Avioero ja uudelleenavioituminen

Tässä on vain niitä opetuksia, joita Jumalan seurakunnassa opetettiin srk.n alkuaikoina ennen kirkkojen perustamista.

= Raamatun mukaiset opetukset.

Avioero ja uudelleenavioituminen

ViestiKirjoittaja CyberAngel » Ti 16 Marras, 2010 21:44

Melkein valmis.

Säädökset koskevat molempia puolisoita

Markus 10:2-12
Mar 10:12 Ja jos vaimo hylkää miehensä ja menee naimisiin toisen kanssa, niin hän tekee huorin."

Luk 16:18 Jokainen, joka hylkää vaimonsa ja nai toisen, tekee huorin; ja joka nai miehensä hylkäämän, tekee huorin.

ja tarkemmin:

Mat 5:31 On sanottu: 'Joka hylkää vaimonsa, antakoon hänelle erokirjan'.
Mat 5:32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.

Mat 19:3 Ja fariseuksia tuli hänen luoksensa, ja he kiusasivat häntä sanoen: "Onko miehen lupa hyljätä vaimonsa mistä syystä tahansa?"
Mat 19:4 Hän vastasi ja sanoi: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa 'loi heidät mieheksi ja naiseksi'
Mat 19:5 ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'?
Mat 19:6 Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."
Mat 19:7 He sanoivat hänelle: "Miksi sitten Mooses käski antaa erokirjan ja hyljätä hänet?"
Mat 19:8 Hän sanoi heille: "Teidän sydämenne kovuuden tähden Mooses salli teidän hyljätä vaimonne, mutta alusta ei niin ollut.
Mat 19:9 Mutta minä sanon teille: joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden ja nai toisen, se tekee huorin; ja joka nai hyljätyn, se tekee huorin."

Tuosta hylkäämisestä aloitan koska muuten niin hyvät opettajat sekoavat viimeistään tuossa kohden ja vieläpä kieltäytyvät selkeästä oikaisusta.

Kysymys on laittomasti hyljätystä eli Jumalan silmissä edelleen naimisissa olevasta silloin kun huorintekoa ei ole tapahtunut.

Vasta ensimmäinen huorinteko rikkoo liiton, joten "ihmisten eron" tehneet ovat yhä Jumalan silmissä naimisissa ja ovat alttiita tekemään huorin kun joka eivät tunne tätä säädöstä tai sitä ei opeteta oikein.
Jumala erottaa huorinteosta:

Jer 3:8 Ja minä näin, että, vaikka minä olin lähettänyt pois tuon luopiovaimon, Israelin, juuri sen tähden, että hän oli tehnyt aviorikoksen, ja olin antanut hänelle erokirjan, ei kuitenkaan uskoton Juuda, hänen sisarensa, peljännyt, vaan meni ja harjoitti haureutta hänkin.
Jer 3:9 Ja haureutensa huudolla hän saastutti maan, ja hän teki aviorikoksen kiven ja puun kanssa.

Jumalamme on siis eronnut "mies" jonka "vaimo" on Israel kansana ja epäjumalanpalvelus oli tuo aviorikos.

Toivottavasti et ole laillisesti puolisonsa hylännyttä mitenkään syrjinyt sillä silloin sinulla taitaa olla jokin muu Jumala kuin Raamatun JWHW tai lempeämmin: et ymmärtänyt, saat anteeksi kun kadut...
1.Kor.7:10 Mutta naimisissa oleville minä julistan, en kuitenkaan minä, vaan Herra, ettei vaimo saa erota miehestään;
1.Kor.7:11 mutta jos hän eroaa, niin pysyköön naimatonna tai sopikoon miehensä kanssa; eikä mies saa hyljätä vaimoansa.
1.Kor.7:12 Mutta muille sanon minä, eikä Herra: jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, niin älköön mies häntä hyljätkö;
1.Kor.7:13 samoin älköön vaimokaan, jos hänellä on mies, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, hyljätkö miestänsä.
1.Kor.7:14 Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä.
1.Kor.7:15 Mutta jos se, joka ei usko, eroaa, niin erotkoon; veli ja sisar eivät ole semmoisissa tapauksissa orjuutetut; sillä rauhaan on Jumala teidät kutsunut.

Välirikon sattuessa on mahdollista muuttaa erilleen. Ihannetapauksessa jatkat rukoilu itsesi ja puolisosi puolesta.
Tätä voisi soveltaa vaikka väkivaltaiseen puolisoon, mutta kuka jaksaa lyötynä vielä sanoa että "Olen sitoutunut sinuun, tee parannus ja palaan luoksesi, odotan sinua"
Toisaalta tuollainen yleensä äkkiä löytää toisen uhrin eli joko hakee ensin yksipuolisen eron tai vain tekee huorin.

Uskova ei hae eroa (kuin yhdestä syystä: haureus)

Entä jos uskosta osaton hakee eron?
Raamatun mukaan voit sallia sen. Ruokous voi paljon - ehkä puolisosi tulee uskoon, mutta jäälleen kerran: jos hän menee uudelleen naimisiin niin peli on menetetty

5.Moos.24:1 "Jos joku ottaa vaimon ja nai hänet ja vaimo ei häntä enää miellytä, sentähden että mies on tavannut hänessä jotakin häpeällistä, ja hän kirjoittaa hänelle erokirjan ja antaa sen hänen käteensä ja lähettää hänet pois talostaan,
5.Moos.24:2 ja jos nainen sitten, lähdettyään hänen talostaan, menee ja joutuu toisen miehen vaimoksi,
5.Moos.24:3 ja myöskin tämä toinen mies hylkii häntä ja kirjoittaa hänelle erokirjan ja antaa sen hänen käteensä ja lähettää hänet pois talostaan, tai jos tämä toinen mies, joka on ottanut hänet vaimokseen, kuolee,
5.Moos.24:4 älköön hänen ensimmäinen miehensä, joka lähetti hänet pois, ottako häntä uudestaan vaimokseen, sittenkuin tämä on tullut saastutetuksi, sillä se olisi kauhistus Herran edessä. Älä saata syynalaiseksi maata, jonka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi.

Joh 8:3 Silloin kirjanoppineet ja fariseukset toivat hänen luoksensa aviorikoksesta kiinniotetun naisen, asettivat hänet keskelle
Joh 8:4 ja sanoivat Jeesukselle: "Opettaja, tämä nainen on tavattu itse teosta, aviorikosta tekemästä.
Joh 8:5 Ja Mooses on laissa antanut meille käskyn, että tuommoiset on kivitettävä. Mitäs sinä sanot?"
Joh 8:6 Mutta sen he sanoivat kiusaten häntä, päästäkseen häntä syyttämään. Silloin Jeesus kumartui alas ja kirjoitti sormellaan maahan.
Joh 8:7 Mutta kun he yhä edelleen kysyivät häneltä, ojensi hän itsensä ja sanoi heille: "Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä".
Joh 8:8 Ja taas hän kumartui alas ja kirjoitti maahan.
Joh 8:9 Kun he tämän kuulivat ja heidän omatuntonsa todisti heidät syyllisiksi, menivät he pois, toinen toisensa perästä, vanhimmista alkaen viimeisiin asti; ja siihen jäi ainoastaan Jeesus sekä nainen, joka seisoi hänen edessään.
Joh 8:10 Ja kun Jeesus ojensi itsensä eikä nähnyt ketään muuta kuin naisen, sanoi hän hänelle: "Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut?"
Joh 8:11 Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee".

Ihmettelin tätä lukiessani miten Jeesus saattoi toimia vastoin lakia...sitten tajusin: Hän oli menevä ristille myös tuon naisen vuoksi - ja SINUN!

Jos et ole uskossa, niin ota Jeesus sydämeesi juuri nyt!
Tunnusta syntisi Jumalalle ja Hän antaa ne ANTEEKSI!

Jumalan Armon ja Kristuksen sovituksen takia "väärin eronneet", huorintekijät, hylkääjät ja arvostelijat, syrjijät yms KAIKKI SAAVAT ANTEEKSI !!
Katumisen ja parannuksenteon jälkeen ole vapaa ensisijaisesti korjaamaan ensimmäinen liittosi Jumalan siihen johdattaessa tai avioidu Jumalan edelleen johdattaessa vapaasti, mutta ssäädyllisesti tai pysy naimatonna ja jos olet naimisissa niin jää siihen liittoon.
3.Moos.22:12 Jos papin tytär tulee syrjäisen miehen vaimoksi, älköön hän syökö pyhistä antilahjoista.
3.Moos.22:13 Mutta jos papin tytär tulee leskeksi tai hyljätyksi ja on lapseton ja hän tulee takaisin isänsä taloon ja asuu siellä niinkuin nuoruudessaan, niin hän syököön isänsä ruokaa; mutta kukaan syrjäinen älköön sitä syökö.

Huomatkaa että leski tai hyljätty ja lisäksi lapseton
papin tytär voi syödä Pyhää!

Anna meille meidän syntimme anteeksi niin kuin mekin...
Viimeksi muokannut CyberAngel päivämäärä Ti 16 Marras, 2010 23:10, muokattu yhteensä 9 kertaa
CyberAngel

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » Ti 16 Marras, 2010 21:50

Tässä aiheeseen liittyen yksi Raamatun kohta: "Mutta naimisissa oleville minä julistan, en kuitenkaan minä, vaan Herra, ettei vaimo saa erota miehestään; mutta jos hän eroaa, niin pysyköön naimatonna tai sopikoon miehensä kanssa; eikä mies saa hyljätä vaimoansa (1.Kor.7:10-11)." Elikkä silleen ei saisi pääasiassa erota, että menee sitten uudelleen naimisiin, mutta jos ei millään tule toimeen, niin periaatteessa voi erota, kunhan pysyy jatkossa naimattomana tai sitten menee takaisin yhteen entisen puolisonsa kanssa...
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja CyberAngel » Ti 16 Marras, 2010 21:58

Vitsit kun ootte nopeita...taidan pitää tauon ja katson mitä hauskaa tulee...
CyberAngel

Tässä siitä aiheesta

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » Ti 16 Marras, 2010 22:32

(HL)

Jumalan totuuden sanoma:

http://www.Jeesus-on-Herra.com/kirjoitu ... liitto.htm

Kannattaa lukea siitä pätkä, josta selviää, kuka on hylätty osapuoli. Tässä siitä vähän:

"HYLÄTTY OSAPUOLI ?

Jeesuksen opetus, että hylätyn ottaminen vaimoksi on myös huorinteko (Matt. 19:9), on monesti käsitetty yksipuolisesti ja väärin. On käsitetty, että avioeron viaton osapuoli on se hylätty, jonka on pysyttävä yksinäisenä. Sellainen näkemys sotii yleistä oikeudentajuamme vastaan. Olisiko asia niin, että haureuden tielle lähtevä mies, joka hylkää uskollisen vaimonsa ja nai toisen, saa noin vain synninpäästön; ja tuo viaton vaimo tuomitaan hylätty leima otsassaan elämään lapsilaumansa kanssa yksinään lopun elämänsä? Asia ei ole niin. Huoraamaan lähtenyt osapuoli on kaikissa tapauksissa syyllinen osapuoli. Tämänhän sanoo terve maalaisjärkikin. Viaton puoliso saa hylätä haureuden tielle lähteneen puolisonsa. Tässä tapauksessa siis synnin tekijä (haureudella avion rikkonut) on se hylätty, josta sanotaan: Joka nai hyljätyn, tekee huorin (Matt. 19:9). Viaton osapuoli on oikeutetusti hänet hylännyt. Tällöin ei suinkaan viaton osapuoli ole se syyllinen ja hylätty.

Entä jos tuo haureuteen syyllistynyt ja avion rikkomisensa tähden hylätyksi tullut myöhemmin pääsee takaisin Jumalan armoon? Silloin on elämää jatkettava senhetkisestä lähtökohdasta käsin, luottaen Jumalan suureen armoon ja ihmeelliseen johdatukseen. On joitakin ihannetapauksia, jolloin Jumala on uudestaan yhdistänyt eronneen miehen ja vaimon. Tämä voi tapahtua mikäli entinen puoliso edelleen on yksin.

Tulkinnan toinen puoli. Jokainen, joka hylkää vaimonsa MUUN kuin huoruuden tähden (esim. riitaisuuden yms. tähden), saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin (Matt. 5:31). Viaton yksinäisyyteen jätetty ja laiminlyöty vaimokin on hylätty, jos mies on jättänyt hänet, mutta ei ole rikkonut avioliittoa. Inhimillisine heikkouksineen yksin jäänyt on taivuteltavissa uuteen suhteeseen, vaikka jumalallisen lain mukaan entinen liitto ei vielä olekaan lopetettu (ellei siis kysymyksessä ole haureuden kanssa rikottu suhde). Viattomaan vaimoon yhtyminen on näin ollen toisen miehen vaimoon yhtymistä, haureuden syntiä. Tämän tähden Raamattu antaa meille ohjeen avioliiton suojelemiseksi: 1 Kor.7:1,2.

Vielä kerran: Ellei avioliittoa ole rikottu haureudella tai kuolemalla, niin se on voimassa. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako (Matt. 19:6).

"Jumala on tehnyt ihmiset suoriksi, mutta itse he etsivät monia mutkia (Saarnaaja 7:30)."

Siunausta Herran pyhille!
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
TurunWeijo
Site Admin

ViestiKirjoittaja CyberAngel » Ti 16 Marras, 2010 22:48

Kappas vaan, Weijoltakin on hyvä kirjoitus aiheesta!
kun he lukevat Raamatun oikein niin he tietävät että ihmisten ero on mitätön ja avioliitto on edelleen voimassa Jumalan silmissä
sillä minkä Jumala on yhdistänyt sitä älköön ihminen erottako

Ainoa mitä vielä mietin on se miten hyljätty määritellään...se on aina erokirjan saanut

Nyt vain sotketaan mukaan tapaukset joissa huoruus on jo tapahtunut - fariseuksethan hakivat eroa "mistä syystä tahansa" ja juuri siihen Jeesus vastasi.

fariseukset todennäköisesti kivittivät huorintekijät - erokirjoja ei tarvittu...

On aivan selvää pässinlihaa että syytön on syytön. Eli jos joku todella on käyttänyt huorintekijän puolisosta "hyljätty" termiä se voi olla ihan oikein, mutta koska liitto ON JO RIKKOONTUNUT niin silloin tuota varoitusta ei tarvita
eli
voit avioitua hyljätyn kanssa jos huorinteko on jos tapahtunut,
MUTTA
silloinkin ENSIN yritetään avioliiton eheyttämistä, jos Jumalan siihen johdattaa
On myös hyvä antaa haavojen parantua ensin.

"Hyljätty" leimaa on varmaankin käytetty väärässä yhteydessä
joten korostettakoon vielä:
NÄPIT IRTI TOISEN PUOLISOSTA
jollei ole varmaa että huorinteko on jo tapahtunut
En tiedä selvenikö yhtään...aluksi en oikein ymmärtänyt Weijon kirjoitusta, koska olin liiaksi kiinni oikeassa opetuksessa eli Raamatussa. On aivan hyvä että oikaistaan aivan kauheita vääriä koko elämän tuomioita...ilman armoa...ilman anteeksiantamusta..sillä oikeasti KAIKEN kuittaa sydämestään katuvalle

JEESUKSEN RISTINTYÖ
CyberAngel

ViestiKirjoittaja Läntinenpitkäkatu » Pe 19 Marras, 2010 17:17

Matt.5:28 Mutta minä sanon teille:jokainen, joka katsoo naista himoiten, on sydämmessään jo tehnyt huorin hänen kanssaan. Matt.5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan vaan täyttämään.
Läntinenpitkäkatu
Läntinenpitkäkatu

CyberAngel

ViestiKirjoittaja pertsa2010 » Pe 18 Helmi, 2011 18:08

:IAg
Kirjoituksesi oli varsin hyvä ja tosin sanoit siinä aivan alussa,että säädökset
koskevat molempia aviopuolisoja , mutta pistän tuosta
pointista kuitenkin hiukan :

Matteus antaa tässä ymmärtää ,että miehelle uudelleen avioituminen on sallittua jos vaimo on tehnyt huorin.Naiselle ei
siinä anneta samaa oikeutta ,mutta oikeudenmukaisuuden
nimissä hänellä on oltava samat oikeudet , kuin miehelläkin :

Matteuksen evankeliumi :
19:9 Mutta minä sanon teille: joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden
ja nai toisen, se tekee huorin; ja joka nai hyljätyn, se tekee huorin.
pertsa2010

ViestiKirjoittaja CyberAngel » Pe 18 Helmi, 2011 18:35

Hyvä huomio!

lisäksi:
Markus 10:11 Ja hän sanoi heille: "Joka hylkää vaimonsa ja nai toisen, se tekee huorin häntä vastaan.
Markus 10:12 Ja jos vaimo hylkää miehensä ja menee naimisiin toisen kanssa, niin hän tekee huorin."

kai tuossa nyt jotain samanlaista on käskyissä - sukupuolesta riippumatta.
CyberAngel

Avioasioista!

ViestiKirjoittaja pertsa2010 » Pe 18 Helmi, 2011 18:58

CyberAngel kirjoitti:Hyvä huomio!

lisäksi:
Markus 10:11 Ja hän sanoi heille: "Joka hylkää vaimonsa ja nai toisen, se tekee huorin häntä vastaan.
Markus 10:12 Ja jos vaimo hylkää miehensä ja menee naimisiin toisen kanssa, niin hän tekee huorin."

kai tuossa nyt jotain samanlaista on käskyissä - sukupuolesta riippumatta.

Niin, tuossa puhutaan asiasta yleisellä tasolla - eli kumpikaan
ei ole tehnyt huorin , joten ero ei ole silloin kummallekaan
sallittua sanotaanko "pääsääntöisesti."

No, kuten tiedät minähän olen vain foorumin kerettiläinen
jolla kuitenkin on terve itsetunto.

(Ds)
pertsa2010

ViestiKirjoittaja CyberAngel » Pe 18 Helmi, 2011 19:09

Tasapuolisuudesta vielä:
1.Kor.7:12 Mutta muille sanon minä, eikä Herra: jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, niin älköön mies häntä hyljätkö;
1.Kor.7:13 samoin älköön vaimokaan, jos hänellä on mies, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, hyljätkö miestänsä.
JA
1.Kor.7:10 Mutta naimisissa oleville minä julistan, en kuitenkaan minä, vaan Herra, ettei vaimo saa erota miehestään;
1.Kor.7:11 mutta jos hän eroaa, niin pysyköön naimatonna tai sopikoon miehensä kanssa; eikä mies saa hyljätä vaimoansa.

Onko tuyossa nyt eri säännös kun mies mainitaan vain ohimennen lopuksi ja vieläpä eri sanoin

Väitän että on (ainakin) kaksi koulukuntaa
1) jos se ei ole sanottu sanatarkasti Raamatussa niin muuta EI OLE
2) luetaan ymmärryksellä Pyhän Hengen ohjaamana fariseuksista välittämättä, mutta silti fundamentalistisesti
CyberAngel

ViestiKirjoittaja pertsa2010 » Pe 18 Helmi, 2011 19:24

Ymmärryksen käyttö on välttämätöntä - sen ovat muutkin
kuin minä huomanneet.Jos katselemme maailmaa olkipillin
läpi niin suurin osa asioista jää meiltä näkemättä.

CyberAngel kirjoitti:Tasapuolisuudesta vielä:
JA

Onko tuyossa nyt eri säännös kun mies mainitaan vain ohimennen lopuksi ja vieläpä eri sanoin

Väitän että on (ainakin) kaksi koulukuntaa
1) jos se ei ole sanottu sanatarkasti Raamatussa niin muuta EI OLE
2) luetaan ymmärryksellä Pyhän Hengen ohjaamana fariseuksista välittämättä, mutta silti fundamentalistisesti
pertsa2010

Paluu Alkuperäisen kristinuskon opetuksia