Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa...

Tähän puhuttelevat ja siunaavat (tai ojentavatkin) Raamatun kohdat.

Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa...

ViestiKirjoittaja Dimi Sefanja » Ke 18 Marras, 2009 3:50

Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
2. Moos. 20:4
Viimeksi muokannut Dimi Sefanja päivämäärä Ma 28 Joulu, 2009 13:01, muokattu yhteensä 1 kerran
Jumala On Rakkaus!

Oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus
niinkuin ehtymätön puro! Aam. 5:24

http://www.Jeesus-on-Herra.com/
Dimi Sefanja

ViestiKirjoittaja Tarja » Su 27 Joulu, 2009 11:02

Tänä aamun luin lehtistä Uusi Elämä Jeesuksessa. Sieltä kirjoituksesta Ajasta ikuisuuteen nousi esille minulle uusi näkemys käskystä:" Älä tee itsellesi jumalankuvaa".

Olen ajatellut tämän tarkoittavan konkreettista kuvaa kuten taulua, ikonia tai vastaavaa. Tekstiä lukiessani oivalsin, että sehän tarkoittaa myös etten saa luoda itselleni mielikuvituksessani itselleni sopivaa jumalaa. Jumalaa joka olisi sellainen kuin itse haluaisin, sallisi minulle asioita joita minä itse haluaisin itselleni sallivan jne.
Piti oikein pysähtyä miettimään tätä asiaa. Onko minun Jumala oman mielikuvituksen luoma jumala vai Raamatun ilmoittama Jumala?

Raamatun Jumala ei salli syntiä, salliiko minun mielikuvituksessani luoma jumalankuva kuitenkin jotain sellaista syntiä minkä Raamatun Jumala ilmoittaa selvästi synniksi?

Toinen erittäin herättävä asia samassa tekstissä oli ajatusmaailman synnit. Jos minä sallin itselleni puolisoni sättimisen ajatuksissani niin eikö se ole juuri sellainen synti jonka minun mielikuvitukseni luoma jumalankuva on sallinut minulle, " sillä onhan mun mieheni vaikea ja hankala persoona ja mulla on kyllä oikeus sättiä häntä ajatuksissani". Ei se saa olla noin! Silti se minun kohdallani ollut arkipäivää viimeiset n. 10 vuotta melkeinpä joka päivä. :( :( :(

Mielikuvituksen jumalankuva sallii myös monia muita asiota joista Raamatun Jumala sanoo selvästi synniksi. En erittele niitä nyt tähän ,mutta jokainen varmaan osaa itsekin ajatella mitä kaikkea ne voivat olla.
Tarja

Aamen Tarja

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » Su 27 Joulu, 2009 17:17

Tarjalla tosi hienoa ja rakentavaa asiaa jumalankuvista ja mielikuvista Jumalan tahdosta.

Apt. 17:29 sanoo tosiaan, ettei tule tehdä Jumalasta ajatuskuvaakaan, "sellaista kuin inhimillisen ajatuksen kuvailema".
Uskontojen ihmisillä on oma pikku-jeesuksensa, joka on heidän kanssaan samaa mieltä ja joka on suvaitsevainen heidän synneilleen.
Meillä on "läpi Taivasten kulkenut Jeesus, Jumalan Poika, jolla on kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Hän on herrojen Herra ja kuningasten Kuningas! Halleluja! Jeesuksella on kuoleman ja tuonelan avaimet. Hän on elämän Herra. Ja ... "HÄN ON JUMALAN KUVA!" Kolos. 1:15. Emme tarvitse muita kuvia Immanuelista. Matt. 1:23.

+

Mutta eikö ole merkillinen asia, että Mooseksen laissa annettua "pyhäinkuvien" tekemiskieltoa rikottiin aivan selkeästi Salomon temppelirakenteissa. Seinissä oli enkeleitä ja kerubeja. Liiton arkin ja armoistuimen päällä oli kaksi Kerubia, joiden siivet peittivät armoistuinta. Jne.. 2 Aikak. 3:6-13 ja 5:7-8. Myös 4 luku kertoo temppelin kuvista.

:?:
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
TurunWeijo
Site Admin

Paluu Rakkaat Raamatun jakeet