UUTISIA ISRAELISTA TORSTAINA 04 06 - 09

Tiedotteita ja keskustelua aiheesta!

UUTISIA ISRAELISTA TORSTAINA 04 06 - 09

ViestiKirjoittaja pike464 » To 04 Kesä, 2009 12:16

TORSTAI 04.06.09


1. TÄNÄÄN torstaina neljäs kesäkuuta 09, on se päivä, jolloin Amerikan uusi presidentti Barack Hussein Obama, eli BHO, pitää Kairon yliopiston suuressa moskeijassa puheen maailman muslimeille. Ennen lähtöään USA:sta Riyadhiin, jossa hän sai valtion päämiehelle sopivan vastaanoton punaisine mattoineen ja maan yksinvaltiaan kuningas Abdullahin ystävällisen tervetulotoivotuksen, Obama lähetti viestin arabeille: Lopettakaa käytäntö, jonka mukaan te puhutte yhdellä tapaa suljettujen ovien takana ja toisella tapaa julkisesti. On useita arabimaita, jotka ovat enemmän huolissaan Iranin kehittämästä ydinaseesta kuin Israelin aiheuttamasta uhkasta, mutta eivät rohkene ilmaista sitä.
Israelin lehdistö on pullollaan arvioita, mitä Obaman puhe Kairossa tulee sisältämään. Erään arvion mukaan Israelin ja palestiinalaisten asiaa voidaan sivuta, mutta vain sivulauseessa. Obaman puheen sisällön uskotaan keskittyvän USA:n sekä arabi- ja muslimimaitten välisiin suhteisiin. Jotkut ovat jopa vaivautuneet esittämään laatimansa puheen rungon, arvioidessaan, mitä puhe tulisi sisältämään ja miten se tulisi esittää. Obamaa lähellä olevat lähteet Washingtonissa ennustavat, ettei puhe sisällä uutta suunnitelmaa Lähi Itään, ja että Obama viimeistelee sitä viimeiseen hetkeen saakka.
Tilaisuuteen on kutsuttu 3000 korkean tason diplomaattia, myös Iranista, jonka ulkoministeriö sanoo lähettävänsä tilaisuuteen korkeita viranomaisia. Puhe alkaa 13.10 Israelin aikaa. (JP)
2. Presidentti Obama sanoi Riyadhissa, että on mielekästä vierailla maassa, jossa islam sai alkunsa. Toisessa yhteydessä hän ihasteli arabikielen korvia hivelevää sointia, johon hän lienee lapsena tottunut tai ainakin kuullut sitä puhuttavan. Hänen astuttuaan US Airforce 1 koneestaan saudit ampuivat 21 tykinlaukausta kuninkaan kunniaksi (hail to the king), minkä jälkeen soittokunta esitti molempien maitten kansallislaulut. Tämä oli toinen Obaman ja 84-vuotiaan Abdullahin tapaaminen parissa kuukaudessa; edellinen kerta oli Lontoossa G-20 maitten kokouksen yhteydessä, jossa Obama kumarsi syvään kolmannen luokan valtion päämiehen edessä, mikä kiiri uutisena pitkin maailmaa.
Lentokentältä Obama ja Abdullah ajoivat saattueena kuninkaan maaseutupalatsiin, jonka ilmastoiduissa hevostalleissa elää 260 jalorotuista arabialaista hevosta.
Mitä johtajien keskusteluista sitten lieneekään odotettu, uutisaiheet ovat kovin niukat, ja keskittyvät kertomaan Osama bin Ladenin uhkauskirjeestä: Obama ja hänen hallituksensa ovat kylväneet koston ja vihan siemenet Amerikkaa vastaan. Hän on seurannut edeltäjänsä askeleissa muslimien vastustamisessa ja laskenut perustuksen pitkälle sodalle tulevina vuosina, hän totesi ja jatkoi: Valmistautukoon Amerikan kansa korjaamaan satoa, mitä Valkoinen talo kylvää tulevina vuosina ja vuosikymmeninä. Saudiviranomaiset torjuivat videon merkityksettömänä eivätkä uskoneet, että bin Laden pystyy häiritsemään vierailua.
Al-Qaidan kakkosmies, Egyptissä kasvanut ja toiminut Ayman al-Zawahri julkisti oman videonauhansa ennen Obaman puhetta Kairossa. Siinä hän kehottaa muslimeja halveksimaan Obamaa, jonka hän sanoi tulleen vierailulle Egyptin kiduttajien ja Amerikan orjien käskystä. (JP, INN)
3. ISRAELISSA on totuttu siihen, että USA:n presidentti informoi Israelin johtoa ennen tärkeää puhettaan, joskus jopa antaneet sen raakakopion tutkittavaksi. Nyt Obama ei ole antanut mitään vinkkiä siitä, mitä hänen puheensa tulee sisältämään. Lieneekö tämäkin osoituksena siitä, että Washingtonista puhaltavat tuulet ovat viileitä? Ainakin se osoittaa, ettei Obama halua saada ohjeita ja viitteitä israelilaiselta taholta, hän hakee niitä kokonaan toiselta suunnalta. Hänen mieltymyksensä ovat suuntautuneet muslimeihin, joilta hän odottaa ohjeita ja kommentteja. Jotkut kommentaattorit, kuten Zwi Mazel JP:n analyysissaan, selittävät, että Muslimit itse asiassa eivät odota uutta Lähi Idän suunnitelmaa heillähän on jo saudi-suunnitelma he odottavat Obaman pyytävän anteeksi USA:n aiempaa politiikkaa muslimeja kohtaan. Obaman karkea virhe arvioidessaan Yhdysvaltojen olevan yhden suurimmista muslimivaltioista maailmassa, herättää hämmästelyä: Oliko se tarkoitettu mielistelyksi, ja jos oli, miksi turvautua karkeaan lapsukseen, jonka jokainen koulupoika pystyy osoittamaan virheelliseksi? Amerikan on turha odottaa, että arabit pyytäisivät anteeksi syyskuun 11. 2001 tehtyä terrori-iskua, joihin osallistui 15 miestä Saudi Arabiasta. Mazel arvioi, että Obamalla voi olla vaativa tehtävä valita oikeat sanat puhuessaan alueella ja maassa, jossa diktatuurihallinto on ehdoton, ja jossa toimii voimakas hallituksen vastainen oppositio, joka on valmis kaappaamaan vallan suotuisan tilaisuuden tullessa. Egypti on USA:n tärkein arabimaa ja liittolainen, jota se on tukenut vuosikymmenet sekä taloudellisesti että poliittisesti. Obaman valinta puheensa pitämiseksi Kairossa lienee tarkoin harkittu poliittinen veto, jolla halutaan osoittaa USA:n tuki Egyptille johtavana muslimimaana. Muslimiveljeskunta sekä Egyptissä että Jordaniassa on tuominnut Obaman vierailun Egyptissä. (JP)
4. NETANYAHUN hallitus lienee oikeassa siinä, että se pyrkii rajoittamaan tunnustettujen juutalaisyhteisöjen levittäytymisen hyväksyttyjen rajojensa ulkopuolelle - joskin autioille, asumattomille kukkuloille, jotka valtio omistaa -, koska se tapahtuu ilman kokonais-suunnitelmaa ja koordinointia muitten suunnitelmien kanssa. Mutta kiireellä ja selvästi tilapäisiksi tarkoitettujen parakkien ja jäteosista kyhättyjen rakennelmien näyttävä tuhoaminen ylivoimaisen, mellakka-asuihin pukeutuneitten poliisien toimesta, on hyväksyttävissä vain tällä perusteella. Sen sijaan valittu ajankohta on selvästi virheellinen. Jos tällä pyritään miellyttämään Obamaa, se on toiveajattelua. Ei Obama ole kiinnostunut muutaman slummiasuntoon verrattavan rakennelman tuhoamisesta, hänellä on suuremmat suunnitelmat. Miksi pyrkiä osoittautumaan kuuliaiseksi pojaksi asiassa, joka ei ole ajankohtainen? Miksi kiihottaa muutenkin epäluuloista Juudean ja Samarian juutalaista kansaa, joka lopultakin on varmasti maan luotettavin ja maan taloutta, turvallisuutta ja vakavuutta rakentava kansanosa? Miksi antaa vinkkejä Juudean ja Samarian arabiväestölle, että Israel on perääntymässä ja vetämässä kansaansa ja sotilaitaan pois Juudeasta ja Samariasta? Juutalaisasukkaat siellä ovat jo havainneet, että väkivaltaisuudet heidän alueillaan ovat selvästi nousseet sen jälkeen, kun tämä Barakin aloittama ja ohjaama outpostien tuhoaminen alkoi. Arabit ovat herkkiä tajuamaan heikkouden merkit vastapuolessaan, ja toimivat sen mukaan.
Seuratessa TV-ruutujen välittämiä kuvia ronskia poliiseja retuuttamassa nuoria 15-kesäisiä tyttöjä ja poikia jaloista ja käsistä kiinni pitäen, välillä pölyistä sorapintaa pitkin raahaten, käsistään käsiraudoilla kahlittuina, sulloen heidät kuin pahimmat ja varallisimmat rikolliset poliisiautoihin, jää ihmettelemään, mikä tämän kaiken tarkoituksena lopulta on? Onko kysymys kenraaliharjoituksesta ennen todellista rynnistystä pysyviksi rakennettujen yhteisöjen kimppuun, vai toteutetaanko tässä turhautuneen poliittisen johtajan viimeisiä yrityksiä osoittautua ideologiansa vaatimusten mukaiseksi? (JP)
5. Netanyahu on ollut kovin vaitonainen setlementtipolitiikan suhteen. Hän näyttää antaneen hiljaisen hyväksymisensä Barakin aloittamille toimille Juudean ja Samarian juutalais-yhteisöjä kohtaan. Israelin kansa ei ole reagoinut julkisesti juuri mitenkään, jokunen pieni mielenosoittajajoukko jossakin syrjäkadulla, jonka poliisit käyvät nappaamassa ja sullovat heidät vankiselleihinsä toisten vaarallisten rikollisten joukkoon, jossa he joutuvat virumaan epämääräisen ajan, joskus oikeuslaitoksen päätöksellä, useimmiten ilman mitään julkista päätöstä vastoin maan lakeja.
On sentään jokunen kansanedustaja noussut puolustamaan nuoria, kuten NU:n David Ben Ari, joka meni Yitzhariin kyselemään poliisilta, millä oikeudella he pidättävät alaikäisiä. Vastaukseksi poliisit heittivät hänet soratiehen ja retuuttivat hänet monen poliisin voimalla poliisiautoon, jossa häntä pahoinpideltiin. Ben Erin halutessa näyttää poliisille, että hän on kansanedustaja, kukaan ei ollut kiinnostunut siitä. Lain mukaan kansaedustaja Israelissa nauttii immuniteettia, häntä ei voida pidättää ilman että hänen suojansa ensin poistetaan, mikä tapahtuu vain Knessetin äänestyksellä. Knessetin puhemies Reuven Rivlin nosti kovan metelin asiasta vaatien poliisilta anteeksipyyntöä lisäten, että kansanedustajan pidättäminen voidaan suorittaa vain hänen luvallaan.
Shasin puheenjohtaja Eli Yishai puuttui myös setlementtikysymykseen. Hän ilmoitti keskiviikkona, että yhdenkin luvattoman parakkiasutuksen poistaminen Juudeassa ja Samariassa on laiton ja kielletty. Samalla hän lupasi jatkaa setlementtien laajentamista.(JP)
6. UUTISOTSIKOITA
- IDF poisti eilen kaksi tarkastuspistettä Juudeassa ja Samariassa ja antoi samalla 1500 palestiinalaiselle liikemiehelle luvan päästä asioilleen Israelin puolelle. Nablusin ulkopuolella oleva tarkastuspiste pidetään auki 24 tuntia, jotta arabit voivat kulkea siitä mihin aikaan tahansa. Asioista sovittiin Israelin ja PA:n turvallisuusjohtajien välisissä keskusteluissa tiistaina. Rimonan tarkastuspiste lähellä Ramallahia, jonka kautta pääsee Jordanjoen laaksoon, sekä Bir Zeit tarkastuspiste Ramallahista pohjoiseen poistettiin palestiinalaisten elämän helpottamiseksi.(JP)
- Nablusin lähellä olevat tarkastuspisteet ovat olleet vasemmistolaisten ja ulkomailta tulleitten kiihottajien jatkuvan häirinnän kohteina. IDF julisti tarkastuspisteet ympäristöineen kielletyksi sotilasalueeksi, jonne ulkopuolisten siviilien pääsy on kielletty. (JP)
- PA:n poliisit käyttävät naisia suojakilpinään pidättäessään Hamasin taistelijoita. Kalkiliyassa seitsemän tuntia kestäneen tulitaistelun aikana kaksi Hamasin taistelijaa sai surmansa. PA:n poliisit suojautuivat paikallisen naisen taakse taistelujen aikana, kunnes nainen itse heitti käsikranaatin poliiseja kohti. Poliisit väittävät, että Hamas käytti naista suojanaan, joka heitti käsikranaatin heitä kohti surmaten kolme poliisia. Nainen haavoittui pahasti ja hänen toinen kätensä jouduttiin amputoimaan sairaalassa, jossa PA pitää häntä tarkasti vartioituna. Poliisit ennakoivat, että nainen voi saada kuolemanrangaistuksen. PA:n poliisit pidättivät 30 Hamasin jäsentä Tulkarmissa pyrkimyksissään taltuttaa Hamasin kaappausyritykset. PA:n poliisit ovat myös varoittaneet Hamasia tukevia opettajia kiihottamasta oppilaitaan Fatahia vastaan. Hamasin sotilaallisen siiven johtaja Abu Obaidah kehotti Hamasin jäseniä vastustamaan pidätystä kaikin keinoin, myös tulittamalla poliiseja. (JP)
- Obama tapasi Egyptin oppositiopuolueitten edustajia USA:ssa alkuvuodesta, niiden mukana voimakkaan Islamilaisen Veljeskunnan edustajia. (haaretz)
- Lieberman lupasi Moskovassa, ettei Israel aio pommittaa Irania. (INN)

Aihe: Uutiset
"Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti".
Avatar
pike464
 
Viestit: 686
Liittynyt: Su 01 Helmi, 2009 2:54
Paikkakunta: YLÖJÄRVI

Mielenkiintoista

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » To 04 Kesä, 2009 12:33

On todella mielenkiintoista lukea Obaman puhe. Varmaankin se pian ilmestyy nettiin suomennoksenakin. Ja huomiset lehdet kirjoittavat siitä.
Jokohan nyt maailman viimeisiä henkäyksiä vedetään? Tilanne vaikuttaa järkyttävältä.

"... Voi maata ja merta, sillä perkele on astunut alas teidän luoksenne pitäen suurta vihaa, koska hän tietää, että hänellä on vähän aikaa!" Ilm. 12:12.

Tuo vihan aalto on liikkeellä. Mm. muslimit vihaavat kristinuskon sanomaa tuolla "suurella vihalla".
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Dimi Sefanja » To 04 Kesä, 2009 15:44

Aivan samaa pohdin tätä uutiskirjettä lukiessani.

Mutta, mutta rakkaat sisaret ja veljet Herrassamme Jeesuksessa: Sen pitäisi olla riemastuttava uutinen ja jo ajatus mahdollisuudesta, että tästäkö se nyt sitten alkaa. Riemulauluin nämä pitäisi ottaa vastaan!

Me ihmiset vaan nyt olemme tällaisia murehtijoita, kun pitäisi iloita :D

Koko maailma on hiljaa.. .

Siunausta tähän päivään kaikille rakkaille!
Jumala On Rakkaus!

Oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus
niinkuin ehtymätön puro! Aam. 5:24

http://www.Jeesus-on-Herra.com/
Avatar
Dimi Sefanja
 
Viestit: 1348
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 21:18
Paikkakunta: TUSBY

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » To 04 Kesä, 2009 16:36

"Sentähden riemuitkaa, taivaat, ja te, jotka niissä asutte (Ilm.12:12)!"
Avatar
Aamu-Usva
 
Viestit: 598
Liittynyt: Su 01 Helmi, 2009 22:15
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja pike464 » Pe 05 Kesä, 2009 7:53

Aamu-Usva kirjoitti:"Sentähden riemuitkaa, taivaat, ja te, jotka niissä asutte (Ilm.12:12)!"


AAMEN!

Jesaja 60



1 Nouse, ole kirkas, sillä sinun valkeutesi tulee, ja Herran kunnia koittaa sinun ylitsesi.
2 Sillä katso, pimeys peittää maan ja synkeys kansat, mutta sinun ylitsesi koittaa Herra, ja sinun ylläsi näkyy hänen kunniansa.
3 Kansat vaeltavat sinun valkeuttasi kohti, kuninkaat sinun koitteesi kirkkautta kohti.
4 Nosta silmäsi, katso ympärillesi: kaikki nämä ovat kokoontuneet, tulevat sinun tykösi; sinun poikasi tulevat kaukaa, sinun tyttäriäsi kainalossa kannetaan.
5 Silloin sinä saat sen nähdä, ja sinä loistat ilosta, sinun sydämesi sykkii ja avartuu, kun meren aarteet kääntyvät sinun tykösi, kansojen rikkaudet tulevat sinulle.
6 Kamelien paljous peittää sinut, Midianin ja Eefan varsat; kaikki tulevat Sabasta, kantavat kultaa ja suitsutusta ja Herran ylistystä ilmoittavat.
7 Kaikki Keedarin laumat kokoontuvat sinun tykösi, Nebajotin oinaat palvelevat sinua; minulle otollisina ne nousevat minun alttarilleni, ja minä kirkastan kirkkauteni huoneen.
8 Keitä ovat nuo, jotka lentävät niinkuin pilvet ja niinkuin kyyhkyset lakkoihinsa?
9 Merensaaret odottavat minua, ja etumaisina tulevat Tarsiin-laivat tuodakseen sinun lapsesi kaukaa; hopeansa ja kultansa heillä on mukanansa Herran, sinun Jumalasi, nimelle, Israelin Pyhälle, sillä hän kirkastaa sinut.
10 Ja muukalaiset rakentavat sinun muurisi, ja heidän kuninkaansa palvelevat sinua; sillä vihassani minä löin sinua, mutta mielisuosiossani minä sinua armahdan.
11 Sinun porttisi pidetään aina auki, ei niitä suljeta päivällä eikä yöllä, että kansojen rikkaudet tuotaisiin ja heidän kuninkaansa saatettaisiin sinun tykösi.
12 Sillä se kansa tai valtakunta, joka ei sinua palvele, hukkuu, ja ne kansat hävitetään perinjuurin.
13 Libanonin kunnia tulee sinun tykösi, kypressit, jalavat ynnä hopeakuuset, kaunistamaan minun pyhäkköni paikkaa, ja minä saatan jalkaini sijan kunniaan.
14 Ja kumarassa käyden tulevat sinun tykösi sinun sortajaisi pojat, ja kaikki sinun pilkkaajasi heittäytyvät sinun jalkaisi juureen. He nimittävät sinut "Herran kaupungiksi", "Israelin Pyhän Siioniksi".
15 Sen sijaan, että sinä olet ollut hyljätty ja vihattu, niin ettei ollut kauttasi kulkijaa, teen minä sinut korkeaksi iankaikkisesti, iloksi polvesta polveen.
16 Ja sinä saat imeä kansojen maidon, imeä kuningasten rintoja, saat tuntea, että minä, Herra, olen sinun auttajasi, että Jaakobin Väkevä on sinun lunastajasi.
17 Minä tuon vasken sijaan kultaa, ja raudan sijaan minä tuon hopeata, puun sijaan vaskea ja kiven sijaan rautaa. Ja minä panen sinulle esivallaksi rauhan ja käskijäksi vanhurskauden.
18 Ei kuulu enää väkivaltaa sinun maassasi, ei tuhoa, ei turmiota sinun rajaisi sisällä, ja sinä kutsut pelastuksen muuriksesi ja kiitoksen portiksesi.
19 Ei ole enää aurinko sinun valonasi päivällä, eikä valaise sinua kuun kumotus, vaan Herra on sinun iankaikkinen valkeutesi, ja sinun Jumalasi sinun kirkkautesi.
20 Ei sinun aurinkosi enää laske, eikä sinun kuusi vajene, sillä Herra on sinun iankaikkinen valkeutesi, ja päättyneet ovat sinun murheesi päivät.
21 Sinun kansassasi ovat kaikki vanhurskaita, he saavat periä maan iankaikkisesti, he, minun istutukseni vesa, minun kätteni teko, minun kirkkauteni ilmoitukseksi.
22 Pienimmästä kasvaa heimo, vähäisimmästä väkevä kansa. Minä, Herra, sen aikanansa nopeasti täytän.
AAMEN!
_________________
"Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani."
"Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti".
Avatar
pike464
 
Viestit: 686
Liittynyt: Su 01 Helmi, 2009 2:54
Paikkakunta: YLÖJÄRVI


Paluu Israel-asiaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa

cron