"Tarvitsemme lujan, mutta herkän presidentin"

Linkkejä luotettaville sivustoille sekä puheisiin ja videoihin.

"Tarvitsemme lujan, mutta herkän presidentin"

ViestiKirjoittaja pike464 » Su 29 Tammi, 2012 19:42


http://www.patmos.fi/blogi/?entityId=259
Tarvitsemme lujan, mutta herkän presidentin"


Kokoomuksen presidenttiehdokkaan Sauli Niinistön tukijaksi ilmottautui torstaina joukko eri puolueiden kansanedustajia sekä muita vaikuttajia. Huomiota herättävät merkittävät sos.dem. nimet sekä useat perussuomalaiset. Kd:n joukon etunenässä on europarlamentaarikko, presidenttikilvan osanottaja Sari Essayah. Keskustaa edustavat useat vaikutusvaltaiset nimet, joukossa patmostyölle ja Israelia rakastaville kristityille läheinen europarlamentaarikko Hannu Takkula. Takkulan avoin kirje motivoi hänen tukensa Sauli Niinistölle. Argumentit ovat painavia. Julkaisen kirjeen seuraavassa.

Presidentin vaalien ensimmäisellä kierroksella keskustan ehdokkaana ollut tohtori Paavo Väyrynen kävi hienon ja kunnioitettavan vaalitaistelun puolustaen rohkeasti isänmaata ja ihmisyysaatetta. Kunniakas kampanja ei aivan riittänyt, joten nyt on edessä valinta kahden toisella kierroksella olevan ehdokkaan välillä. Minulle keskeisinä valinnan perusteina ovat edelleen ihmisyysaate sekä tasa-arvoisen Suomen rakentaminen. Näiden periaatteiden pohjalta minun on helppoa ja luontevaa olla tukemassa Sauli Niinistön valintaa.

Olen ehkä siinä suhteessa etuoikeutetussa asemassa moniin äänestäjiin verrattuna, että tunnen ehdokkaat monivuotisina työtovereina eduskunta ajaltani. Tämä tausta luo luonnollisesti pohjaa päätökselleni. Me valitsemme presidenttiä, joka on sekä ulkopolitiikan johtaja, että yksi kansakuntamme näkyvimmistä arvojohtajista. Suomen menestyminen maailman kansojen joukossa sekä toisaalta yhteiskuntaamme eteenpäin vievät arvot edellyttävät lujaa, mutta samalla elämän haurauden tunnustavaa johtajuutta. Vuosia Saulin työtä kansakuntamme kannalta merkittävissä eri tehtävissä seuranneena, tiedän hänen arvoperustansa ja pyrkimyksensä tinkimättömään oikeudenmukaisuuteen. Nämä ovat ominaisuuksia, joita mielestäni juuri tällä hetkellä tarvitsemme presidentiltämme, maailman ollessa monenlaisessa taloudellisessa ja poliittisessa myllerryksessä.
Tänä blogin kirjoittamispäivän iltana vietämme täällä Euroopan parlamentissa holokaustin muistotilaisuutta, johon vieraita saapuu eri puolilta Eurooppaa. Nämä Euroopan historian synkimmät luvut puhuttelevat meitä kaikkia, jotka uskomme demokratiaan, ihmisoikeuksiin sekä mielipiteen vapauteen. Yhtenä erityisenä muistoteemana on ruotsalaisen diplomaatin Raoul Wallenbergin syntymän 100-vuotisjuhla. Hän oli rohkea mies, joka pelasti kymmeniä tuhansia ihmisiä natsien miehittämästä Unkarista. Muistot Wallenbergistä osoittavat, ettei tilanteisiin vaikuttamiseen tarvita välttämättä suurta joukkoa, vaan yksi ainoakin rohkeasti toimiva ihminen voi pelastaa monien hengen.
Jotta rikokset ihmisyyttä vastaan eivät missään muodossa toistuisi nykypäivän Euroopassa, tarvitsemme vahvoja, syvälle ihmisyysaatteeseen ja oikeudenmukaisuuteen juurtuneita arvojohtajia, jotka kansakunnan unilukkarina puuttuvat epäterveeseen, ihmisoikeuksia ja ihmisarvoa loukkaavaan kehitykseen. Vaikka holokaustin kohdalla oli kysymys äärimmäisistä asioista, niin sen opetus meille on siinä, että kansakuntien johtajilla tulee olla rohkeutta puolustaa niitä asioita ja arvoja jotka hän tietää ja tuntee oikeaksi myös pienemmässä mittakaavassa, silloinkin kun kysymys on kansakunnan taloudellisesta kahtiajaosta, ahneudesta tai välinpitämättömyyden aikaansaamasta syrjäytymiskehityksestä.

Tiedän Saulin omaavan esimerkillistä rohkeutta. Tiedän hänen saaneen arvostelua osakseen siitä, että hän on uskaltanut asettua heikommassa asemassa olevien puolelle. Minulle se on kertonut vahvasta sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta sekä siitä, että monien vaikeidenkin elämänkokemusten jälkeen Sauli on entistä voimakkaammin sisäistänyt ajatuksen ihmisen elämän ainutkertaisuudesta ja arvokkuudesta. Se tapa, jolla Sauli kirjassaan Hiljaisten historia käsittelee pieniä ihmisiä historian voimien ja kohtaloiden sekä ennalta arvaamattomien sattumien armoilla, on hyvin koskettava. Noiden kirjoitusten myötä piirtyy kuva siitä humaanista puolesta Saulia, jonka olen saanut oppia tuntea keskustelujemme pohjalta, mutta joka valitettavan usein halutaan unohtaa ja siirtää syrjään, kun hänen lujaa, mutta herkästi aistivaa johtajuuttaan kuvataan.

Sauli Niinistö on koeteltu ja vahva johtaja. Hänen kokemus- ja koulutustaustansa yhdistettynä vahvaan kansainväliseen osaamiseen ja verkostoihin antaa hänelle parhaat mahdollisuudet hoitaa tasavallan presidentin tehtävää. Minulle presidentti on ennen muuta ulkopolitiikan johtaja, joka omaa vahvat ihmistä ja elämää suojelevat arvot sekä sitoutumisen koko kansakunnan palvelemiseen. Näinä vaikeina aikoina tarvitsemme luotettavan johtajan, jolla on ymmärrys myös taloudesta sekä aktiivisesta yrittäjyydestä elämän asenteena. Siksi olen vakuuttunut siitä, että tänä haastavana aikana tarvitsemme Sauli Niinistön kaltaisen vahvan, sydämen sivistystä omaavan presidentin. Omalta osaltani olen päättänyt äänestää Sauli Niinistön Suomelle töihin, tasavallan presidentin virkaan.

Kirjoittaja: Hannu Takkula, keskustalainen Euroopan parlamentin jäsen.

Leo Meller|27.01.2012


(Dimi Sefanja korjasi linkin 30.02.12 klo 01:15)
"Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti".
Avatar
pike464
 
Viestit: 686
Liittynyt: Su 01 Helmi, 2009 2:54
Paikkakunta: YLÖJÄRVI

Paluu Linkit puheisiin, kirjoituksiin...

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron