Uutisia Israelista TORSTAI 17.12.09

Tiedotteita ja keskustelua aiheesta!

Uutisia Israelista TORSTAI 17.12.09

ViestiKirjoittaja Dimi Sefanja » To 17 Joulu, 2009 14:23


Uutisia Israelista TORSTAI 17.12.09

1. IRANIN TESTAAMA parannettu Sajjil-2 ohjus käyttää kiinteää polttoainetta, jonka vuoksi se voidaan sijoittaa maanalaiseen siiloon nopeaa laukaisua varten. Sen kantomatka on toisten lähteitten mukaan lähes 2000 km, toisten 2500km, tarpeeksi kuitenkin, että sillä yltää hyvin Israeliin ja pitkälle Euroopan maita, Lähi Idän maista puhumattakaan. Se pystytään varustamaan ydinkärjellä ja Iran kehuu, että sillä on pitkälle kehitetty tutkan välttämisominaisuus suuren nopeuden lisäksi, joten sen torjuminen vastaohjuksilla on Iranin antamien tietojen mukaan mahdoton.
Israelin Arrow-patteristoon kuuluva super Green Pine Radar tutka havaitsi ohjuksen laukauksen, kuten myös USA:n X-band tutka-asema Negevissä.

IDF:n viranomainen kertoi JP:lle, että he seuraavat tarkoin, mitä Iranissa tapahtuu. Hän kertoi, että parannettu Sajjil-2 ohjus on vielä kokeiluasteella, mutta voi pian saavuttaa teollisen valmistusasteen. Nimi Sajjil tarkoittaa paistettu savi (baked clay) muistumana Koraanin tarinasta, jonka mukaan Allah heitti Mekkaa ympäröivää sotajoukkoa paistetuilla savimöykyillä pelastaen näin kaupungin valtaukselta. (JP)

2. Ohjuksen testaaminen nosti ennestäänkin jännittyneitä suhteita Iranin ja länsivaltojen välillä aiheuttaen vaatimuksia kovempien sanktioitten nopeasta asettamisesta Irania vastaan, kuten Englannin pääministeri Gordon Brown esitti. Tulemme käsittelemään tilannetta kaikella sillä vakavuudella mitä se edellyttää, hän totesi.

USA:n puolustusministeriön tiedottaja Geoff Morrell kutsui testiä provokaatioksi, mutta lisäsi, ettei siinä ollut mitään mullistavaa uutta, sillä teknologia on ollut käytössä ennenkin. Morrel valitti lausunnossaan sitä, ettei Iran tee mitään kasvattaakseen luottamusta naapuriensa kanssa voidakseen ratkoa alueen ongelmia rauhanomaisin keinoin.
Iranin toinen ballistinen ohjus Shihab yltää lähes 2000 km:n päähän.

Israelin sotilastiedustelun päällikkö Amos Yadlin sanoo, että Iranilla on tarpeeksi rikastettua uraania yhden atomipommin valmistamiseksi jatkorikastamalla sen 90 %:n tasoon. Iran kokeili myös atomipommin sytytysmekanismia jokin aika sitten, mikä osoittaa sen tähtäävän toimintavalmiin ydinkärjellä varustetun ohjuksen valmistamiseen. Toinen asia on tietenkin se, aikooko Iranin shia-hallitus todella käyttää ydinaseita Israelia vastaan, sillä sen odottaman mahdin on tarkoitus vapauttaa Jerusalem ja pystyttää hovitelttansa merten väliin Ihanalle Vuorelle, kuten profeetta Daniel kertoo (Dan.11:45). Jos maa tuhotaan ydinasein, eipä sinne olisi menemistä pitkään aikaan, koska silloin maa olisi todella saastunut. (JP)

3. PLO:N KESKUSNEUVOSTO jatkoi Mahmoud Abbasin puheenjohtajakautta ilman takarajaa, mikä tarkoittaa sitä, että hän jatkaa toimessaan seuraaviin palestiinalaisten parlamentti- ja puheenjohtajavaaleihin saakka. Niiden ajankohdasta ei ole tietoa, sillä niiden edellytyksenä on Hamasin ja Fatahin välisen kiistan ratkeaminen, eikä siitä ole toiveita. PLO:n keskusneuvostossa (PCC) on runsaasti edustajia Palestiinan Lakiasäätävästä Neuvostosta (PLC), jossa kaikki Palestiinan poliittiset ryhmät ovat edustettuina Hamasia lukuun ottamatta. PLC vastaa Palestiinan parlamenttia. Sen puhemies Salim Zanoun sanoi, että PLC muodosti kaksipäiväisen konferenssin aikana 20-jäsenen muodostaman komitean työstämään julkilausumaa konferenssin päätöksistä. JP:n artikkelin kirjoittaja Kh A Toameh selittää, ettei ole tietoa, miten päätös Abbasin toimikauden pidentämisestä syntyi ja oliko sillä vastustajia.

PLC:n apulaispuhemies kertoi, että Abbasin toimikausi jatkuu ainakin 28. kesäkuuta 2010 saakka, jolloin Egyptin asettama takaraja PLC:n ja PA:n puheenjohtajan vaalit on pidettävä. Hän selitti, ettei PA voi elää valtatyhjiössä ilman puheenjohtajaa aikana, jolloin Israel nostaa painostustaan palestiinalaisia vastaan, kuten hän väitti. Hän ei osannut sanoa, mitä tapahtuu, jos sovintoa Hamasin ja Fatahin välillä ei saada aikaan eikä vaaleja voida pitää kesäkuussa 2010. Hän sanoi vain, että täytyy odottaa Egyptin viimeistä sovintoesitystä.

Hamasin johto Gazassa ilmoitti välittömästi saatuaan tietää Abbasin kauden jatkamisesta, että päätös on laiton eikä Hamas hyväksy sitä. (JP)

4. DIASPORA-ASIAIN ja yleisen diplomatian ministeri Yuli Edelstein sanoi puhuessaan 2009 Bolbal Forum for Combating Anti-Semitism konferenssissa Jerusalemissa eilen, että maailmassa leviävä Israelin vastaisuus (anti-Israel) on samaa kuin seemiläisvastaisuus (anti-semitism). Hän kehotti kuulijoitaan taistelemaan avointa valtakirjaa vastaan häväistä juutalaista Israelin valtiota.

Hän selitti, että hyökkäykset Israelin diplomaatteja ja liikemiehiä vastaan ovat poliittisia toimia, jotka ilmentävät vihaa ja anti-semitismiä. Anti-Israel hysteria on anti-semitismin hysteriaa, ne ovat yksi ja sama. Hän selitti edelleen, että juutalaisia syytettiin aiemmin verenhimosta, saituudesta, moraalisesta rappiosta ja lasten murhaamisesta, mutta koska toisen maailmansodan jälkeen näitä oli vaikea sulattaa, kaikki tämä kohdistettiin Israeliin. Ei ole enää juutalaisia, vaan sen tilalla on Israel.

Israelilaiset murhaavat lapsia, hyökkäävät raskaitten naisten kimppuun, aloittivat sodat Afganistanissa ja Irakissa. Israel ei kokenut holokaustia, sitä ei karkotettu, käännytetty, ajettu maanpakoon eikä orjuutettu. Pieni Israel on anti-semiittien toimesta muovattu Goljatiksi. Tällä tavoin Israel on nostettu vihan kohteeksi joutumatta syytetyksi anti-semitismistä. Vihan valtakirjan suojassa voit olla väkivaltainen, rikkoa rauhaa ja ihmisoikeuksia niin kauan kuin halveksit Israelin valtiota.

Edelstein kiteyttää sanomansa usein maailmalla kuulemaansa toteamukseen: Palestiinalaiset ovat kansa ja siksi oikeutettuja omaan valtioonsa; juutalaiset ovat kansa ja siksi heillä ei ole oikeutta omaan valtioon. (JP)

5. OTTEITA Yuli Edelsteinin puheesta.

Jom Kippurina, juutalaisten kaikkein suurimpana pyhäpäivänä, automaattikiväärin rätinä rikkoi rauhan Pariisin suuren synagogan ulkopuolella lähettäen palvojat etsimään suojaa. Tanskassa kaksi juutalaista ammuttiin supermarketissa Odensen kaupungissa.

Muutamia viikkoja myöhemmin tanskalainen koulunjohtaja ilmoitti, etteivät juutalaiset lapset olleet enää tervetulleita kouluun ja kehotti vanhempia lähettämään lapsensa muualle.

Ruotsissa juutalainen kulttuuri keskus joutui tuhopolton kohteeksi kahdesti viikon aikana.

Chicagossa odottamattomien anti-semiittien hyökkäysten sarjan aikana synagogien ja koulujen ikkunat särjettiin, seinille töhrittiin graffiteja, ja ne olivat täynnä petrolipommien jättämiä mustia jälkiä.

Lontoossa yritettiin polttaa synagogia ja ryöstää paikallisia marketteja. Miehet pakottivat juutalaisen autoilijan ulos autostaan ja pieksivät hänet.

Samankaltaisia hyökkäyksiä tapahtui Belgiassa, Australiassa ja Brasiliassa, eivätkä ne tapahtuneet 1939 vaan 2009, Edelstein totesi puheessaan. Monet näistä hyökkäyksistä tapahtuivat iskulauseen varjolla, jotta saataisiin oikeutta palestiinalaisille, että saavutettaisiin rauha Lähi Itään, sorretun suojelemiseksi. Että hyökättäisiin juutalaisia vastaan.

Edelstein katsoo, että koska ei ole enää hyväksyttävää eikä poliittisesti korrektia avoimesti vihata juutalaisia, etsitään uusia tapoja. Siksi viha on pakattu uuteen käärepaperiin ja sen osoittamisessa on saatu tukea akateemikoilta, media-kanavilta ja jopa poliittisilta puolueilta.

Edelsteinin puhe on englanninkielisenä alla olevassa osoitteessa.
http://www.jpost.com/servlet/Satellite? ... 2FShowFull

6. www.bedka.com kertoo, että Hamasin Gazan kaistan sotilaskomentaja Muhammad Jabary on toteuttamassa järjestönsä suunnittelemaa uutta toimintamallia taistelussaan Israelia vastaan. Kuten tiedetään, Hamasin perimmäisenä päämääränä on Israelin tuhoaminen ja islamilaisen tasavallan perustaminen sen raunioille Iranin tapaan.

Uuden strategian mukaan Jabary uudisti komentoyksiköt Länsirannalla. Niiden ohjelmassa ovat tehostetut hyökkäykset Israelia vastaan, mukaan lukien pommi-iskut, Länsirannan alueen riistämiseksi Fatahin käsistä, joka sitä nyt hallitsee PA:n kautta.
DEBKAFILE kertoo, että Jabary käytti Gilad Shalitin neuvotteluja Damaskossa sijaitsevan Hamasin ulkopoliittisen johdon kanssa esittääkseen siellä suunnitelmansa, joka sai Damaskoksen johdon ja yhteiskeskustelujen (suuran) hyväksymisen.

Artikkelissa selitetään, että Hamasin tarkoituksena on toteuttaa offensiivinsa kautta kaksi päämäärää: Saada Netanyahu suostumaan kaikkiin Hamasin esittämiin vaatimuksiin Gilad Shalitin vapauttamiseksi; ja toiseksi antaa Mahmoud Abbasille uusi opetus, että hänen yhteistoimintansa Israelin turvallisuusjoukkojen sekä amerikkalaisten kanssa, jotka ovat kouluttaneet, aseistaneet ja organisoineet hänen turvallisuusjoukkonsa, on epäonnistunut ja hänen turvallisuusjoukkonsa ovat voimattomia estämään Hamasin iskuja Länsirannalla.

IDF:n sotilastiedustelun johtajan Amos Yadlinin kehut rauhallisesta ajasta IDF:n Gazan cast lead operaation jälkeen, jona aikana yhtään israelilaista siviiliä tai sotilasta ei ole saanut surmaansa terroristien hyökkäyksissä, tuntuu Debkafilen mielestä tarpeettoman optimistisilta, kun huomioi, miten Hamas ja myös Hizbullah valmistautuvat uuteen hyökkäysvaiheeseen. DEBKAFILE muistuttaa, että joulukuun toisena päivänä Egyptin rajavartijat löysivät suuren pommivyökätkön aivan Gazan rajan tuntumasta. Vyöt oli varustettu sytyttimin joko käsi- tai kaukosytyttimin ja 15 kg:n räjähtein valmiina käytettäviksi. Toinen tapaus oli vähän aiemmin IDF:n pysäyttämä terroristi, joka oli jo päässyt Siinailta rajan yli 15 kilon pommi pussissaan. Mies pääsi pakenemaan Egyptin puolelle jättäen pomminsa Israelin puolelle.

Mikäli Debkafilen tiedot pitävät paikkansa ja toteutuvat, vuodesta 2010 taitaa todella kehittyä muutosten vuosi, kuten monet ovat ennustaneet, eikä vain Israelin ja PA:n suhteissa.

6. UUTISOTSIKOITA

- IDF:n komentaja Gabi Ashkenazi toteaa, ettei IDF:n sotilaita tule käyttää Israelin siviilien karkottamiseen kodeistaan, se kuuluu poliisille. (JP)

- Öljyvuoren turvallisuutta aiotaan parantaa siellä jatkuvan ja kasvavan vandalismin estämiseksi. Juutalaisten hautakiviä on murskattu ja töhritty halventavin iskulausein. (JP)

- 8-vuotias poika löydettiin yön aikana hyvässä kunnossa hänen eksyttyään Jerusalemin metsään. Nitzan Cohen, kotoisin Ofrasta, nähtiin viimeksi 22.30 eilen illalla.

- www.haaretz.com on laatinut Olmertin rauhansuunnitelmasta karttapiirroksen, jossa näkyy sinisellä luovutettavat Länsirannan alueet, sekä punaisella alueet, jotka oli tarkoitus luovuttaa Israelin valtion alueesta. Kuten kartasta näkyy, Olmert oli valmis luopumaan Jordanjoen laaksosta sekä Suolameren pohjoisosasta. Kartta aukeaa painamalla click here tekstiä.
- http://www.haaretz.com/hasen/spages/1135699.html

- Hamas on arabilehden mukaan valmis hyväksymään Israelin tarjouksen vankienvaihdosta, suurterroristeja ei ole mukana. (haaretz)

- Obama sanoi Kiinan presidentti Hu Jintaolle, ettei hän voi loputtomiin pidätellä Israelin ilmaiskua Iranin ydinlaitoksia vastaan. (haaretz)

- Israelin ja Turkin presidentit hierovat sovintoa Köpiksen ilmastokonferenssissa.

- Israelin poliisi aikoo rekrytoida satoja arabeja poliisivoimiinsa.

- Gazan terroristit ampuivat eilen illalla kaksi venäläisvalmisteista rakettia Sderotin kaupunkia kohti, mutta toinen putosi omalle puolelle, toinen pellolle.



_ _ _ . . . _ _ _ . . . _ _ _ . . . _ _ _ . . . _ _ _ . . . _ _ _ . . . _ _

Uutisia Israelista info@shalom.fi

www.shalom.fi, Pray for the peace of Jerusalem.
www.kosher.fi, we will have some delicious for you.
Please add our website to your favorites and keep visiting us regularly.

Jumala On Rakkaus!

Oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus
niinkuin ehtymätön puro! Aam. 5:24

http://www.Jeesus-on-Herra.com/
Avatar
Dimi Sefanja
 
Viestit: 1348
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 21:18
Paikkakunta: TUSBY

Eivät käsitä

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » To 17 Joulu, 2009 16:42

Ihmetellä sopii, miksi Israelissa ja Euroopassa ei käsitetä, että Iran myös käyttää aseitaan Israelia ja muuta sivistynyttä maailmaa vastaan?
Iranin aseet ovat nyt testatut ja valmiit käyttöä varten. Koskahan räjähtää? Siitä se alkaa, kolmas maailmansota.
Toivoisin koko sydämestäni, että Israel NYT tuhoaisi Iranin sotakyvyn. Näin lapseni ja lasteni lapset vielä voisivat elää Telluksella.
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » Ma 21 Joulu, 2009 22:57

Hesekiel 36!
1. "Siihen aikaan, sanoo Herra, minä olen kaikkien Israelin sukukuntien Jumala, ja he ovat minun kansani."
2. Näin sanoo Herra: "Kansa, miekalta säästynyt, löysi erämaassa armon; minä menen saattamaan sen, Israelin, rauhaan."
3. Kaukaa ilmestyy minulle Herra: "Iankaikkisella rakkaudella minä olen sinua rakastanut, sentähden minä olen vetänyt sinua puoleeni armosta.
4. Minä rakennan sinut jälleen, ja sinä tulet rakennetuksi, neitsyt Israel. Sinä kaunistat itsesi jälleen käsirummuillasi ja lähdet iloitsevaisten karkeloon.
5. Sinä istutat jälleen viinitarhoja Samarian vuorille; ne, jotka istuttavat, saavat korjata hedelmätkin.
6. Sillä päivä on tuleva, jolloin vartijat huutavat Efraimin vuorella: 'Nouskaa, lähtekäämme Siioniin Herran, meidän Jumalamme, tykö.'
7. Sillä näin sanoo Herra: Riemuitkaa iloiten Jaakobista, kohottakaa riemuhuuto hänelle, joka on kansojen pää; kuuluttakaa, kiittäkää ja sanokaa: 'Auta, Herra, kansaasi, Israelin jäännöstä.'
8. Katso, minä tuon heidät pohjoisesta maasta, kokoan heidät maan perimmäisiltä ääriltä. Heissä on sokeita ja rampoja ynnä raskaita ja synnyttäväisiä: suurena joukkona he palajavat tänne.
9. Itkien he tulevat, ja minä johdatan heitä, kun he kulkevat rukoillen. Minä vien heidät vesipuroille, tasaista tietä, jolla he eivät kompastu. Sillä minä olen Israelin isä, ja Efraim on minun esikoiseni.
10. Kuulkaa Herran sana, te kansat, ilmoittakaa kaukaisissa merensaarissa ja sanokaa: Hän, joka Israelin hajotti, on sen kokoava ja varjeleva sitä niinkuin paimen laumaansa.
11. Sillä Herra on lunastanut Jaakobin ja vapahtanut hänet häntä väkevämmän kädestä.
12. Ja he tulevat ja riemuitsevat Siionin kukkulalla, tulevat virtanaan Herran hyvyyden tykö, jyväin, viinin ja öljyn ääreen, karitsain ja karjan ääreen. Ja heidän sielunsa on oleva niinkuin runsaasti kasteltu puutarha, eivätkä he enää näänny.
13. Silloin neitsyt iloitsee karkelossa ja nuorukaiset ja vanhukset yhdessä. Minä muutan heidän surunsa riemuksi, annan heille lohdutuksen ja ilon heidän murheensa jälkeen.
14. Ja minä virvoitan pappien sielut lihavuuden ääressä, ja minun kansani ravitaan minun hyvyydelläni, sanoo Herra.
15. Näin sanoo Herra: Kuule, Raamasta kuuluu valitus, katkera itku: Raakel itkee lapsiansa, hän ei lohdutuksesta huoli surussaan lastensa tähden, sillä niitä ei enää ole.
16. Näin sanoo Herra: Pidätä äänesi itkusta, silmäsi kyyneleistä, sillä sinun työstäsi on tuleva palkka, sanoo Herra, ja he palajavat vihollisen maasta.
17. Sinulla on tulevaisuuden toivo, sanoo Herra: sinun lapsesi palajavat omalle maalleen.
18. Minä olen kyllä kuullut Efraimin valittavan: 'Sinä olet kurittanut minua, olen saanut kuritusta niinkuin vikuroiva vasikka. Palauta minut, niin minä palajan; sillä sinä olet Herra, minun Jumalani.
19. Sillä käännyttyäni minä kadun, ja päästyäni ymmärrykseen minä lyön lanteeseeni. Minä häpeän, tunnen häpeätä, sillä minä kannan nuoruuteni pilkkaa.'
20. Eikö Efraim ole minun kallis poikani, minun lempilapseni? Sillä niin usein kuin minä puhunkin häntä vastaan, alati minä häntä muistan. Siksi minun sisimpäni väräjää hänen tähtensä: minun täytyy armahtaa häntä, sanoo Herra.
21. Pystytä itsellesi kivimerkkejä, aseta itsellesi tienviittoja, paina mieleesi tie, polku, jota olet kulkenut. Palaja, neitsyt Israel, palaja näihin kaupunkeihisi.
22. Kuinka kauan sinä mutkistelet sinne ja tänne, sinä luopiotytär? Sillä Herra luo maahan uutta: nainen miestä piirittää.
23. Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: Vielä kerran sanotaan Juudan maassa ja sen kaupungeissa, kun minä käännän heidän kohtalonsa, tämä sana: 'Herra siunatkoon sinua, sinä vanhurskauden asuinsija, sinä pyhä vuori.'
24. Ja Juuda kaikkine kaupunkeineen asuu siellä yhdessä, peltomiehet ja ne, jotka vaeltavat laumoineen.
25. Sillä minä virvoitan väsyneen sielun, ja jokaisen nääntyvän sielun minä ravitsen."
26. Siihen minä heräsin ja katselin, ja uneni oli minusta suloinen.
27. "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä kylvän Israelin maahan ja Juudan maahan ihmisen siementä ja karjan siementä.
28. Ja niinkuin minä olen valvonut repiäkseni ja kukistaakseni heitä, hajottaakseni ja hävittääkseni, tuottaakseni onnettomuutta, niin minä olen valvova rakentaakseni ja istuttaakseni heitä, sanoo Herra.
29. Niinä päivinä ei enää sanota: 'Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaat heltyivät';
30. vaan jokaisen on kuoltava oman syntivelkansa tähden. Jokaiselta ihmiseltä, joka syö raakoja rypäleitä, heltyvät hänen omat hampaansa.
31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra.' Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.
35. Näin sanoo Herra, joka on pannut auringon valaisemaan päivää, kuun ja tähdet lakiensa mukaan valaisemaan yötä, hän, joka liikuttaa meren, niin että sen aallot pauhaavat - Herra Sebaot on hänen nimensä:
36. Jos väistyvät nämä lait minun kasvojeni edestä, silloin myös lakkaavat Israelin jälkeläiset olemasta kansa minun kasvojeni edessä ainiaan.
37. Näin sanoo Herra: Jos voidaan mitata taivaat ylhäällä ja tutkia maan perustukset alhaalla, silloin vasta minä hylkään Israelin jälkeläiset kaikki, kaiken sen tähden, mitä he ovat tehneet, sanoo Herra.
38. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin Herran kaupunki rakennetaan jälleen Hananelin-tornista Kulmaporttiin asti.
39. Ja edelleen mittanuora kulkee suoraan Gaarebin kukkulalle ja kääntyy sitten Gooaan.
40. Ja koko laakso, ruumiineen ja tuhkineen, ja kaikki keto Kidronin puroon asti, Hevosportin kulmaan saakka itään päin, on oleva Herralle pyhitetty. Ei sitä enää ikinä hävitetä eikä kukisteta."
Avatar
Aamu-Usva
 
Viestit: 598
Liittynyt: Su 01 Helmi, 2009 22:15
Paikkakunta: Turku


Paluu Israel-asiaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron