Jumalan nimi

Tässä on vain niitä opetuksia, joita Jumalan seurakunnassa opetettiin srk.n alkuaikoina ennen kirkkojen perustamista.

= Raamatun mukaiset opetukset.

Jumalan nimi

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » Ma 01 Helmi, 2016 22:47

!

ISÄN, POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMI HENGELLISESTI ?

Tässä uutiskirjeessämme aukenee uusia näkökulmia aiheeseen, varsinkin puheessa:
http://Jeesus-on-Herra.com/?wysija-page ... scriptions

:idea:

Jeesus käski tehdä ihmisistä opetuslapsia ja sitten kastaa heitä "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". Matt.28:19.
Apostolit eivät kuitenkaan missään tilanteessa käyttäneet sanoja "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen", ei rukoillessaan tai kastaessaan. Kyseessä olevaa "nimeä" ei ole Matteuksen evankeliumin lisäksi muaalla Raamatussa.
Mutta mikä siis on Isän, Pojan ja Pyhän Hengen Nimi, johon kehotetaan kastamaan? Matteushan mainitsee Nimen yksikössä: "nimeen", ei nimiin. HUOM! Terveellä ajattelulla voimme todeta, ettei Isä ole nimi, ei myöskään Poika. Ne ovat titteleitä.
Opetus aukenee asettaessamme sen Raamatun kokonaisopetuksen yhteyteen. Silloin huomaamme sen tukevan apostolista käytäntöä kastaa ihmiset Jeesuksen Kristuksen Nimeen; mm. Apt.2:38. 8:16 10:48. 19:5.
Jos jonkun kastetilaisuudessa olisi käytetty pelkästään sanoja Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, ei häntä olisi kastettu mihinkään nimeen, vaan pelkästään titteleihin. Jos taas jonkun kasteessa on käytetty sanoja, Jeesuksen Kristuksen Nimeen, on Hänet kastettu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen Nimeen. Jeesushan ei opettanut käyttämään sanoja Isä, Poika ja Pyhä Henki, vaan niiden sanojen taakse kätkeytyvää Nimeä.
Alkuseurakunta toimi yksinomaan Jeesuksen Kristuksen Nimessä. He tiesivät Herransa sanojen merkityksen. Tiedämme heidän toimineen oikein. Seuraamme heidän esimerkkiään: "Kaikki, mitä teette sanalla ja työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen Nimessä..." Kolos. 3:17. Jeesus on "Immanuel, Jumala meidän kanssamme". Matt. 1:23. Hän ei siis ole luotu, vaan on aina ollut. Kaikki valta on annettu Jeesukselle.

TÄSSÄ ASIAN RATKAISU:
Jeesuksen Nimeen kätkeytyy Isän Nimi!Jeesus tuli Isänsä Nimessä. "Minä olen ilmoittanut sinun Nimesi ihmisille." Joh.17:6. [b]"Pyhä Isä, varjele heidät [b]Nimessäsi, jonka olet minulle antanut."[/b][/b] Joh.17:11,12. "Minä olen tehnyt Sinun Nimesi heille tunnetuksi." Joh.17:26. "Minä olen tullut Isäni Nimessä." Joh.5:43. "Hoosianna, siunattu olkoon Hän, joka tulee Herran Nimeen, Israelin kuningas." Joh.12:13, 28. "Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa." 2 Kor.5:19. "Minä olen tullut Isäni Nimessä." Joh.5:43.
Isä, Poika ja Pyhä Henki toimivat ainoastaan Jeesuksen Kristuksen Nimessä. "Kaikki, mitä teette sanalla tai työllä, KAIKKI tehkää Herran Jeesuksen Nimessä." Kol.3:17. Mitään poikkeusta ei ole. "Ei ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta Nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman." Apt.4:12. "Hänen kauttaan ja Häneen on kaikki luotu". Kol. 1.
Emme siis usko pelastuvamme lausuessamme titteleitä: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Niiden lausuminen on tyhjää uskonnollisten kirkkojen muotomenoa. Alkuseurakunta ei toiminut sillä tavalla. Raamatussa ei ole opetusta tai esimerkkiä, että olisi rukoiltu "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä". Meidänkään ei tule niin tehdä.

Jeesus = Iesous (kreikaksi) = Yeshua (arameaksi) = YEHO'shua (hepreaksi) = "JHWH Pelastaa". Jeesuksen nimeen sisältyy siis Jumalan nimi JHWH.
On tärkeää ymmärtää Isän Jumalan ja Jeesuksen nimen yhteen kuuluvuus! Mutta ennen muuta meidän tulee ymmärtää, että Jeesus kuoli Ristillä meidän syntiemme tähden. Hän vuodatti verensä, että syntimme tulivat sovitetuiksi. Pelastajamme on Henkilö! Meitä ei pelasta "nimioppi".

Kristikunnassa on kolmenlaista oppia jumaluuskysymyksestä:
1. kolminaisuusoppi
2. jeesusyksinoppi
3. RAAMATUN OPPI.
Meidän tulee pitäytyä 3. vaihtoehtoon. Sitä tukee mm. 1 Kor. 8:6. Meille tulee riittää Raamatun sanoilla määritelty oppi Jumalasta.

Ja tämän aiheen oleellisin osa löytyy uutiskirjeen puheesta.
---

Lähetyskäskyssä Jeesus kehottaa seuraajiaan "tekemään opetuslapsia" ja sitten: "OPETTAKAA HEITÄ pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää!" Ja sillä linjalla Hän lupaa olla kanssamme joka päivä maailman loppuun asti! Matt. 28:19-20. Opetus on oleellinen puoli opetuslapseuttamisessa! Siksi Taivassanomat uutiskirje on myös opetuskirje.

Siunausta meille!
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
TurunWeijo
Site Admin

Paluu Alkuperäisen kristinuskon opetuksia