Mitä syöt tai et syö?

Kaikkea Taivaan ja maan väliltä! Foorumin jäsenten kirjoituksia.

Mitä syöt tai et syö?

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » La 21 Helmi, 2009 21:01


Tässä yksi keskustelunaihe meidän vanhasta RistinLoistosta, joka on tänään lopetettu:

Mitä syöt tai et syö? Terveellinen ravinto!

Lähettäjä: TurunWeijo (Alkuperäinen viesti) Lähetetty: 25.8.2008 20:50

Raamattu on Totuus.
Jumala on Sanassaan antanut ohjeet, jotka ovat meille ja meidän terveydellemme hyväksi. Jumala tietää, mikä meille on parasta. Raamattu on valmistajamme tuoteseloste ja käyttöohje.

Mitä siis Sana sanoo?
Jeesus sanoi "kaikki ruuat puhtaiksi" (Markus 7:19). Hän sanoi, että voimme syödä "kaikkea, mitä lihakaupassa myydään kyselemättä mitään omantunnon tähden" (1 Kor. 10:25). -
Emme siis voi ottaa ruokasäädöksiä seurakuntaelämän säännöiksi. Mutta meidän tulee kyllä tarkistaa syömistämme terveytemme tähden.

Hengellisessä seurakuntaelämässä ei tule olla sijaa syömissäädöksille.
"Sillä ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta, ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä." Room. 14:17.
Tätä tarkoittaa 1 Timot. 4. oleva opetus sellaisista, jotka asettavat uskoville kieltoja syömisen suhteen. Ne rinnastetaan riivaajien oppeihin. "Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan. Sillä kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaanotetaan; sillä se pyhitetään Jumalan Sanalla ja rukouksella. Kun tätä veljille opetat, niin olet hyvä Kristuksen Jeesuksen palvelija, joka ravitset itseäsi uskon ja sen hyvän opin sanoilla, jota olet noudattanut." 1 Tim. 4:1-6.
Hyvä Jumalan palvelija on siis sellainen, joka opettaa, että "syö kaikkea, mitä lihakaupassa myydään".
Jumala on tarkoittanut syötäväksemme liharuuan samalla tavalla kuin kasvikunnankin tuotteet. Liharuokaan siirtyminen tapahtui jo vedenpaisumuksen jälkeen. 1 Moos. 9:3-4.
Uudessa Testamentissa Jumalan siunaus luvataan meille ollenkaan huolimatta siitä, mitä me syömme tai jätämme syömättä.
Room. 14.
Mitähän tarkoittaa Apt. 10:10-15 ???

___________________________________
" ... iloitsee yhdessä Totuuden kanssa
___________________________________

Lähettäjä: veden_neito Lähetetty: 2.9.2008 11:04
Noinhan se on, mutta olen kyllä sitäkin mieltä että jos jonkun terveys vaatii siirtymään vaikkapa ihan kasvisruokaan ei hän siinä väärin tee. Se on hänen oma juttunsa.
Tyttäreni siirtyi sellaiseen ruokavalioon jossa jätettiin pois mm. peruna. Hän syö paljon vihanneksi, kasviksia, munia, lihaa jne. Kahvinkin hän jätti pois. Tuo ruokavalio on kyllä aika kallis ja hän onkin miettinyt siirtyvänsä takaisin vanhaan. Vanhan ruokavalion mukana tulevat sitten terveyshaitat joten olen yrittänyt kannustaa häntä jatkamaan vaan uutaa systeemiään.

Terveellisempi ruoka on kyllä kalliimpaa.

____________________________________


Lähettäjä: TurunWeijo Lähetetty: 2.9.2008 13:17

Aamen.
Terveyden eteen kannattaa tarkistaa syömistäänkin.
Ehkä itsekin pitäisi alkaa vähentää sitä grillimakkaraa.
Ikää kun jo alkaa karttua.
Tällä menolla en elä kuin satavuotiaaksi.

____________________________________

Lähettäjä: aamu-usva Lähetetty: 2.9.2008 20:58

"On hyvä olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta sekä karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai joutuu lankeemukseen tai tulee heikoksi (Room.14:21)."
Uskon, että kasvisruoka on terveyden kannalta parempi kuin lihan syöminen .
Kahvin jättäminen kokonaan pois olisi varmasti kaikille kaikkein paras vaihtoehto. "Kaikki on minulle luvallista, mutta kaikki ei ole hyödyksi. Vaikka kaikki onkin minulle luvallista, en saa antaa minkään hallita itseäni (1.Kor.6:12)."
____________________________________

Lähettäjä: aamu-usva Lähetetty: 5.9.2008 20:52

Mulla on aina mielessä syömisestä puhuttaessa juuri tuo lause: "You are what you eat." Se oli mun kirjoituksissa englannin kuuntelun otsikko, tai preliminäärin...

___________________________________


Lähettäjä: DimiSefanja Lähetetty: 5.9.2008 22:02

Shalom!

Ruoka miehen tiellä pitää,
Sana pitää polullakin,
kunhan se on Suora ja Oikea.

Riimittelin aiheesta, mutta totta, kyllähän sitä sallitaan Raamatullisessa mielessa tuon Apt. Apt. 10:15 mukaan monenlaista syödä.
Veren syöminen toisaalla kielletään kaikissa muodoissaan. Näin minäkin teen sen jälkeen, kun tuo minulle aukeni. Eikä syö enää kukaan perheestäni. He, lapsetkin uskoivat kerrasta, kun kerroin Raamatun kannan veripalttuun, -makkaroihin ja -lettuihin (yms.) ja hyvä niin. Niin hyviltä kuin ne maistuivatkin.

Terveellisestä ruokavaliosta, jollainen Raamatustakin välittyy hyötyisivät muutkin kuin Weijo ja minä .
Itse siirtyisin mielellään kokonaisuudessaan ns. raamatulliseen ruokavalioon, jos se olisi mahdollista. tässä tulevat, sekä tulorajat, että saatavuus, hankkiminen esteeksi, valmistettavuuskin ja omat voimat valmistaa, mutta jos saisin kootun raamatullisen ruokavalion käsiini, niin ainakin osaltani yrittäisin sitä - mahdollisuuksieni mukaan noudattaa. Ihan jo terveysteknisistä syistä, joista jo veli Weijo mainitsikin.

Tampereen Erkiltä olen pyytänyt kasaamaan minulle tällaisen listan syötäväksi sopivista ruokaaineista. Sain liian epätäydellisen tarpeisiini. Sellaisen sinnepäin. Mutta kyllä minun varmaan täytyy tyytyä tähän nykyiseen ruokavaliooni, jossa on sikaakin jauhelihana pääsääntöisesti, jos vaikka valitsenkin mieluusti nautasikajauhelihaa. Pelkkä naudan jauheliha on liian kuivaa valmistaa. Pastaa (makarooneja) maustetaan, sipulia, valkosipulia ja sopivasti eri kotoa löytyviä mausteita. Siinä leivän lisäksi ja joidenkin kartano-grillimakkaroiden kera se minun menú ja tietysti, jos mahdollista, niin paljon, sellainen 1/3-osa vihanneksia sekoituksina.

Aikoinani ihmettelin, kus Raamatusta luin esim. tästä valtavasta sikalaumasta, että mitä kummaa, mutta selitin itselleni, että ne olivat palvelijoille ja orjille ja muille ei juutalaisille tarkoitettuja. Olisinkohan oikeassa tämän suhteen. En ole tutkaillut tai pohtinut enemmälti.

Siunausta Herrassa!

Dimi S.

_______________________________________

Lähettäjä: TurunWeijo Lähetetty: 5.9.2008 23:40

Aamen.
Juuri niin se on,
että terveellinen syöminen on kallista ja myös vaivalloista puuhaa.
Itse en ole vähääkään kulinaarisuuteen taipuva.
Tavallista ja yksinkertaista, helppotekoista.. Se on parasta,
vaan ei terveellisintä.

Ajattelen kuitenkin niin, että elämämme pituus Jumalan lapsina
on Jumalan kirjaan kirjoitettu. Sitä emme voi muutaa.
Terveellisellä syömisellämme voimme vaikuttaa vain siihen,
miten terveinä tämän ajan elämme.

Mutta nuo veriruuat. Tekee pahaa ajatellakin sellaista.

+

Tässä iässä meidän pitäisi (Dimi veljeni) panostaa terveyteen
hoitamalla tämä vatsakas olemus vähän hoikemmaksi.
Itsellä paino hipoo sataa. Ennen..., silloin joskus nuorena ja
terveenä paino oli aina 80 - 85.
parikymmentä kiloa pitäisi saada irtoamaan.
Mutta ei anneta sellaisten sivuasioiden vaikuttaa.
Hengellinen elämä ei paljoakaan riipu vatsamme koosta!


+
____________________________________

Lähettäjä: DimiSefanja Lähetetty: 6.9.2008 8:34

Shabbat Shalom!
Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
1. Kor. 1:3

PS. Hukkasin taas pitkähkön kirjeen, kun lähdin hakemaan jotain sitatoitavaa, joten kai sitten paree jättää liiat porinat porojen kanssa pannuun.

Siunausta päiväänne
Dimiritri Dimérus

______________________________________

Lähettäjä: aamu-usva Lähetetty: 6.9.2008 13:57

Nyt kun Dimi mainitsi jauhelihan, niin pitää varmaan jatkaa siitä aiheesta . Meillä syödään lähes pelkästään naudan jauhelihaa. Se on mun makuuni koostumukseltaan. Sian jauheliha on jotenkin sellaista liian mössöä. Mutta kyllä meillä joskus satunnaisesti jossain muodossa syödään sianlihaa, kuten kesällä, kun grillataan makkaraa .
Itse kyllä suosin paljonkin salaatteja ja kasvisruokia. Olen ollut pitkään vegetaristi ja vasta ensimmäisen lapsemme syntymän jälkeen olen aloittanut lihan syömisen.
Mun pitäisi kiinnittää huomiota siihen, etten herkuttelisi paljoa ja vähän vähemmän minäkin voisin yleensä syödä.... Eihän Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista... Varmaan kaikille tekisi hyvää terveydenkin kannalta pitää paastopäivä viikossa .

____________________________________

Lähettäjä: TurunWeijo Lähetetty: 9.10.2008 13:36

Syömiset ja Jumala.
Jeesus kristus on Uuden liiton perustaja ja sen Herra! Kiitetty olkoon Jumala!

"Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön." Hebr. 7:18.
"Sanoessaan "Uuden" Hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi." Hebr. 8:13.

"Ja Jeesus sanoi heille: "Niinkö ymmärtämättömiä tekin olette? Ettekö käsitä, ettei mikään,
mikä ulkoapäin menee ihmiseen, voi häntä saastuttaa? Sillä se ei mene hänen sydämeensä,
vaan vatsaan, ja ulostuu." Näin Hän sanoi kaikki ruuat puhtaiksi."
Mk. 7:18-19.
Tuo on Uuden liiton sanoma, jota kaikki alkuseurakunnan uskovat "noudattivat".
Tähän vapauteen saavat kaikki ihmiset tulla!!!
"Älkää antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen." Gal. 5:1.
Vain yksi syömiskielto on annettu. Se on veriruokien syöminen: Apt. 15:28-29.

"Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden."1 Kor. 10:25.
Minulla ei ole tästä´kään asiasta omaa mielipidettä.
Joudun siksi turvautumaan Taivaallisen Isäni mielipiteeseen.

________________________________________________

" ... iloitsee yhdessä Totuuden kanssa."
1 Kor. 13:6.
________________________________________________

Lähettäjä: aamu-usva Lähetetty: 10.10.2008 22:01

Tähän aiheeseen liittyen tuli mieleen kysyä niistä ajoista, kun emme syö sitä emmekä tätä, eli kun paastoamme... Oletteko te joskus jättäneet paaston kesken ja alkaneet vain syömään? Mä oon ...

__________________________________

Lähettäjä: TurunWeijo Lähetetty: 10.10.2008 23:06

Yksikin paastopäivää on aina erittäin hyvä. Silloin on käytetty Jumalan meille antamaa työkalua. Se on hyvä työkalu. Asiat toimivat paaston jälkeen taas entistä paremmin.

Ei Jumala ole meille vihainen, niin että Hän vaanisi meitä ja kävisi heti kimppuun kun olemme tehneet virheitä (mm. lopettaneet paaston tunti päätettyä aikaisemmin). Hänen rakkautensa ei lopu. Me olemme lopullisesti armahdetut! 1 Piet. 2:10.

"Kiitos Jumalallemme soikoon sydämissämme..."

__________________________________

Lähettäjä: Elämäni Lähetetty: 11.10.2008 10:23

KYLLÄ ON KÄYNYT NOIN KUIN AAMU-USVALLA ELIKKÄ YHTÄ VAJAVAINEN OON AINAKIN MÄ;)
__________________________________


Lähettäjä: aamu-usva Lähetetty: 11.10.2008 17:09
Mä paastoan aina niin, että mulla on jo alusta päätettynä, miten pitkään paastoan. Mutta mun miehelleni ei voisi käydä sellaista, että paasto loppuisi ennen aikojaan, koska hän ei määrää itselleen aikaa, vaan paastoaa niin pitkään kuin pystyy... Ja kuitenkin hän on paastonnut paljon pidempään kuin minä. Mä en tolla tekniikalla paastoisi varmaan tuntiakaan ...




___________________________________
@Dimi Sefanja suurensi tekstin.
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku

MITÄ ET SYÖ?

ViestiKirjoittaja HIPPULI50 » To 26 Helmi, 2009 17:19

MINÄ EN SYÖ VERILEIPÄÄ,ENKÄ VERIPALTTUA VAIN MITÄ SE OLI .ME SANOTTIIN KOULUSSA ENNEN VANHAA SITÄ KISKOKSI .ENKÄ MITÄÄN MISSÄ ON VERTA ,ELIKKÄ JOS EI OLE OTETTU POIS SITÄ. KOTON ON JO OPETETTU ET EI VERTA KUN RAAMATUSSAKIN NIIN KEHOITETAAN.KIRJOITTELI HIPPULI.



___________________________________
@Dimi Sefanja suurensi tekstin.
HIPPULI50
 
Viestit: 23
Liittynyt: To 19 Helmi, 2009 16:40
Paikkakunta: PEDERSÖRE

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » Ke 09 Kesä, 2010 22:18

Jumala on elävä ja voimallinen ja Hän ei vaadi meiltä lain noudattamista. "Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä (Jaak.4:8)." Pääsy Jumalan läheisyyteen on jo ansaittu. Lain sijaan on tullut parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa (Hebr.7:19). Jeesuksen veren kautta meillä on pääsy Isän Jumalan läsnäoloon (Hebr.10:19).
Avatar
Aamu-Usva
 
Viestit: 598
Liittynyt: Su 01 Helmi, 2009 22:15
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Weli-Markku » La 28 Elo, 2010 20:08


Kun on varaa, hemmottelen itseäni (n. 1-2 vuodessa) nauttimalla kunnon pippuripihvin, mutta (!) se pitää sitten olla ehdottomasti ´well done´ eli täysin kypsäksi paistettu, ei siis sisältä verinen eikä edes punertava.

Olen melko kaikkiruokainen ja pidän hyvästä ruu´asta, kunhan se on kohtuuhintaista eli edullista.
En minäkään voi sietää mitään veriruokia, en pitänyt esim. veriletuista edes nuorena, ennenkuin tulin uskoon - maunkaan takia.
Ja ruokajuomaksi kelpaa kaikki muu, kylmä tai kuuma juoma (ei haalea!), paitsi ei alkoholipitoiset juomat, ei edes pilsneri.
ALKOHOLI EI KUULU USKOVALLE - EDES RUOKA-TAI SAUNAJUOMANA!

Sitten on nämä omantunnonkysymykset , vaikkapa: voiko uudestisyntynyt kristitty käydä muslimien omistamissa kebab-paikoissa syömässä, koskapa kebab-lampaat kuulemma teurastetaan Allahille uhraten? Jostakin syystä itselläni ei ole koskaan tullut uskossa ollessa huono omatunto tai synnintunto, vaikka olen useasti aterionut kebab-ravintoloissa. Mielestäni tähän todella pätee uuden liiton henkeen sopiva Paavalin ohje, jota tässä viestiketjussa on jo aikaisemminkin siteerattu: syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään.

Kokkaan itsekin kaikenlaista, ja jos tulee ruokavieraita, niin spesiaalini on Velin kermainen ja pippurinen häränsuikalepata.
Eturuuaksi katkarapu-tonnikalasalaattia hapankorppujen ja Creme Bonjour-levitteen kera, ja jälkkäriksi vaikkapa vain kahvia ja jäätelöä.
Mutta tälläisen aterian valmistan vain, kun on varaa ja olen pyyttänyt ihmisiä syömään.
Veli´s kitchen! :)

Yleensä se on arkisin mullakin tota hernekeitto- tai grilli- ja lenkkimakkaralinjaa - tai sitten jotain muuta keittoa, jonka ite värkkään iltapäivällä töistä tullessa, syön siitä sitten osan päivälliseksi. Loput pistän kuljetusastiaan ja syön sitten työpaikalla
lounaalla mikrolla lämmitettynä. Kätevää, eikö? :)

ja paino heittelee nykyisin tossa 90-95 kg:n haitarissa, mikä on 180 senttiselle miehelle vähän liikaa. Mutta kun on liki kuuskymppinen, niin turha tässä iässä on enää haaveilla parikymppisen kollin vartalosta - vai mitä, Weijo-vanhus tai Dimi? :oops: :) Eikä me olla turhamaisia... :wink:

Vakavasti ottaen: syömme elääksemme, emme elä syödäksemme.
Jos ruoka on lohduttajamme tai suorastaan epäjumalamme, on jotain pielessä, esim. pakkomielle: "Suklaata! suklaata! Pakko saada suklaata!"
Raamattuhan sanoo, että mässäys on lihan teko - muinaisroomalaisethan mässäsivät bakkanaaleissaan - ja kävivät välillä oksentamassa ahmiakseen lisää herkkuja. Historiallista bulimiaa.... :roll: Yäk.

Kyllä meillä on lupa herkutellakin välillä, mutta ei se ole mikään itsetarkoitus...."loppuispa kokous pian, niin päästäisiin kahville ja sorteille"...

Kohtuus kaikessa. Ja kaikki Jumalan luoma ja antama on hyvää, kun se kiitoksella ja rukouksella pyhitetään ja vastaanotetaan.

Mutta kuinka moni nykyään siunaa ruokansa, niin kuin ennen vanhaan kristityillä oli tapana? :?:

Siunausta kaikille! :)




___________________________________
@Dimi Sefanja suurensi tekstin.
Weli-Markku
 

Tarpeellinen aihe edelleen!

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » La 28 Elo, 2010 20:40

:lol:

Kiitos Weli-Markku!
Hyvää tekstiä.

Kysymys oli minulle ja Dimille:
".. turha tässä iässä on enää haaveilla parikymppisen kollin vartalosta - vai mitä, Weijo-vanhus tai Dimi?"
- Eikö me aletakaan treenata itseämme rantaleijoniksi? :lol: Pitääkö siitä nyt luopua? No ok.

WeijoWanhusWaan. (OM)


_________________
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » La 28 Elo, 2010 21:17

Mäkin olen pihvien kanssa läpikotaisen kypsyyden kannattaja :lol: Ja alkoholia en kaipaa missään muodossa; en ruokapöytään enkä muihinkaan pöytiin :)

Meidän naapurissa asuu oikein erityisen uskonnollisia muslimeja, jotka pitävät tämän lähiön kebab/pizzapaikkaa. Siellä herkutellaan joskus, enkä ole ollenkaan ajatellut, ettei se olisi ok. Voisin mennä heille kyläänkin syömään jos kutsuisivat. Muslimit ovat uskosta osattomia niin kuin kaikki muutkin uskosta osattomat, mutta ruokaa he kyllä usein osaavat tehdä :D
Avatar
Aamu-Usva
 
Viestit: 598
Liittynyt: Su 01 Helmi, 2009 22:15
Paikkakunta: Turku

Re: Tarpeellinen aihe edelleen!

ViestiKirjoittaja Weli-Markku » Su 29 Elo, 2010 10:07

TurunWeijo kirjoitti: :lol:

Kiitos Weli-Markku!
Hyvää tekstiä.

Kysymys oli minulle ja Dimille:
".. turha tässä iässä on enää haaveilla parikymppisen kollin vartalosta - vai mitä, Weijo-vanhus tai Dimi?"
- Eikö me aletakaan treenata itseämme rantaleijoniksi? :lol: Pitääkö siitä nyt luopua? No ok.

WeijoWanhusWaan. (OM)


_________________



Katsos, Weijo, kun sisällytin itsenikin tähän ikämiesten sarjaa - sinun ja Dimin lisäksi. Sen huomaa kyllä omalla kohdalla - varsinkin menneen kesän aikana on tullut klaariksi, että vaikka kuinka pidättäytyisi herkuista ja lenkkeilisi, niin ei nuo jenkkikahvat ja pömppövatsa tuosta enää mihinkään suostu lähtemään. Ei meistä mitään sikspäkkipoikia enää tule.
Sikspäkkihän tarkoittaa (engl. six-pack) sekä kuuden olutpullon pakkausta, että kiinteitä vatsalihaksia, eikä ollenkaan laardia.
Olutta emme juo, eikä meistä enää nuorukaisia tule fyysisesti, paitsi ehkä sitten kerran taivaassa olemme n. 30-kymppisiä, mutta nyt saamme tyytyä tässä elämässä siihen, että vanhenemme ja ruumis rapistuu....mutta silti:
Olkaamme siis reilusti raittiita, raamikkaita ikämiehiä! :wink:
Pääasiahan on, että kuulumme Jeesukselle! :)

Terveisin seniorisarjan Weli-Markku. :D




___________________________________
@Dimi Sefanja suurensi tekstin.
Weli-Markku
 

ViestiKirjoittaja Dimi Sefanja » Ti 31 Elo, 2010 2:39


Jaahas joo. Weli-Markku-veli laittoi kyselyn meille vaareille :D

Six-packia en liene koskaan varsinaisesti ole omistanut, eikä se tietysti kuulu kaljanakaan käyttötuotteisiini, ei nyt uskossa, eikä paljon muutenkaan, kun en ole kaljasta koskaan liikoja välittänyt. Olin yleislihaksikas vuosikausien monipuolisen läpivuotisen urheilun ja monipuolisen, vaativan maataloustyön mm. metsätyöt lapsesta n. 9 v - takia. Enää, jos koskaan olen mitään six-packiä kaivannut. Oma kuntoni ja ulkonäköni oli riittävä muutenkin siltä osin.

Ruokavalio on minulla oikeastaan ollut monta vuotta olemassa, enemmän tai vähemmän - hieman vaihtelevasti, miten varat nyt milloinkin antavat periksi millekin - houkutuksellekin.

Mutta noin yleensä ottaen diabetekseni ja suhteellisen korkean painoni ja verenpaineenikin takia aloin katsella hiukan kevyempiä vaihtoehtoja kaappeihini. Lääkityksellä on nuo tärkeät arvot kohdillaan - likimain. Sokeri kyllä aamuisinkin 7 ja 8 välissä ja on kyllä hiukan nousussa, kun lähentelee jo tuota kahdeksaa :(

Liha kyllä kelpaa, jos sattuu saamaan edullisesti tai oikeasti saamaan, vaikkapa lapsien tuomana, mutta muuten se jää kyllä broileriruokien ja jauheliha-asteelle.
Pastaa, lähinnä makaroonia ja pussiriisiäkin nyttemmin. Leikkeleinä pääsääntöisesti kinkkutyyppisiä vähärasvaisina. Kalkkuna ei leikkeleenä kyllä maistu, vaikka sitäkin joskus on ollut siihen tarkoitukseen.

Leivät ovat enemmän moniviljaa yms. ja näkkäriä tai hapankorppuja ja tietysti hapanleipää. Kevyitä juustoja pääsääntöisesti, esim. Kadet 10%, mutta myös aika ajoin muitakin, enemmän rasvaa sisältäviä.

Salaatit ovat herkkuja, siis mieluisia, mutta valitettavan harvoin ensinäkin riittää raha niihin ja yhtä lailla valitettavasti harvoin niitä on tuoreina kotonani.

Kaupassa
käyvät puolestani jotkin (2-3) naapuria, mutta eläkepäivinä laitan yleensä lapsille nykyään, kun exän kanssa välit ovat etäiset nykyään - pankin kautta rahaa ja kauppalistan he yleensä ottaen tuntevat/tietävät, mutta pointeeraan heille mielihaluni / toiveeni ja mitä puuttuu ja ehdottomasti tarvitaan jne.

Veriruoat, -makkarat, -paltut, -letut yms. EI kuulu ruokavaliooni jne.

Siinä hiukan sitä ruokavalio ja ruokatottumuslistaa.

Paastoaminen.

Siitä jossain aikaisemmin yhteisössä kirjoittanut, puhunut, mutta sokeritautisella se on hiukan hankalaa paastota, vaikka useampana päivänähän minä oikeastaan paastoan, kun esim. iltaruoan ja aamuruoan väli saattaa olla 18h ja se on tietysti liian paljon. Näläntunne poissa tai/ja mahdollisesti tilanne ei ole mahdollistanut syömistä edes silloin, kun alkaa tulla nälkä-
Useammin kenties kuitenkin niiden väli on jotain klo 22 -klo 14:oo, 16:oo, kun aamulla syöminen ei oikein ole minun juttuni, vaikka aikoinaan kyllä tarvittaessa työmatkoilla, seminaareissa, kursseilla yms. hyödynsin kyllä, enkä niin pitkin hampainkaan, hotellin aamiaisen. Ei vaan ole hinkua syödä, vaikka ei se sentään oksennusreaktiota tuota :D

Painoni on pudonnut pikkuhiljaa tuonne melko tasan sadan pintaan. Ei juuri alle, mutta pysyttelee siis siinä melkoisen tarkasti. 100-102 kg. Viimeaikoina hiukan yrittää kotivaakalla mennä alle sen 100kg ja sehän olisi hyvä, jos menisi, mutta kuinka sitä sitten siis "neuvolakunnossa ja -painossa" oikein "kehtaa" näyttäytyä - luulevat vielä, että olen köyhtynyt :D

Kuntoiluni on niin minimissä, mikä se nyt rollaattorityypillä on, eli vain hiukan liikuntaa, mitä koira muutaman 10-15 min kerrallaan tarvitsee tai korkaintaan tasaisella muutama sata metriä, kun ylämäkeen jalkani eivät toimi.

Hmm.. Oliko se nyt senioriluokan viimeinen tästä aiheesta - vaikka onhan jäsenistössämme muitakin senioreita, nais- tai miespuolisia - mutta osaltani kuitenkin.

Siunausta meille senioreille ja myös nuoremmille - kaikille Jumalan omille ja kaikille tässä Hyvässä Yhteisössämme!

Siunausta päiviinne! Herra kanssanne! Aahhen Deuleha!

Dimi Sefanja




Jumala On Rakkaus!

Oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus
niinkuin ehtymätön puro! Aam. 5:24

http://www.Jeesus-on-Herra.com/
Avatar
Dimi Sefanja
 
Viestit: 1348
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 21:18
Paikkakunta: TUSBY

ViestiKirjoittaja Tyyne_Barry » Ke 20 Loka, 2010 21:53

Mä olen alkanut pelottavasti pullistua :( :( Siks poljen nyt hullunlailla sisäpyöräilytunnilla..
Avatar
Tyyne_Barry
 
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 13 Heinä, 2009 15:06
Paikkakunta: PK-seutu

Näkyy

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » Ke 20 Loka, 2010 22:03

:lol:

No joo Tyyne_Barry. Kyllä profiilikuvastasi näkyy kuntoilusi. Vastavirtaan uivat pysyvät kunnossa! Treenataan sitä vaan kaikki!

Sanoo

Kuva
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Tyyne_Barry » Ke 20 Loka, 2010 22:08

Sullahan on oikein tatuoinnitkin käsissä:D ne on ilmeisesti vanhoja?
Avatar
Tyyne_Barry
 
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 13 Heinä, 2009 15:06
Paikkakunta: PK-seutu

ViestiKirjoittaja Dimi Sefanja » Ke 20 Loka, 2010 22:28


Weijo sai nauramaan

Kuva

Me olemme Weijon kanssa vanhoja skönäreitä. Minä olen Va-Hon paatissakin purjehtinut, vaikka en seilannutkaan Turun ja Åbon väliä, enkä oikeassakaan paatissa ottanut tatuointeja :D

Weijollakin näyttäisi olevan kovin vanhaa tuotosta nuo tatuoinnit, kun ovat niin hailakoita, mutta hänhän onkin vanhempi veli. Vähän ovat sävyä kuin isälläni aikoinaan.
Jumala On Rakkaus!

Oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus
niinkuin ehtymätön puro! Aam. 5:24

http://www.Jeesus-on-Herra.com/
Avatar
Dimi Sefanja
 
Viestit: 1348
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 21:18
Paikkakunta: TUSBY

Vanhoja

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » Ke 20 Loka, 2010 23:21

:lol:

Wanhoja ovat wanhuksen tatuoinnit. Ne on tehty 1960 luvun alkuvuosina.
Eivät ole merillä tehtyjä, vaikka laivan päällä nuorena seilailinkin.


Kaikille siunausta ja :bh
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Dimi Sefanja » To 21 Loka, 2010 0:57


Juuh, tack tack!

Se oli sellainen vanha kiertoilmaisu, kun ennen oli vain kaksi paikkaa missä niitä käytettiin, eikä ollut noita saatanallisia tatuointiliikkeitä joka kulmassa.

Omani on samoilta vuosilta. Muistan ainakin sen ensimmäisen rakkauteni - tai pakkomielteeni :D Sekin on kirjoitettu ikään kuin kiertoilmaisulla, ettei tytön perhe saisi tietää.

:bh
Siunausta kaikille Jumalan perheen jäsenille, sisarille ja veljille!

:bh
Jumala On Rakkaus!

Oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus
niinkuin ehtymätön puro! Aam. 5:24

http://www.Jeesus-on-Herra.com/
Avatar
Dimi Sefanja
 
Viestit: 1348
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 21:18
Paikkakunta: TUSBY


Paluu YLEISTÄ Ristin Valossa!

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa