Uutisia Israelista KESKIVIIKKO 23.12.09

Tiedotteita ja keskustelua aiheesta!

Uutisia Israelista KESKIVIIKKO 23.12.09

ViestiKirjoittaja Dimi Sefanja » Ke 23 Joulu, 2009 17:56


Uutisia Israelista KESKIVIIKKO 23.12.09

1. GILAD SHALITIN vapauttamista koskevat neuvottelut ovat loppusuoralla taas kerran, täytynee lisätä, koska toiveet ovat olleet korkealla moneen kertaan. Viimeisten uutisten mukaan erimielisyys koskee enää seitsemää vankia, niiden mukana Marwan Barghouti ja Ahmed Saadat. Miten eksakteja nämä tiedot ovat, on epäselvää, koska hallituksen vastausta Hamasille ei ole julkistettu. Israelin neuvottelija Hagai Hadas on kuitenkin saanut valtuudet neuvotella sopimus valmiiksi. Uutislähteet varoittavat, että loppurutistus voi hyvinkin viedä toiset 10 päivää.

Jos Israelin hallitus ja pääministeri ovat tiukoilla kansan painostuksen vuoksi, sitä ovat myös Hamasin johtajat, sillä jokaisella vapautettavalla terroristilla on myös omat sukulaisensa ja tukijansa, jotka vaativat heidän vapauttamistaan. Hamas on tiettävästi suostunut siihen, että suuri osa vapautettavista kovan linjan terroristeista vapautetaan ulkomaille.

Fatah Tanzimin Länsirannan entinen komentaja Marwan Barghouti, jolla on rikoksistaan viisi elinkautista + 40 vuotta, on yksi vaikeimmista tapauksista, sillä hän tulee aiheuttamaan melkoisen mellakan Fatahin sisällä, jos hän pääsee mukaan politiikkaan. Palestiinalaislähteen mukaan hänet vapautetaan Länsirannalle eikä karkoteta ulkomaille. (JP)

2. JP VIITTAA artikkelissaan FOX-NEWS uutistoimiston välittämään uutiseen, että Netanyahu toivoo vapauttamisneuvottelujen epäonnistuvan, josta voitaisiin syyttää Hamasia. Pääministerin kanslia kieltää uutisen todenperäisyyden.

Pääministeri tapasi eilen myös terroristien uhrien omaisten muodostaman järjestön Almagor edustajia, jotka kehottivat Netanyahua hylkäämään sopimuksen eikä vapauttamaan satoja paatuneita terroristeja, joista monet ovat murhanneet israelilaisia, ja joista monet melkoisella todennäköisyydellä palaavat takaisin terrorismiin. Almagor esitti vapauttamisen tilalle muita painostuskeinoja, kuten sanktioitten koventamista Gazassa ja palestiinalaisvankien oikeuksien kaventamista. Monet ovat syyttäneetkin, että heidän rangaistusaikansa Israelin vankilassa muistuttaa enemmän lomaa lomakodissa kuin rikostensa sovittamista.

PUOLUSTUSMINISTERI Ehud Barak toisteli useasti kuultua mantraansa, että tarkoitus on saada korpraali Gilad Shalit vapaaksi mahdollisimman pian, mutta ei millä hinnalla tahansa. Tuo viimeinen määre on tarkoitettu osoittamaan poliittista porsaanreikää ulos, jos jokin menee pieleen ja aletaan etsimään syyllisiä.

VIIMEISESSÄ hallituksen kokouksessa Netanyahun poliittinen neuvonantaja Uzi Arad ja IDF:n komentaja Gabi Ashkenazi kävivät sanaharkan Aradin moittiessa sitä, että Ashkenazi kannattaa satojen terroristien vapauttamista yhtä sotilasta vastaan, kun on odotettavissa, että vapautetut tulevat murhaamaan useita israelilaisia päästyään uudelleen mielihommaansa.

SAADAKSEEN syvyyttä harkinnalleen neuvotteluihin PA:n entinen vankienasioiden ministeri tri Sufiyan Abu Zaydeh oli kutsuttu Knessetin tiistaiseen foorumiin, jossa käsiteltiin kahden valtion periaatetta. Zaydeh vastasi Kadiman edustajan kysymykseen vankienvaihdosta, ettei yksi vanki sinne tai tänne ole ratkaiseva; se on parasta unohtaa kokonaan ja päättää asia nopeasti, mikä on PA:n tapa käsitellä asioita.

Zaydeh, joka itse kärsi vankeustuomion Israelissa, kehottaa vapauttamaan kaikki Israelin vankiloissa tuomioitaan kärsivät 10 000 palestiinalaisvankia. (JP)

3. LIETTUAN Israelissa vieraileva ulkoministeri Vygaudas Usackas kehotti EU:n johtajia rajoittamaan keskustelujaan lähi Idästä, koska hänen mielestään se on liian hallitseva aihe. Hän osallistui Israelin ulkoministeriön järjestämään kansainväliseen ulkoministerikokoukseen, jossa keskityttiin antisemitismin vastustamiseen. Konferenssi pidettiin Jerusalemissa.

Neljän päivän Israelin vierailun loputtua hän antoi haastattelun Tel Avivissa.
Ulkoministeri Usackas edustaa Liettuan valtiota, jolla on sekä EU:n että Naton jäsenyys.

Hän sanoi vievänsä maansa ja EU:n johdolle viestin: Viestini, jonka aion viedä kollegoilleni EU:n jäsenvaltioissa, on tämä: Lopettakaa liiallinen keskustelu Lähi Idästä. Vieköön EU:n uusi ulkoministeri Cathy Ashton viestin PA:lle, että me kannatamme rajoitetusti PA:n kykyjä ja tulemme auttamaan luomaan ilmapiiri tulevia neuvotteluja varten, joita vain Israel ja PA voivat saada aikaan.

ULKOMINISTERI Usackas kertoi haastattelussa, että hän uskoo Netanyahun tosissaan haluavan Palestiinan valtion perustamista, kuten koko hallitus haluaa rauhaa. Konferenssiin osallistuivat Israelista myös ulkoministeri Avigdor Lieberman ja oppositiojohtaja Tzipi Livni.

4. JUUTALAISTEN tunteet Liettuaan ovat kovin kaksitahoiset. Toisaalta Liettuassa toimi hyvin aktiiviset ja arvostetut juutalaisuuden johtavat ajattelijat, joista Vilnan Gaon lienee tunnetuin, mutta toisaalta Liettua osallistui aktiivisesti natsi Saksan juutalaisvainoihin. Maan runsaasta juutalaisväestöstä tuhottiin 95 %, monet liettualaisten käsissä. Usackas vakuutti, ettei hänen maansa ole unohtanut menneisyyttään, vaan pyrkii etsimään uudelleen aikoinaan vallinneita luottamuksellisia suhteita juutalaisväestön kanssa.

Toisaalta Usackas totesi, että heillä on myös voimakkaat myötätunnon tunteet palestiinalaisia kohtaan, joiden he katsovat ansainneen oman valtionsa. Hän kävi Ramallahissa, jossa hän tapasi PA:n puheenjohtajan Mahmoud Abbasin. Tämä oli samalla Liettuan korkean viranomaisen ensimmäinen vierailu PA:n luona.

Israelissa on katsottu karsaasti Liettuan akateemikkojen ja poliitikkojen lausuntoja, joissa he katsovat, että kommunistien hallinto Neuvostoliitossa oli yhtä kauhea kuin natsien Saksassa. Tämä katsotaan yritykseksi minimoida natsien julmuuksia Liettuassa. Usackas pyrki poistamaan näitä käsityksiä viittaamalla moniin toimiin, joilla nykyiset hallitukset ovat halunneet opettaa kansaa. Yksi sellainen oli erikoiskoulutuksen antamisesta 1 500 opettajalle, jotka voivat välittää holokaust-tuntemuksen kouluihin. Hän halusi vakuuttaa, ettei tarkoituksena ole tehdä moraalista samaistamista, vaan tutkia natsismin syntymisen kehitysvaiheita, jotka auttavat ymmärtämään kommunismin syntyhistoriaa. Hänen mielestään stalinismia, joka aiheutti paljon tuskaa ja rikoksia, ei ole ymmärretty oikein. Hän selittää, että on tärkeää sekä NL:n miehityksen alla olleiden kansojen että Venäjän kansan tiedostavan, ettei

Venäjän nykykansa ole sama kuin Neuvostoliiton kansa, sillä myös he kärsivät stalinismin vallan alla, jopa paljon enemmän kuin mikään muu kansa.

ULKOMINISTERI Usackas vakuutti, että Liettuan hallitus haluaa palauttaa muinoin maassa versoneen juutalaisuuden intellektualismin kukoistuksen:

Me odotamme juutalaisen maailman auttavan meitä rakentamaan uudelleen 18. vuosisadalla eläneen kuuluisuuden ja kabbalistin Vilna Gaonin maineen, auttaaksemme 7 000-vahvuisen juutalaisen väestön menestymisen sekä rakentamaan läheiset kulttuurilliset, taloudelliset ja poliittiset siteet juutalaisten kanssa kaikkialla maailmassa ja erityisesti Israelin valtion kanssa. (JP)

5. MAAILMA ON särkenyt Gazan kansa uskon, sanotaan brittien ihmisoikeusjärjestöjen (NGO) lausunnossa. Kaikkiaan 16 Englannissa toimivaa NGO-järjestöä syyttävät kansainvälistä yhteisöä tiistaina julkistamassaan lausunnossa, että kansainvälinen yhteisö on syyllistynyt petokseen kieltäytyessään lopettamasta Israelin saarron Gazassa, mikä puolestaan estää alueen uudelleen rakentamisen ja elpymisen. Julkistaminen tehtiin ehkä tarkoituksellisesti päivänä, jona IDF aloitti Gazassa cast lead operaationsa. Kuudentoista hyväntekeväisyysjärjestön joukossa on kristillisiä järjestöjä sekä mm. Amnesty International, Oxfam, Christian Aid ja Medical Aid.

Lausunnossa vaaditaan, että kansainvälinen yhteisö lopettaa suhteensa Israelin kanssa, kunnes juutalainen valtio parantaa ihmisoikeuksien ja kansainvälisen lain noudattamista. Lausunnossa todetaan, että saartotoimet rankaisevat kaikkia kaistalla asuvia muutamien johtajien vuoksi, minkä johdosta kansainvälinen yhteisö on pettänyt Gazan kansan. Ne ovat vain väännelleet käsiään ja julkistaneet lausuntoja tekemättä mitään tai ovat tehneet vähäisiä merkittäviä yrityksiä muuttaakseen tuhoisan politiikan, mikä estää uudelleen rakentamisen, henkilökohtaisen elpymisen ja taloudellisen kehityksen.

OXHAM, yksi lausunnon julkistajista, joka avoimesti vaatii Israelin täyttä boikottia, haluaa Juudean ja Samarian juutalaisyhteisöjen tuotteiden boikottia, mutta samalla esittää myös palestiinalaisten ryhmien, myös Hamasin, vastuuntuntoa ja sovinnonhalua voidakseen rakentaa tietä yhteiselle PA:n hallitukselle, jonka velvollisuutena on vastata siviilikansansa tarpeitten tyydyttämisestä.

ISRAELIN ulkoministeriön vastineessa todetaan, että Hamas hallitsee täysin Gazan kaistaa ja sen pyrkimyksenä on varustautua uuteen sotaan Israelia vastaan. Siksi se käyttää kaistalle kuljetettuja rakennusmateriaaleja bunkkerien ja muitten linnoitusten rakentamiseksi. Toiseksi Hamas on toistuvasti hyökännyt esim. öljyterminaaleja vastaan rajalla sekä varastaen sinne kuljettuja sekä öljy- että muita tarvikerekkoja. Israel on huolehtinut ihmisoikeudellisten ja lääkintätarvikkeiden kuljettamisesta Gazaan usein tulen alla.

NGO-MONITOR, Jerusalemissa toimiva tutkimus järjestö, sanoo lausunnon ilmentävän julkistajiensa halua saada julkisuutta sekä vääristyneitä ohjelmia väittäen niiden kautta edistävänsä ihmisoikeuksia. NGO-Monitor toteaa, että raportin keskeinen vaatimus koskee Israelin harjoittaman Gazan saarron lopettamista lähtien siitä väitteestä, että Israel edelleen miehittää Gazaa sekä että se harjoittaa Gazan kansan kollektiivista rangaistusta.

Edelleen NGO-Monitori toteaa, että lausunnossa minimoidaan Hamasin harjoittama terrorismi sekä avoin kiihotustoiminta väkivaltaan. Se ei myöskään huomioi ollenkaan Gilad Shalitin jatkuvaa panttivankeutta vastoin kansainvälisiä lakeja. (JP)

Edelleen lausunnossa ei huomioida, että Egypti valvoo Gazan ja Egyptin välistä rajaa estäen kaiken liikenteen sen yli, mihin Israelilla ei ole mitään oikeutta puuttua.

6. UUTISOTSIKOITA

- Netanyahun yritykset Kadiman hajottamiseksi näyttävät onnistuvan, kertoo INN artikkelissaan. Livni on yrittänyt käännyttää kapinallisia takaisin kaidalle tielle, mutta huonoin tuloksin. Onnistuneeseen oman Knesset-ryhmän perustamiseen he tarvitsevat 7 Kadiman kansanedustajaa, mikä heillä on kasassa. He liittynevät jollain tavoin Likudiin. (INN)

- Barak uhoaa, että Nar Brachan potkut hesder-järjestelmästä on lopullinen, eli yeshivalla on puoli vuotta aikaa etsiä uudet toimitilat. (INN)

- USA:n entinen presidentti Jimmy Carter katuu syntejään ja pyytää anteeksi juutalaisilta kaikkea sitä myrkkyvettä, mitä hän juotti heille. (INN)

- Israelin kaupunkien kaduilla tulee olla nimet ja taloilla numerot. Tämä edistää järjestä mutta myös verojen keräämistä asukkailta. (INN)

- Israel on saanut sateita viime päivinä siten, että Nifcha ja Mitzpe Ramon alueille Negevissä julistettiin tulvavaroitukset. Sateet alkavat nyt loppua ja ilma lämpenee. Välimeressä uimareita kehotetaan varovaisuuteen. (INN)

- Debkafile kertoo, että Egyptin presidentti lensi Gulf-maihin heti sen jälkeen, kun Iranin parlamentin puhemies Ali Larijani vieraili Kairossa. Mubarak vierailee Kuwaitissa, Saudi Arabiassa ja Emiraateissa kiireisissä keskusteluissa alueen turvallisuuskysymyksistä. Iranin tarjouksen sisältyi yhteistyön kehittäminen Iranin ja Egyptin välille. Iran avaa lähetystön Kairossa ensimmäisen kerran 1979 islamilaisen vallankumouksen jälkeen
.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Uutisia Israelista info@shalom.fi

www.shalom.fi, Pray for the peace of Jerusalem.
www.kosher.fi, we will have some delicious for you.
Please add our website to your favorites and keep visiting us regularly.

Jumala On Rakkaus!

Oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus
niinkuin ehtymätön puro! Aam. 5:24

http://www.Jeesus-on-Herra.com/
Avatar
Dimi Sefanja
 
Viestit: 1348
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 21:18
Paikkakunta: TUSBY

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » Ke 23 Joulu, 2009 21:56

Hesekiel 37
1. Herran käsi tuli minun päälleni ja vei minut pois Herran hengessä ja laski minut keskelle laaksoa. Ja se oli täynnä luita.
2. Ja hän kuljetti minua ympäri niitten ohitse; ja katso, niitä oli hyvin paljon laakson kamaralla, ja katso, ne olivat hyvin kuivia.
3. Niin hän sanoi minulle: "Ihmislapsi, voivatkohan nämä luut tulla eläviksi?" Mutta minä sanoin: "Herra, Herra, sinä sen tiedät."
4. Niin hän sanoi minulle: "Ennusta näistä luista ja sano niille: Kuivat luut, kuulkaa Herran sana.
5. Näin sanoo Herra, Herra näille luille: Katso, minä annan tulla teihin hengen, ja te tulette eläviksi.
6. Minä panen teihin jänteet, kasvatan teihin lihan, vedän yllenne nahan ja annan teihin hengen, ja te tulette eläviksi. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra."
7. Minä ennustin, niinkuin minua oli käsketty. Ja kävi humahdus, kun minä ennustin; ja katso, kuului kolina, ja luut lähenivät toisiaan, luu luutansa.
8. Minä näin, ja katso: niihin tulivat jänteet ja kasvoi liha, ja päälle vetäytyi niihin nahka; mutta henkeä niissä ei ollut.
9. Niin hän sanoi minulle: "Ennusta hengestä, ennusta, ihmislapsi, ja sano hengelle: Näin sanoo Herra, Herra: Tule, henki, neljästä tuulesta ja puhalla näihin surmattuihin, että ne tulisivat eläviksi."
10. Minä ennustin, niinkuin hän oli minua käskenyt, ja niihin tuli henki, ja ne tulivat eläviksi ja nousivat ylös jaloillensa: ylenmäärin suuri joukko.
11. Ja hän sanoi minulle: "Ihmislapsi, nämä luut ovat koko Israelin heimo. Katso, he sanovat: 'Meidän luumme ovat kuivettuneet, toivomme on mennyttä, me olemme hukassa.'
12. Sentähden ennusta ja sano heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne ja vien teidät Israelin maahan.
13. Ja siitä te tulette tietämään, että minä olen Herra, kun minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne.
14. Ja minä annan teihin henkeni, niin että te tulette eläviksi, ja sijoitan teidät omaan maahanne. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra: minä olen puhunut, ja minä sen teen, sanoo Herra."
15. Ja minulle tuli tämä Herran sana:
16. "Sinä, ihmislapsi, ota puusauva ja kirjoita siihen: 'Juudalle ja häneen liittyneille israelilaisille.' Ota sitten toinen puusauva ja kirjoita siihen: 'Joosefille; Efraimin ja kaiken häneen liittyneen Israelin heimon sauva.'
17. Ja pane ne lähekkäin, pääksytysten, niin että ne tulevat yhdeksi sinun kädessäsi.
18. Kun sitten kansasi lapset sanovat sinulle näin: 'Etkö selitä meille, mitä sinä tällä tarkoitat?'
19. niin puhu heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan Joosefin sauvan, joka on Efraimin kädessä, ja häneen liittyneet Israelin sukukunnat, ja minä asetan ne yhteen Juudan sauvan kanssa ja teen niistä yhden sauvan, niin että ne tulevat yhdeksi minun kädessäni.
20. Ja kun sauvat, joihin olet kirjoittanut, ovat sinun kädessäsi, heidän silmäinsä edessä,
21. niin puhu heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan israelilaiset pois pakanakansojen keskuudesta, minne vain he ovat kulkeutuneet, kokoan heidät joka taholta ja tuon heidät omaan maahansa.
22. Minä teen heidät yhdeksi kansaksi siinä maassa, Israelin vuorilla, ja yksi kuningas on oleva kuninkaana heillä kaikilla. Eivätkä he enää ole kahtena kansana eivätkä enää jakaantuneina kahdeksi valtakunnaksi.
23. Eivät myöskään he enää saastuta itseänsä kivijumalillaan, iljetyksillään eivätkä millään rikkomuksillansa, vaan minä vapautan heidät kaikista asuinpaikoistaan, joissa ovat syntiä tehneet, ja puhdistan heidät. Ja he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.
24. Minun palvelijani Daavid on oleva heidän kuninkaansa, ja heillä kaikilla on oleva yksi paimen. Ja he vaeltavat minun oikeuksieni mukaan ja noudattavat minun käskyjäni ja pitävät ne.
25. He saavat asua maassa, jonka minä annoin palvelijalleni Jaakobille ja jossa teidän isänne ovat asuneet. Siinä saavat asua he, heidän lapsensa ja lastensa lapset iankaikkisesti, ja minun palvelijani Daavid on oleva heidän ruhtinaansa iankaikkisesti.
26. Minä teen heidän kanssansa rauhan liiton - se on oleva iankaikkinen liitto heidän kanssansa - istutan ja runsaasti kartutan heidät ja asetan pyhäkköni olemaan heidän keskellänsä iankaikkisesti.
27. Minun asumukseni on oleva heidän yllänsä, ja minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
28. Ja pakanakansat tulevat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän Israelin, kun minun pyhäkköni on heidän keskellänsä iankaikkisesti."
Avatar
Aamu-Usva
 
Viestit: 598
Liittynyt: Su 01 Helmi, 2009 22:15
Paikkakunta: Turku


Paluu Israel-asiaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron