Lukuvinkkejä

Kaikkea Taivaan ja maan väliltä! Foorumin jäsenten kirjoituksia.

Lukuvinkkejä

ViestiKirjoittaja Herman » Pe 03 Heinä, 2009 21:48

Ajattelin että voisi jakaa vinkkejä rakentavasta hengellisestä kirjallisuudesta, jos sellaista tykkää lukea ja on kokenut saavansa jostain erityistä siunausta. Raamattu tietysti on lukuvinkki numero ensimmäinen ja viimeinen, eli sitä tulee lukea aina. Mutta kuten seurakunnan kokouksissa jaettavista ajatuksista, voi myös painetusta todistuksen tai opetuksen sanoista olla hyötyä kasvussamme. On myös paljon epämääräistä tai peräti harhaanjohtavaa kirjallisuutta, ja miksei tässä voisi samalla varoittaa sellaisista jos niin kokee.

Minulla tulee muutama teos mieleen, joka on vaikuttanut hengelliseen elämääni suuresti. Ensimmäinen on Roy Hessionin 'Golgatan tie'. Se on kokoelma lyhyitä tekstejä jotka koskevat herätystä sen eri kanteilta, ja osoittaa selkeästi ja ymmärrettävästi mitä todellinen raamatullinen herätys on. Sellaista opetusta tarvitaan kipeästi nykyaikana jolloin herätyksen käsitteen alla kulkee vaikka minkälaista touhuilua ja harrastelua.

Oswald Chambersin 'Parhaani Hänelle' on vuoden joka päivälle sananpaikka ja erittäin suolaista opetusta ristin ja ylösnousemuksen todellisuudessa elämisestä.

Kirjassa 'Yhtä Kristuksen kanssa' Hudson Taylor opettaa korkeaa veisua vertauskuvana käyttäen siitä kuinka voi päästä läheiseen suhteeseen Jeesuksen kanssa ja pysyä siinä. Erittäin syvällistä opetusta. Tässä nyt muutamia mitkä on tehnyt suurimman vaikutuksen.
Herman
 

Hyviä

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » Pe 03 Heinä, 2009 22:11

Saakoon Pyhä Henki johdattaa uskovilleen luettavat kirjat. Sitä olen rukoillut itselleni ja muille. Eikö tämä olisi hyvä yhteiseksi rukousaiheeksi?

Ja nyt taas pipo kiristää! :lol: Mutta siitä huolimatta on sanottava seuraava:
Olen itse pitänyt lukemisen linjaa sellaisena, että ennen kirjan valintaa otan mahdollisuuksien mukaan selville, onko kirjoittaja itse uskossa ja kasteella käynyt. Muussa tapauksessa ei kannata tuhlata aikaansa lukemiseen.

Varmasti hyviä kirjoja nämä Hermanin laittamat kirjavinkit; ja luulisin, että niiden kirjoittajat ovat Pyhällä Hengellä täytettyjä ja kasteella käyneitä.
Ja ehdotus, että Raamattu tulee asettaa kaikkien muiden lukemisten edelle, on täydellinen ja vastaan ottamisen arvoinen kehotus.
AAMEN!
Itseäni vaivaa eräs kirja:
"Oswald Chambersin 'Parhaani Hänelle' on vuoden joka päivälle sananpaikka".
Se on eräällä tavalla menemistä "päivän tunnussana" -linjalle, joka on katolisuudesta lähtevää kirkkovuoteen pitäytymistä, harhaa. Sellaisia ei uskovien tietenkään tule harrastaa. "Parhaani hänelle" menisi meillä roskakoriin kuten kaikki muutkin "sana joka päivälle" -kirjat ovat menneet. Ja se siis huolimatta mahdollisista hyvistä sanoista kirjan sivuilla.

Mutta siunausta kaikille!
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Janne » La 04 Heinä, 2009 0:59

Kuka tietää vaikka nyt hermannin laittama aloitus toimisi johdatuksena monelle, koetelkaa asia sekä kirjat.
Ykkös kirjammehan on kuitenkin raamattu, sitä tuskin kukaan meistä kieltää? mutta ei se sitä tarkoita että ei koskaan mitään muuta voisi lukea.
Jos itse en lukisi kuin raamattua niin olisi Weijonkin kirjaset jääneet lukematta ja se olisi ollut suuri vahinko :D

Itse kaipaan tietoa kirjoista jotka ei käsittele niinkään opetuksellisia asioita vaan kirjat toimivat sisällöltään ennemmin todistuksena.

Parhaita ovat kirjat jotka kertoo jonkun ihmisen suoranaisesta elämästä, kirjaa lukiessa pystyy hyvin hahmottamaan miten jumala toimii ja että pinikin hyvin merkityksettömältä tuntuva asia saattaa kuulua johonkin suurempaan suunnitelmaan. Tämän tyyliset kirjat ei yleensä johda lukijaansa harhaan vaan yleensä rohkaisee toimimaan johdatuksessa ja myös vahvistaa lukijan omaa uskoa.

Itse suosittelen seuraavia kirjoja.

Johannes Togi, Tuomittu pykälän 58 mukaan,
Kirja kertoo nuoren inkerin suomalaisen Johannes Togin uskomattomalta tuntuvan selviytymistarinan uralin vankileiriltä. Itselleni kirja antoi erittäin paljon, välillä itkin ja välillä nauroin mutta parasta kirjassa oli se että saatoin huomata miten jumala pitää huolta omistaan sekä johdattaa omiaan. Uskomaton todistustarnina elävästä jumalasta. SUOSITTELEN

Siperian kierros ja jatko-osa Susipassissa ovat saarnamies juho punkan ja hänen perheensä tarina.
Erittäin mahtava kertomus nuoresta inkerin suomalaisesta miehestä joka joutuu uskonsa tähden vankeuteen. Kirja kertoo hyvin kristittyjen vainoista neuvostoliitossa.
Kirjassa huomaa myös hyvin ns. nimikristittyjen ja oikeiden kristittyjen eron.
Kirjat antavat hyvän kuvan myös siitä kun oikeat kristityt joutuvat alkamaan toiminnan maan alla palvellakseen jumalaa vainojen uhallakin.
Erittäin koskettava tarina. SUOSITTELEN

Tätä Chambersin parhaani hänelle kirjaa en ole kokonaan kerinnyt vielä lukemaan (jostain kumman syystä) :lol: mutta mitä olen tähän saakka lukenut niin vaikuttaa sisältö erittäin hyvältä ainakin tähän asti. (ilmoitan jos sisältö muuttuu huonoksi :!: :!: )
Noilla päivämäärillä tuossa kirjan yläkulmassa ei ole minulle ainakaan mitään väliä koska kirjan sisältö on hyvä niin minusta tuntuisi suorastaan pihtailulta lukea joka päivä vain muutama sivu.
Kirja ei ole kuitenkaan mikään joka päivän rukous/sana kirja vaan sen voi kyllä ahmaista vaikka kerralla läpi, lisäksi jos nuo päivämäärät häiritsee niin ne voi vetää vaikka tinneritussilla yli niin ei huomaa eikä tiedä päivämääristä mitään.

Olisihan noita kirjoja vaikka mitä mutta en nyt jaksa enempiä laitella tällä kertaa.

Vaatikaa minut sitten tilille jos minun suosittelemissa kirjoissa on sanoma pielessä, otan vastaa niin "rieskaa kuin ruoskaa"

Jumalan johdatusta kirjavalinnoissa toivottaen:
Janne
Janne
 
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 30 Kesä, 2009 20:16
Paikkakunta: Itä-Suomi

ViestiKirjoittaja Herman » La 04 Heinä, 2009 7:38

Janne kirjoitti:...jos nuo päivämäärät häiritsee niin ne voi vetää vaikka tinneritussilla yli niin ei huomaa eikä tiedä päivämääristä mitään.


Heh :D Samoja ajatuksia tosiaan...

Täytyy vielä sanoa että mielestäni uskovat lukee ihan liikaa hengellisiä kirjoja. Itsekin meinasin aikoinani eksyä ihmisajatusten arpapeleihin kun luin niin paljon niitä, tuntematta kunnolla Raamattua ja pystymättä koettelemaan. Mutta jos (ja kun) niitä kuitenkin luetaan, niin silloinhan on vaan hyvä jos joku Raamatun tunteva ja koettelukykyinen veli tai sisko kertoo näkemyksiään että mitä kannattaa lukea ja mitä kannattaa välttää.
Herman
 

Aamen.

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » La 04 Heinä, 2009 11:07

(OM)

Pyhä Henki tosiaan tahtoo johdattaa lukemisemmekin. Hän myös johdattaa kirjoittamisemme...., tällä foorumuillakin. Siitä on merkkinä edelliset viestit. Mutta samankaltaisia johdatuksia on ollut monia muitakin. :idea: :mm

+

Nuorena uskovana sekoitin päätäni useilla Ilmestyskirjan selitysteoksilla. :Ymph: Luin kaikki saatavilla olevat selitykset. Niitä on edelleen hyllyssäni pinottain. Huomaan, että ne sekoittavat Ilmestyskirjan ymmärtämistä.
Kannatan siis Ilmestyskirjan ymmärtämiseksi luettavaksi vain Raamattua itseään. Mutta voin suositella parhaaksi selitysteokseksi Osmo Haaviston kirjaa "Mitä Johannes näki?"

+

Suurta siunausta olen saanut 5 osaisesta C.H. MacIntoshin Mooseksen kirjojen selitysteoksista. Suosittelen. :Bt

+

Jokaisen tulisi lukea Watchman Neen kirja Apostolinen lähetystyö . Kaikki muutkin W.N. kirjat ovat hengellisesti rakentavia. :IAg

+

Siunausta kaikki rakkaat veljet ja sisaret Jeesuksessa Kristuksessa!

Sanoo www = (OM)
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Dimi Sefanja » La 04 Heinä, 2009 13:08

:IAg

Sentähden kehoittakaa toisianne ja rakentakaa toinen toistanne, niinkuin teettekin. 1. Tess. 5:11
Jumala On Rakkaus!

Oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus
niinkuin ehtymätön puro! Aam. 5:24

http://www.Jeesus-on-Herra.com/
Avatar
Dimi Sefanja
 
Viestit: 1348
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 21:18
Paikkakunta: TUSBY

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » La 04 Heinä, 2009 19:06

Sain Hermanin ihanalta vaimolta tuon pienen kirjan 'Golgatan tie' :) Pitää lukea, kun ehtii..

Itse olen ehkä eniten virvoittunut erilaisten elämäkertojen yms. äärellä. Juokse, poika, juokse on ihmeellinen tositarina, kuten myös Risti ja linkkuveitsi. Eilen katsoin jälkimmäisen elokuvana, ja vaikka se on vanha, niin se on aivan mahtava. Tilasin sen itselleni, että voin antaa sen monen katsottavaksi. Itkin sitä katsoessani varmaan koko ajan; milloin maailmassa vallitsevan pimeyden tähden ja sen todellisuuden tähden, jossa itsekin olen vähäisessä määrin ollut entisessä elämässäni mukana. Toisaalta itkin myös ilosta, kun elokuvassa näytettiin, miten valkeus tuli pimeyteen ja rakkaus vihaa täynnä olevien osaksi Jeesuksessa.

Tälläkin hetkellä luen mahtavaa kirjaa, jonka Pike-sisar mulle aikoinaan lähetti :D Kirjan nimi on El Dorado - Olen löytänyt kultamaan. En ole vielä päässyt kirjan loppuun, mutta se on mukaansa tempaava tarina inkvisition ajoilta Espanjassa. Tarinan historiallinen viitekehys ja monet siinä mainitut asiat ovat totta, mutta tapahtumia on yhdistelty ja koottu romaanimuotoon.

Watchman Neen ihana klassikko on Elämän rikkaus Kristuksessa! Jos ei ole ymmärtänyt kunnolla sitä ihmeellistä tosiasiaa, että me itse olemme kuolleet, ja Kristus elää meissä, niin kannattaa lukea tuo kirja.

Raamattu on tietenkin se kirja, mikä on jatkuvasti luettavanamme. Onkin ihmeellistä, miten Raamatun äärellä saa avun ja lohdutuksen usein! Viime aikoina olen lukenut paljon roomalaiskirjettä :)
Avatar
Aamu-Usva
 
Viestit: 598
Liittynyt: Su 01 Helmi, 2009 22:15
Paikkakunta: Turku


Paluu YLEISTÄ Ristin Valossa!

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa