2. Moos. 20:4

Tähän puhuttelevat ja siunaavat (tai ojentavatkin) Raamatun kohdat.

2. Moos. 20:4

ViestiKirjoittaja Dimi Sefanja » Ma 02 Maalis, 2009 19:22

2. Moos. 20:4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
Jumala On Rakkaus!

Oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus
niinkuin ehtymätön puro! Aam. 5:24

http://www.Jeesus-on-Herra.com/
Dimi Sefanja

ViestiKirjoittaja Piia Karoliina / Dimi S. » Ma 09 Maalis, 2009 20:22

Saako Jeesuksesta olla kuvia seinillä.? Entäs ikonit?

Viittaan ed. viestiini - Sanan paikkaan!

ViestiKirjoittaja Dimi Sefanja » Ma 09 Maalis, 2009 21:02

Shalom! Jumalan rauhaa Deevelesko freidiba Guds frid Gods peace!

Minä tukeudun tuohon Raamatun ilmoitukseen, Jumalan Sanaan, Hänen Käskyynsä ja opetukseensa.

Olen poistanut omalta koneeltani kaikki kauniit Jeesus-kuvat, enkeleistä yms. Vaikka "Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa.." antaisi mielestäni kuvan patsaiden yms. valmistamisesta, niin joku on tehnyt nuo piirretyt, maalatut kuvatkin. Näin tuo Sanan paikka minulle aukeni, (kuten ajallaan niin moni muu Uskoon ja uskonelämään liittyvä asia on auennut) ja silloin minun oli poistettava kodistani kaikki tuollainen materiaali ja siis myös tietokoneelta. Enää ei esim. löydy kaikille rakasta kuvaa Suojelusenkelistä ja pienistä lapsista huteralla sillalla jne.

Sananl. 1:5
Viisas kuulkoon ja saakoon oppia lisää, ja ymmärtäväinen hankkikoon elämänohjetta

Opintomatkani (-mme) jatkuu elämän läpi.

Ilm. 7:12
sanoen: "Amen! Ylistys ja kirkkaus ja viisaus ja kiitos ja kunnia ja voima ja väkevyys meidän Jumalallemme aina ja iankaikkisesti, amen!"

Aamen!

Siunausta Herrassa Jeesuksessa!

Viimeksi muokannut Dimi Sefanja päivämäärä Ke 12 Touko, 2010 22:49, muokattu yhteensä 1 kerran
Jumala On Rakkaus!

Oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus
niinkuin ehtymätön puro! Aam. 5:24

http://www.Jeesus-on-Herra.com/
Dimi Sefanja

joo

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » Ma 09 Maalis, 2009 21:26

Tiesittekö muuten, että tuo on toinen (2.) käsky?
Kirkkojen katekismuksista se on poistettu kokonaan. Ja kymmenluvun säilyttämiseksi kymmenes käsky jaettiin kahtia.
- Koittakaa numeroida käskyt omaan Raamattuun. -

Erikoinen asia. Eikö vaan?
Uskon, että kuvankieltokäsky poistettiin katekismuksesta sen tähden, kun uskonnolliset ihmiset rakastavat ikoneja yms. kiiltokuvajeesuksia, ja niitä he tahtovat ihailla eli palvoa. Niistä on tullut miljoonille ihmisille oikean Jeesuksen uskonnollinen korvike. Katsokaa esim. ortodoksikirkon jumalanäidistä tehtyä kuvakirjoa...
Uskonto on useinkin täyttämässä ihmissydämessä paikan, joka kuuluu ainoastaan Jeesukselle. Tämän tähden kuvantekokielto on paikallaan.

Mutta.
Kun tutkimme tuon toisen käskyn kokonaan, niin huomaamme sen ytimenä olevan, ettei niitä pidä kumartaa. Mm. Salomon temppelissä oli monelaisia seinäreliefejä enkelinkuvineen ym. semmoisine patsaineen ja koristeineen. Mutta niitä ei kumarrettu.
Jumalankuvia ei kuitenkaan tule olla kristityn kodissa. Jeesus on Jumalan kuva! Kol. 1:15.

E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
TurunWeijo
Site Admin

ViestiKirjoittaja Piia Karoliina / Dimi S. » Ti 10 Maalis, 2009 14:13

Tulee kohta vuosi täyteen, kun Jumala puhui minulle tuosta toisesta käskystä. Silloin oli luonani ensimmäinen yhteinen naisten viikonloppu. Kun arki tuli keräsin kaikki uskonnolliset kuvat ja enkelipatsaat ja poltin ja särin ne. Vaikka uskovat ystävät jotkut sanoikin, että niitä voi olla jos ei kumarra, niin silti on epäilys, miksi tämä jae käsky on poistettu ajan saatossa. Ja koin itse että ei ne kuvat ja patsaat ole minulle niin tärkeitä, ettenkö niitä pystyisi hävittämään. Jeesus antoi välittömästi ihania Raamatun teksti tauluja tilalle, ne kertoo enemmän kuin kuvat.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » Ti 10 Maalis, 2009 23:05

Minäkään en pidä Jeesuksen kuvista. Olen yrittänyt tytöllenikin selittää, kun luemme kuvakirjoja Jeesuksesta, että oikeasti kukaan ei tiedä tarkkaan, minkä näköinen Jeesus on. Sanotaan, että Jumalasta ei saa thedä mitään kuvaa, mutta samassa yhteydessä sanotaan myös, ettei kuvia pitäisi tehdä mistään, mitä on maan päällä tai vesissä tms (2.Moos.20:4). Siis ei kuvia ihmisistä, kaloista, eläimistä, kukista... Ei kuvia MISTÄÄN. Tämä tarkoittaa siis aivan varmasti sitä, ettei kuvia tule tehdä palvottaviksi, koska sama Jumala, joka antoi tämän käskyn, käski myös tehdä enkelien ja kukkien ja eläinten kuvia esimerkiksi temppeliä rakennettaessa (esim.2.Moos.25:18). En siis vieroksu Jeesuksen kuvia tämän käskyn pohjalta sen enempää kuin valokuvia lapsistanikaan, mutta jotenkin kuvien Jeesus ei ole se sama Vapahtaja ja Mestari; ihmeellinen Jumalan Poika, kuin joka on minun synneistäni vapauttanut. Kuvissa ei ole sitä syvyyttä. Ne ovat täynnä tyhjyyttä.

ViestiKirjoittaja Piia Karoliina / Dimi S. » To 12 Maalis, 2009 14:21

Jeesuksessahan repesi tämä esirippu kahtia, ja nyt on pääsy Isän tykö ilman välikäsiä. Ei uudessatestamentissa ole enään temppelikoristeita, vai onko? Itsehän me olemme se Pyhän Hengen temppeli, ja itse päätämme millä tätä temppeliä koristellaan. :?:

Aamen.

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » To 12 Maalis, 2009 20:28

Juuri niin Piia Karoliina. :D Olemme Uudessa liitossa. Hebr. 8:13.

Efes. 2:19-22.
Jeesus vain saa sanella, miten tätä Uuden liiton temppeliäkin rakennetaan ja koristellaan. 1 Piet. 2:5. (Koristeet: Gal. 5:22. Kol. 3:12-17).
On tärkeää, ettei tätä temppeliä turmella ihmiskoristein tai teoin.

"Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä? Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette." 1 Kor. 3:16-17.

Siunausta!
_________

E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
TurunWeijo
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » Ke 12 Touko, 2010 22:10

Tämäkin aihe on oikein hyvä!
Me olemme itse Jumalan temppeli ja Jumalan Henki asuu meissä!
Aamu-Usva

Paluu Rakkaat Raamatun jakeet