nimen yksikössä: "nimeen", ei nimiin. HUOM!
Terveellä ajattelulla voimme todeta, ettei Isä ole nimi, ei myöskään Poika tai Pyhä Henki. Ne ovat titteleitä.
Jeesuksen opetus selviää asettaessamme sen Raamatun kokonaisopetuksen yhteyteen. Silloin huomaamme sen tukevan apostolista käytäntöä kastaa ihmiset Jeesuksen Kristuksen Nimeen (mm. Apt.2:38; Kolos 3:17). Raamattuhan ei voi opettaa ristiriitaisesti.

Katsomme selvennykseksi Jeesuksen opetusta parannuksen saarnaamisesta. Missä nimessä se tapahtuu? parannusta syntien anteeksi saamiseksi on saarnattava HÄNEN NIMESSÄNSÄ kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista (Luuk.24:47). Jeesus sanoi siis kaksi sanaa "Hänen nimessänsä". Onko meidän siis käytettävä parannusta saarnatessamme sanoja hänen nimessään? - - - Ymmärrämme tietenkin, ettei ole tarkoitus toistaa "Hänen Nimessään" -sanoja, vaan toimia Hänen Nimessään eli siis Jeesuksen Nimessä. - Hänen Nimessään tarkoittaa siis Jeesuksen Nimeä. Tämänkaltainen opetus saattaa tuntua lapselliselta. Mutta tällä tavalla jokainen voi parhaiten ymmärtää asian. = Jeesus ei opettanut käyttämään titteleitä ilman Nimeä.
Jos jonkun kastetilaisuudessa olisi käytetty pelkästään sanoja Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, ei häntä olisi kastettu mihinkään nimeen, vaan pelkästään titteleihin. Jos taas jonkun kasteessa on käytetty sanoja, Jeesuksen Kristuksen Nimeen, on Hänet kastettu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen Nimeen. Jeesushan ei opettanut käyttämään sanoja Isä, Poika ja Pyhä Henki, vaan niiden sanojen taakse kätkeytyvää Nimeä, samoin kuin on laita minun nimessäni sanojen kanssa.
Alkuseurakunta toimi yksinomaan Jeesuksen Kristuksen Nimessä. He tiesivät Herransa sanojen merkityksen. Tiedämme heidän toimineen oikein. Seuraamme heidän esimerkkiään. "Kaikki, mitä teette sanalla ja työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen Nimessä..." (Kolos. 3:17). Hän on Immanuel, Jumala meidän kanssamme (Matt. 1:23).

TÄSSÄ ASIAN RATKAISU:
Jeesuksen Nimeen kätkeytyy Isän Nimi!Jeesus tuli Isänsä Nimessä. Minä olen ilmoittanut sinun Nimesi ihmisille (Joh.17:6). Minkä Nimen Jeesus ilmoitti? = Pyhä Isä, varjele heidät Nimessäsi, jonka olet minulle antanut (Joh.17:11,12). Minä olen tehnyt Sinun Nimesi heille tunnetuksi (Joh.17:26). Minä olen tullut Isäni Nimessä (Joh.5:43). Hoosianna, siunattu olkoon Hän, joka tulee Herran Nimeen, Israelin kuningas (Joh.12:13, 28). Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa (2 Kor.5:19).Minä olen tullut Isäni Nimessä (Joh.5:43).
Isä, Poika ja Pyhä Henki toimivat ainoastaan Jeesuksen Kristuksen siunatussa Nimessä. Kaikki, mitä teette sanalla tai työllä, KAIKKI tehkää Herran Jeesuksen Nimessä (Kolos.3:17). Mitään poikkeusta ei ole. Ei ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta Nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman (Apt.4:12).
Emme siis usko pelastuvamme lausuessamme titteleitä: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Niiden lausuminen on turhaa ja tyhjää uskonnollista muotomenoa. Alkuseurakunta ei toiminut sillä tavalla. Miksi muuttaisimme Raamatun opettamaa käytäntöä?

Vanhassa laulussa lauletaan: Kun toiset nimet kalvenneet on aivan, nimi Jeesus vielä jää. Sen kauneutta kautta iäisyyden lunastetut ylistää. Nimi yli kaiken ompi Jeesus. Ei maailmassa kauniimpaa.
Kaikki valta on annettu Jeesukselle. Joh. 5:19-47.Jeesus on Immanuel, Jumala meidän kanssamme! (Matt.1:23).

Weijo Lindroos
_________________
En tykkääkään · · Älä seuraa julkaisua · Jaa · Poista
Sinä, Ritva Alm, Niemi Matti, Kauko Ja Sirkka-Liisa Karttunen ja 24 muuta tykkäätte tästä.
Raili Esko Kiitos tästä opetuksesta!!
13. lokakuuta 2010 kello 19:21 · En tykkääkään · 3

Eino Kupiainen · 22 yhteistä kaveria
Yeshua on Mashiyach.
Shalom.
13. lokakuuta 2010 kello 22:36 · En tykkääkään · 3

Weijo Lindroos Jeesus = Iesous (kreikaksi) = Yeshua (arameaksi) = YEHO'shua (hepreaksi) = "Jehuweh/Jahve/Jehova/JHWH Pelastaa".
On siis selvää, että Jeesuksen nimeen sisältyy tuo Jumalan persoonanimi JHWH. On siis tärkeää ymmärtää Jumalan ja Jeesuksen nimen yhteen kuuluvuus!
13. lokakuuta 2010 kello 22:46 · En tykkääkään · 6

Laura Pirttikoski · 9 yhteistä kaveria
Kolmiyhteinen Jumala ♥ Kaikkivaltias Isä♥ Rauhan ruhtinas♥ Vapahtaja♥ jne.. jne ♥
14. lokakuuta 2010 kello 12:28 · Tykkää

Laura Pirttikoski · 9 yhteistä kaveria
Pelasjamme♥ Lohduttaja♥ Ikuinen elämämme Jeesus Kristus Jumalan poika joka ottaa pois kaikki maailman synnit ♥ Kuoli Ristillä meidän kaikki en ihmisten edestä ja vuodatti verensä pestäkseen meidän kaikki pahat, väärät tekomme ja syntimme po...Näytä lisää
14. lokakuuta 2010 kello 12:34 · En tykkääkään · 5

Weijo Lindroos Sana "kolmiyhteinen" on aika hyvin Jumalaa kuvaava. Se on kuitenkin Raamatun ulkopuolinen, kirkkoisien keksimä nimitys Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä.
Kristikunnassa on kolmenlaista oppia jumaluuskysymyksestä:
1. kolminaisuusoppi
2. jeesusyksinoppi
JA
3. RAAMATUN OPPI.
Itse pitäydyn tuohon 3. vaihtoehtoon. Sitä tukee mm. 1 Kor. 8:6.
14. lokakuuta 2010 kello 12:46 · En tykkääkään · 9

Outi Marttila tahtoo tökkiä tuo kolmiyhteinen ja kolminaisuusoppi ja jeesusyksinoppiin kun en alkanut niin ei sitten luettu uskovaiseksikaan, vaan Jumalapa on sydänten tuntija .. jos me ihmisiin panemme toivomme niin olemme muita surkuteltavammat ja kirotut.
14. lokakuuta 2010 kello 15:12 · En tykkääkään · 5

Weijo Lindroos Näin Outi! Aamen.
Luotamme vain Raamatun opetukseen, siihen oppiin Jumalasta, joka on määritelty RAAMATUN SANOILLA.
"Ei yli sen, mikä on kirjoitettu!"
14. lokakuuta 2010 kello 17:41 · En tykkääkään · 5

Outi Marttila ♥
14. lokakuuta 2010 kello 20:45 · En tykkääkään · 4

Weijo Lindroos On siis kolme oppia Jumalasta:

1. kolminaisuusoppi
2. jeesusyksinoppi
JA
...Näytä lisää
14. lokakuuta 2010 kello 20:52 · En tykkääkään · 4
Outi Marttila kolminaisuusoppi on yleisin, jeesusyksinoppi vitsaus varsinkin Oulun seudulla ja valitettavasti tämä Jumalan Sanan TOTUUS sitä ei uskalleta julistaa kun lampaat katoaa kun se Sana on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ... Onni ken sitä saa kuulla.
14. lokakuuta 2010 kello 20:56 · En tykkääkään · 5

Markku Järvi · Henkilön Irene Kivioja ja 672 muun kaveri
Raamattu on tässäkin asiassa ainoa oikea lähde.
14. lokakuuta 2010 kello 23:23 · En tykkääkään · 5

Outi Marttila AMEN. ♥ Siksi on ihana kuunnella Sanaan pohjautuvia puhujia, vaikka syömättä ja juomatta pitemmän aikaa -> siinä se tuleekin ilmi, kuten Jeesus sanoo "ne sanat jotka minä olen teille puhunut ovat henki ja elämä" -> Ei ihminen elä ainoastaan leivästä vaan jokaisesta sanasta joka Jumalan suusta lähtee. -> Jeesushan puhui sen mitä Isä oli antanut puhuttavaksi.
15. lokakuuta 2010 kello 7:49 · En tykkääkään · 6

Weijo Lindroos Aamen Outi ym. rakkaat Jumalan lapset!
Herra siunatkoon meitä!

Tässä kaikille tutkittavaksi kirjoitukseni aiheesta:
http://Jeesus-on-Herra.com/?p=263

.
15. lokakuuta 2010 kello 10:50 · En tykkääkään · 5

Outi Marttila Olen aina ajatellut kun 1. Mooseksen kirjassa alussa 3 jae: Ja Jumala sanoi tulkoon valkeus ja valkeus tuli. -> että siinä Jumala loi Jeesuksen, koskapa vasta 14 jakeen jälkeen Jumala loi auringon (jae 16). ???
15. lokakuuta 2010 kello 11:07 · Tykkää · 1

Weijo Lindroos Jeesus vaan ei ole luotu. Hän on ollut aina. Jeesus on A ja O, alku ja loppu.
Tuossa laittamassanio linkin kirjoituksessa on Raamatun selvitys asiaan. Mm. Snl. 8. luvun tarkoitus.
15. lokakuuta 2010 kello 11:31 · En tykkääkään · 5
Outi Marttila Tekstiin täyty paneutua paremmalla ajalla, kävin sitä läpi ja hyvältä näytti =)
15. lokakuuta 2010 kello 11:36 · En tykkääkään · 5

Minna Maaria Tammisto Weijo on oikeassa. Jeesus ei ole luotu, vaan Hän on Jumalasta syntynyt eli Jumalaa. Jehovan todistajien harhaoppi opettaa, että Jeesus on yksi luoduista enkeleistä, alkuperäiseltä nimeltään Mikael. Näin ei siis missään tapauksessa ole! Mikael on yksi enkeliruhtinaista, jotka on Jumala luonut, mutta Jeesus on Jumalan ainoa poika.
15. lokakuuta 2010 kello 13:18 · En tykkääkään · 4

Weijo Lindroos Aamen Minna! Tämä on eräs kristinuskon perustotuuksista.
Jeesus on Luoja, koska "Hänen kauttaan ja Häneen on kaikki luotu". Kol. 1.
Näkymätön Isä toimii näkyvässä Pojassaan. Tämä voi käsittää vain Pyhässä hengessä.
Mutta siis.
Jos Luoja alennetaan luoduksi on kysymyksessä törkeä majesteettirikos.
15. lokakuuta 2010 kello 13:36 · En tykkääkään · 5

Markku Järvi · Henkilön Irene Kivioja ja 672 muun kaveri
Luin yllä mainitun kirjoituksesi. On siinä todella paljon samaa mitä itse olen Raamatusta ymmärtänyt rukouksen hengessä. Tosin eroavaisuuksiakin on.
Siunausta.
15. lokakuuta 2010 kello 15:14 · En tykkääkään · 4

Minna Maaria Tammisto Olen miettinyt itsekin tuota kolminaisuusoppia, kun en ole löytänyt sitä raamatusta. enkä ole kymmeneen vuoteen voinut rukoilla Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Rukoilen aina siinä kohdassa Be shem Jeshua eli Jeesuksen nimesssä. Niin käski Jeesus itse rukoilla. MIssään raamatussa ei käsketä rukoilla muulla tavoin. sitä paitsi mikään niistä kolmesta ei ole nimi. Jeesus on. Meidän kuuluu rukoilla Isää Jeesuksen nimessä.
15. lokakuuta 2010 kello 19:09 · En tykkääkään · 6

Weijo Lindroos Näin on totuus. Aamen.
15. lokakuuta 2010 kello 20:35 · En tykkääkään · 3

Pirkko Lahdenoja AAMEN! Jeesus Kristus on tie ja totuus ja elämä
16. lokakuuta 2010 kello 12:10 · En tykkääkään · 5

Petri Kuusela Apostolisien Isien nimellä kulkevat kirjoitukset (http://fi.wikipedia.org/wiki/Apostoliset_is%C3%A4t) Didakhe 7.:ssä luvussa mainitsee opetuksena näin :

"..Mitä kasteeseen tulee, kastakaa seuraavasti..... kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän He...Näytä lisää
5. marraskuuta 2010 kello 1:10 · En tykkääkään · 3

Weijo Lindroos Heti apostolisen ajan jälkeen alkoi toteutua Paavalin ennustama suuri luopumus. Apt. 20:29-31 ja 2 Tess.2:10-12. Siinä tuli käyttöön myös kaste titteleihin ja Jeesuksen Nimi jäi sivuun.
6. marraskuuta 2010 kello 0:39 · En tykkääkään · 3

Weijo Lindroos Lähetyskäskyssä Jeesus kehoittaa seuraajiaan "tekemään opetuslapsia" ja sen jälkeen "OPETTAKAA HEITÄ pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää!" Ja sillä linjalla Hän lupaa olla kanssamme joka päivä maailman loppuun asti! Matt. 28:19-20.
Opetus on oleellinen puoli opetuslapseuttamisessa!
6. marraskuuta 2010 kello 11:15 · En tykkääkään · 3

Pirkko Lahdenoja Aamen! Vastaansanomattomasti!
6. marraskuuta 2010 kello 12:20 · En tykkääkään · 3

Petri Kuusela Asia ei aina ole niin yksinkertaista. UT:tin kreikankieliset käsikirjoitukset eroavat aika monessakin kohdassa, ja jopa edellä manitsemaani Matt.28:19:sta erää pitävät myöhempänä lisäyksenä Matt. evankeliumissa. Selvästi Isä, Poika ja Pyhä ...Näytä lisää
10. marraskuuta 2010 kello 22:15 · En tykkääkään · 1

Weijo Lindroos Aamen Petri!
On todella olemassa toinenkin ns. "alkuteksti" Matt. 28:19. Siinä on sanojen isäpoikapyhähenki -tilalla sanat minun Nimessäni! Tämä harvinaisempi versio näyttäisi paremmin sopivan yhteen muiden Uuden Testamentin kirjoitusten ka...Näytä lisää
10. marraskuuta 2010 kello 22:40 · En tykkääkään · 3

Petri Kuusela Kiitos selvennyksestä Weijo ja siunausta.
10. marraskuuta 2010 kello 22:48 · En tykkääkään · 2

Pirkko Lahdenoja Aamen!! Näin muuttumaton Jumalan sana, totuus Jeesuksessa Kristuksessa tekee meidät vapaaksi isien perinnäissäännöistä ja
saatanan valheorjuudesta.. johon meitä on kiedottu syntymästämme saakka..

Luuk. 4:18
"Herran Henki on minun pääll...Näytä lisää
10. marraskuuta 2010 kello 23:37 · En tykkääkään · 1

Petri Kuusela Berean juutalaisten "...tutkivat kirjoituksia.." Apt.17:11 asennetta vaan kaikille :)
10. marraskuuta 2010 kello 23:40 · En tykkääkään · 2

Pirkko Lahdenoja AAMEN! 0 Mutta veljet lähettivät heti yötä myöten Paavalin ja Silaan Bereaan. Ja kun he olivat saapuneet sinne, menivät he juutalaisten synagoogaan.
11 Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin haluk...Näytä lisää
11. marraskuuta 2010 kello 8:02 · En tykkääkään · 2

Anja Saarinen En ole tuota nimiasiaa ennen miettinyt ollenkaan. Jeshuan nimeen ilmeisesti, olen kastettu Hämeenlinnassa Saalem srk. rukoushuoneessa v. 1980. Nimiasia ei ole ennen ollut ajatuksissani. Evl.kirkossa olen edelleen jäsenenä lapsikasteeni kaut...Näytä lisää
5. huhtikuuta kello 22:09 · Tykkää

Weijo Lindroos Kyllä Anja, ♥ helluntaiseurakunnissa kastetaan Jeeukseen Kristukseen, vaikka siihen lisätäänkin nuo tittelit, isäpoikajapyhähenki. Ei niiden lausuminen tee kastetta tyhjäksi. Mutta jos jonkun kasteessa ei ollenkaan lausuttaisi Jeesuksen Nimeä, niin se ei olisi kristillinen kaste. Jeesus on ainoa Pelastaja! ♥
5. huhtikuuta kello 22:20
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku

Rakentava keskustelu

ViestiKirjoittaja EbenEser » Ti 31 Heinä, 2012 15:11


Tuossapa meille jokaiselle on pureksittavaa. Raamattu ainoana ohjeena uskonelämässämme.

Tämmöttis. :)
EbenEser
 

Re: Mikä on Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimi?

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » Su 01 Marras, 2015 22:58

Nostetaanpa tämä keskustelu taas pintaan.
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku


Paluu YLEISTÄ Ristin Valossa!

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa