KESKIVIIKKO 09.12.09 Uutisia Israelista [info@shalom.fi]

Tiedotteita ja keskustelua aiheesta!

KESKIVIIKKO 09.12.09 Uutisia Israelista [info@shalom.fi]

ViestiKirjoittaja Dimi Sefanja » Ke 09 Joulu, 2009 16:12


KESKIVIIKKO 09.12.09 Uutisia Israelista [info@shalom.fi]


1. KANSANÄÄNESTYSTÄ Golanin ylängön ja Jerusalemin luovuttamisesta vaativa lakiesitys läpäisi lainsäädäntöä tutkivan ministerikomitean äänestyksen tiistaina hyläten äänin 5-2 tiedustelujärjestöjen ministerin Dan Meridorin vetoomuksen, että laki voisi sitoa hallituksen käsiä tulevissa neuvotteluissa Syyrian ja PA:n kanssa ja olisi siksi estettävä.

Komitean puheenjohtaja Yariv Levin uskoi, että esitys tulee saamaan runsaan tuen Knessetin äänestyksessä, jonne se palautuu toista ja kolmatta käsittelyä ja äänestystä varten. Lakiesitys läpäisi Knessetin ensimmäisen äänestyksen edellisen hallituksen aikana, mutta sen eteneminen pysähtyi uusien vaalien ja uuden hallituksen vuoksi.

Puheenjohtaja Levin kertoi, että hänen johtamansa komitea työstää kansanäänestykseen liittyvät yksityiskohdat. Golanin ylängön ja Jerusalemin alueen luovuttaminen tulee hyväksyä sekä hallituksessa että Knessetissä. Jos Knesset hyväksyy luovutuksen kaksi kolmasosan enemmistöllä, tai uudet vaalit pidetään 180 päivän kuluessa, kansanäänestystä ei tarvitse suorittaa.

Tiede- ja teknologiaministeri Daniel Herschkowitz sanoi lakiesityksestä näin: Meidän tulee turvata Israelin maa ja kiirehtiä lainsäätämisprosessia estääksemme tulevan mahdollisuuden sen luovuttamisesta vastoin kansan tahtoa.

Lakiesitystä puolsivat edellisessä Knessetin istunnossa myös kaksi Olmertin hallituksen Kadima-ministeriä, joten on luultavaa, että esitystä kannatetaan yli puoluerajojen. (JP)

2. ISRAEL on suhteellisen tyytyväinen Ruotsin laatimaan luonnokseen, joka EU:n ulkoministerineuvoston kokouksessa hyväksyttiin eilen uudelleen muotoiltuna. Uudessa luonnoksessa ei tunnusteta Itä Jerusalemia Palestiinan valtion pääkaupunkina. Julkisesti äänestyksen tulosta ei Israelin hallituksen pirissä pidetä voittona. Hyväksytyssä versiossa vaaditaan neuvottelujen aloittamista, jotka ratkaisisivat Jerusalemin aseman kahden valtion pääkaupunkina.

Ruotsin alkuperäisessä esityksessä vaadittiin neuvotteluja, jotka johtaisivat Palestiinan valtion perustamiseen Länsirannalla ja Gazassa pääkaupunkinaan Itä Jerusalem. Tarkkailijat selittävät, ettei ero lausuntojen välillä ole suuri, mutta EU:n nyt hyväksymä esitys vastaa EU-maitten johtajien aiempia lausuntoja, kun Ruotsi esitys olisi tuonut mukaan uuden määrittelyn Jerusalemin asemasta.

Hyväksytystä versiosta pyyhittiin myös pois Ruotsin esittämässä versiossa ollut Palestiinan auktoriteetin korvaaminen Palestiinalla, sekä annettiin tunnustus Netanyahun julistamalle 10 kuukauden rakennuskiellolle Juudeassa ja Samariassa pelkän maininnan asemesta. Lisäksi dokumentissa vaaditaan, että Israel tekee uusia todellisia luottamusta kasvattia myönnytyksiä neuvottelujen uudelleen aloittamiseksi. Siinä ei kuitenkaan vaadita, että PA:n neuvottelijat palaisivat välittömästi neuvottelupöytään.

ISRAELIN ulkoministeriön lausunnossa sanotaan: EU:n ulkoministerineuvoston lausunto jättää huomiotta keskeisen esteen saavuttaa sopimus Israelin ja palestiinalaisten välillä: Palestiinalaisten kieltäytyminen palaamasta neuvottelupöytään. Israelin hallituksen pyrkimysten johdosta jatkaa neuvotteluja Israel valittaa, että EU on hyväksynyt tekstin, joka vaikkakaan ei sisältäen mitään uutta ei anna toiveita neuvottelujen jatkamisesta.

Israelin ulkoministeriön lausunto antaa tunnustusta EU:n hyväksymälle lausunnolle, mutta moittii Ruotsin ulkoministeriä EU:n presidentin ominaisuudessa alkuperäisen äärisuuntaa edustavan esityksen laatimisesta. Ulkoministeriö antaa tunnustusta EU:n lausunnossa esitetyille Israelin tekemille toimille neuvottelujen aloittamiseksi; sen vaatimukselle aseitten salakuljetuksen lopettamiseksi Gazan kaistalle sekä EU:n antamasta tuesta Israelin turvallisuudelle sekä integroitumiselle alueen kokonaisuuteen. (JP)

3. USA:N ULKOMINISTERIÖ julkisti oman lausuntonsa pian sen jälkeen, kun EU:n ulkoministerineuvoston uudelleen muotoiltu lausunto Lähi Idän rauhanprosessista julkistettiin. USA:n ulkoministerin lausunnossa sanotaan mm. Asenteemme Jerusalemin suhteen on selvä. USA:n politiikka ei ole muuttunut vaikutteiden johdosta: Kuten kaikki edelliset hallitukset ovat todenneet, Jerusalemin asema on päätettävä vain osapuolten keskeisissä neuvotteluissa.

Jerusalem, joka on pyhä kaupunki kolmelle valtauskonnolle, on noussut viime päivien aikana huomion keskipisteeksi. Israel haluaa pitää pääkaupunkinsa jakamattomana ja yhtenäisenä kaupunkina, jonka pyhille paikoille kaikkien uskontojen edustajilla on vapaa pääsy.

Palestiinalaiset haluavat muodostaa sen itäosasta tulevan ja toivomansa Palestiinan valtion pääkaupungin. Koska Jerusalemin vanhakaupunki ja Temppelivuori kuuluvat Itä Jerusalemin alueeseen, joka 1948 1967 kuului Jordanian miehittämään Länsirantaan, palestiinalaiset katsovat sen kuuluvan siihen edelleen ja vaativat, että heidän tulee saada kaikki Israelin 1967 sodassa vapauttamat alueet osaksi toivomaansa Palestiinan valtiota, myös Jerusalemin osalta.

Tässä mielipiteet ovat jyrkässä ristiriidassa, eikä kukaan osaa sanoa miten se ratkaistaan. Lisäksi PA:n vaatimuksena on, että Israel luovuttaa heille kaikki 1949 aselepo-sopimuksessa määritellyn linjan itäpuoliset alueet, mukaan lukien suuret juutalaisyhteisöt ja kaupungit kuten Ariel, Maale Adumim, Gush Etzion blokki jne.

Ulkoministeri Avigdor Lieberman sanoi lausunnossaan, että Ruotsin ulkoministeri epäonnistui yrityksissään muotoilla rajumman julkilausunnon. Hän epäili, että Ruotsin tarkoituksena oli saada edes tällä tavoin nimensä aikakirjoihin presidenttikautensa loputtua, jonka aikana ei tapahtunut mitään mainittavaa.

Jordanian ulkoministeri Nasser Judeh sen sijaan kiitteli EU:n ulkoministerineuvoston julkistamaa lausuntoa Lähi Idästä ja Jerusalemista kutsuen sitä erittäin arvokkaaksi asiakirjaksi. Jerusalemin pormestari Nir Barkat hylkäsi EU:n lausunnon muistuttaen Berliinin äskettäin juhlitusta 20-vuotisesta yhdistämisestä todeten, ettei minkään pääkaupungin jakaminen ole osoittautunut onnistuneeksi. http://www.haaretz.com/hasen/spages/1133635.html

4. RAPORTIT kertovat, että Livni oli valmis luovuttamaan palestiinalaisille enemmän kuin mitä Ehud Barak pääministerinä 2000 Camp Davidissa, mutta vähemmän kuin mitä Olmert tarjosi juuri ennen eroaan pääministerin toimestaan.

Oppositiojohtaja ja Kadiman puheenjohtaja Tzipi Livni, joka johti rauhankeskusteluja PA:n kanssa 2007-2008 Olmertin hallituksen ulkoministerin ominaisuudessa, oli valmis antamaan PA:lle 92.7 % Juudean ja Samarian alueista. Näin kertoi TV-kanava 10 tiistai-iltana.

Livnin tarjoukseen sisältyi 3 %:n maanluovutukset Israelin valtion alueelta korvaukseksi 7.3 %:n Juudean ja Samarian alueen liittämisestä Israeliin. Hänen suunnitelmansa mukaan Jordanjoenlaakso luovutettaisiin palestiinalaisille, mutta Israel liittäisi Arielin kaupungin maahansa kapealla maakannaksella.

OLMERTÌN omassa tarjouksessa hän oli valmis luopumaan 94.5 % Länsirannasta, mutta TV-kanava 10 ohjelman mukaan palestiinalaiset vaativat 98.1 %. Israeliin liitettäisiin Gush Etzion, Elkana, Oranit ja Shaarei Tikva.
Jerusalemin alueella Israelille jäisivät Armon Hanatziv, French Hil, Ramot Eshkol, Ramot Shlomo, Pisgat Zeev, Neveh Yaacov, Maalot Dafna ja Gilon lähiö. Maale Adumim luovuttaisiin PA:n hallintaan. Har Homa olisi ilmeisesti luovutettu PA:lle.

USA esitti oman ehdotuksensa, jonka mukaan Maale Adumim liitettäisiin Israeliin, mutta Arieilin kaupunki liitetäisiin PA:n hallitsemaan alueeseen. Kaupungin asukkaat voisivat jäädä asumaan koteihinsa, mutta he olisivat PA:n hallinnon alaisina.

TZIPI LIVNI on vakuutellut, että keskustelut PA:n kanssa olivat lähellä läpimurtoa, kun Olmertin hallitus joutui vaikeuksiin ja keskustelut katkesivat. (JP)

5. GAZAN TERRORISTIT ovat aseistautuneet entistä tehokkaimmilla ohjuksilla ja raketeilla, sekä kotona valmistetuilla että Iranista ja Syyriasta salakuljetetuilla. IDF:n cast lead operaation aikana, joka alkoi 27.12.08, he ampuivat yli 40:n km:n kantomatkan raketteja, joilla he ylsivät Ashdodiin ja Beertshevaan. Lisäksi he jokin aika sitten kokeilivat 60 km:n kantomatkan rakettia. IDF:n saamien tietojen mukaan palestiinalaisten terrorijärjestöjen asearsenaali Gazassa on kohentunut huomattavasti sen jälkeen.

IDF uskoo, että he ovat kuljettaneet Gazan kaistalle Iranissa valmistettuja Fajr-3 ja Fajr-5 ohjuksia. Fajr-3 on viiden metrin mittainen ja se kuljettaa 45 kg:n pommikuorman. Vähentämällä pommikärjen kokoa 20-30 kiloon sen lentomatkaa pystytään jatkamaan siten, että se ulottuu Tel Avivin eteläisiin osiin saakka. Hizbullahilla on samantapaisia ohjuksia Libanonissa.

FAJR-5 on 10 m:n mittainen ja sen kantomatka on 75 km, joten se yltää Tel Aviviin. Ohjuksen pituuden vuoksi se luultavasti tuotiin osina salakuljetustunnelien kautta ja koottiin uudelleen Gazassa. Näiden lisäksi Hamas on salakuljettanut Gazaan 122 mm Katjusha raketteja, jotka samoin lienee tuotu Gazaan osina.

Israelin kotirintama on valmistautumassa mahdollisuuteen, että raketti-iskut Tel Aviviin ja Ramat Ganin alueelle voivat alkaa, jos maa joutuu sotatilanteeseen esim. Libanonin tai Syyrian ja Iranin kanssa. (JP)

6. UUTISOTSIKOT

- Avigdor Lieberman sanoo, että mielenosoitukset rakennuskieltoa vastaan Juudeassa ja Samariassa ovat oikeutettuja, mutta lakia on noudatettava. Juutalaisasukkaat kuitenkin valittavat, että tarkastajien mukana seuraava poliisi pitää heitä vihollisina ja kohtelee heitä erittäin julmasti. Nuoret tytöt valittavat, että poliisit ovat riisuneet heidät ja muutenkin kohdellut heitä epäeettisesti ja epäkorrektisti. (JP)

- Salkuton ministeri Benny Begin kertoi eilen Likudin aktivisteille, että Obaman hallitus on pahempi Israelille sen territorioita koskevilta osiltaan kuin Jimmy Carterin hallitus. Hän viittasi Obaman Kairossa pitämään puheeseen kesäkuun 4. päivänä, jossa tämä totesi: USA ei hyväksy Israelin setlementtien jatkuvaa laillisuutta. Tämän jatkoksi ulkoministeri Hillary Clinton totesi, että setlementtien kaikki toiminta Länsirannalla on lopetettava. Begin totesi, ettei Carter pitänyt setlementtejä sekä rauhanesteinä että laittomina, kuten Obama tekee. Carter ei kieltänyt juutalaisten oikeutta asua Juudeassa ja Samariassa, Begin tähdentää, ja siksi Obaman lausunto on ongelmallinen. Kun Limor Livnat esitti samaa kutsuen Obaman hallitusta kauhistuttavaksi, Netanyahu nuhteli häntä julkisesti kieltäen tämän kaltaiset lausunnot. (JP)

- USA yrittää painostaa arabimaita tukemaan Israelin pyrkimyksiä rauhan keskustelujen aloittamiseksi PA:n kanssa. Ulkoministeri Hillary Clinton, jonka tytär avioituu tunnetun juutalaissuvun pojan kanssa, pyrki taivuttamaan Saudi Arabian Washingtonissa vierailevan ulkoministeri Saud al-Faisalin myöntyvämmäksi Israelia kohtaan. (JP)

- Puolustusministeri Ehud Barak mielellään toistelee setlereille, että lakia on noudatettava. Nyt hän itse joutui kiinni siitä, että hän oli palkannut kotiinsa indonesialaisen naisen, jolla ei ole työlupaa Israelissa, eikä heitä saa palkata muut kuin vanhukset ja sairaat. Barak on joutunut vastaamaan toistuvista loistoluokan hotellivarauksistaan ulkomailla sekä matkustamisesta I luokassa, tuhlaten näin veronmaksajain varoja. (JP)


_ _ _ . . . _ _ _ . . . _ _ _ . . . _ _ _ . . . _ _ _ . . . _ _ _ . . . _ _


Uutisia Israelista info@shalom.fi


www.shalom.fi, Pray for the peace of Jerusalem.
www.kosher.fi, we will have some delicious for you.
Please add our website to your favorites and keep visiting us regularly.

Jumala On Rakkaus!

Oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus
niinkuin ehtymätön puro! Aam. 5:24

http://www.Jeesus-on-Herra.com/
Avatar
Dimi Sefanja
 
Viestit: 1348
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 21:18
Paikkakunta: TUSBY

Jooel 3

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » Ke 09 Joulu, 2009 20:16

Jooelin kirjan kolmas luku on menossa: Israelin maan ja Jerusalemin jakaminen.


________________________________________________________
Dimi Sefanja suurensi fonttia, niin käy mukavasti kaikilta lukeminen.
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku

Joel 3. luku

ViestiKirjoittaja Dimi Sefanja » To 10 Joulu, 2009 1:59

Joel 3. luku


1 Sillä katso, niinä päivinä ja siihen aikaan, kun minä käännän Juudan ja Jerusalemin kohtalon,
2 minä kokoan kaikki pakanakansat, vien ne alas Joosafatin laaksoon ja käyn siellä oikeutta niitten kanssa kansani ja perintöosani, Israelin, tähden. Sillä he ovat hajottaneet sen pakanakansain sekaan, ovat jakaneet minun maani
3 ja heittäneet minun kansastani arpaa; ovat antaneet pojan porttoa vastaan sekä myyneet tytön viinistä, jonka ovat juoneet.
4 Mitä on teillä sanomista minulle, teilläkin, Tyyro ja Siidon ja kaikki filistealaisten alueet? Tahdotteko te kostaa minulle, mitä minä olen tehnyt, vai itse tehdä minulle jotakin? Nopeasti, kiiruusti minä annan koston kohdata teidän päätänne siitä, mitä olette tehneet,
5 te, jotka olette ottaneet minun hopeani ja kultani, vieneet minun ihanat kalleuteni temppeleihinne
6 sekä myyneet Juudan ja Jerusalemin lapsia jaavanilaisille, poistaaksenne heidät kauas omalta maaltansa.
7 Katso, minä herätän heidät liikkeelle siitä paikasta, johon te olette heidät myyneet, ja annan koston teostanne kohdata teidän päätänne:
8 minä myyn teidän poikianne ja tyttäriänne Juudan poikien käsiin, ja he myyvät ne sabalaisille, kaukaiselle kansalle. Sillä Herra on puhunut.
9 Julistakaa tämä pakanakansain seassa, alkakaa pyhä sota, innostakaa sankareita, lähestykööt, hyökätkööt kaikki soturit.
10 Takokaa vantaanne miekoiksi ja vesurinne keihäiksi. Sanokoon heikko: "Minä olen sankari".
11 Käykää avuksi, tulkaa, kaikki kansakunnat joka taholta. He kokoontuvat sinne. Anna, Herra, sankariesi astua sinne alas.
12 Lähtekööt liikkeelle, hyökätkööt kansakunnat Joosafatin laaksoon; sillä siellä hän istuu tuomitsemassa kaikkia pakanakansoja, joka taholta tulleita.
13 Lähettäkää sirppi, sillä sato on kypsynyt. Tulkaa polkemaan, sillä kuurna on täynnä ja kuurna-altaat pursuvat ylitse; sillä heidän pahuutensa on suuri.
14 Meluavia joukkoja, meluavia joukkoja ratkaisulaaksossa! Sillä lähellä on Herran päivä ratkaisulaaksossa.
15 Aurinko ja kuu käyvät mustiksi, ja tähdet kadottavat valonsa.
16 Herra ärjyy Siionista ja antaa äänensä kuulua Jerusalemista, ja taivaat ja maa järkkyvät; mutta Herra on kansansa suoja, Israelin lasten turva.
17 Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne, joka asun Siionissa, pyhällä vuorellani. Ja Jerusalem on oleva pyhä, ja vieraat eivät enää kulje sen läpi.
18 Sinä päivänä vuoret tiukkuvat rypälemehua, ja kukkulat vuotavat maitoa; kaikissa Juudan puronotkoissa virtaa vettä, ja Herran huoneesta juoksee lähde, ja se kastelee Akasialaakson.
19 Egypti tulee autioksi, ja Edom tulee autioksi erämaaksi väkivallan tähden, jota ne ovat tehneet Juudan lapsille, kun ovat vuodattaneet viatonta verta heidän maassansa.
20 Mutta Juuda on oleva asuttu iankaikkisesti ja Jerusalem polvesta polveen.
21 Ja minä julistan heidät puhtaiksi verivelasta, josta en ole heitä puhtaiksi julistanut. Ja Herra on asuva Siionissa.

Jumala On Rakkaus!

Oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus
niinkuin ehtymätön puro! Aam. 5:24

http://www.Jeesus-on-Herra.com/
Avatar
Dimi Sefanja
 
Viestit: 1348
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 21:18
Paikkakunta: TUSBY

ViestiKirjoittaja pike464 » To 10 Joulu, 2009 10:16

Nouskaamme vuorelle korkeimmalle, kun päivä Herran lähestyy.:,:
HÄN MEIDÄT JOHTAA KULKEMAAN, TIELLÄNSÄ SUUNTAAN OIKEAA,:,

Pelko ja ahdistus kauas poistuu,Herra kun lausuu tuomion.
:,:SILLOIN VIINI JA VIIKUNAPUU, YLLEMME VARJOTEN KAAREUTUU:,:

Istumme yhdessä lehväin alla, maan päällä rauha vallitsee.
:.:AUROIKSI MIEKAT TAOTAAN, KANSAT EI TAISTELE MILLOINKAAN:,:
:Whistl

Muistuu mieleen Israelin matka,kun lauloimme Syväntöjen pihassa Tiberiaassa tätä laulua,,oli siunattu vierailu..
"Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti".
Avatar
pike464
 
Viestit: 686
Liittynyt: Su 01 Helmi, 2009 2:54
Paikkakunta: YLÖJÄRVI


Paluu Israel-asiaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron