Itse olen ehkä hätiköinyt joidenkin kohdalla.., jotka eivät ole vielä tehneet selvää parannusta.
Ensin pitää tehdä parannus, ja sitten voidaan kastaa.
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen (mihin Nimeen?) Jeesuksen Kristuksen Nimeen (miksi?) syntienne anteeksisaamiseksi (mitä siitä seuraa?), niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." Apt. 2:38.
Olisiko tuollainen (suluissa) oleva selittely oikein?
Kaste on Raamatun mukaan vain yksi. Ef. 4:5. Sitä ei voi uusia, jos se on suoritettu raamatullisesti Jeesukseen Kristukseen.
Olen "joutunut" kastamaan sellaisia, joiden kasteessa ei ole lausuttu Jeesuksen Nimeä. Se on ollut vaikeaa. Ja olemme kastettavan kanssa sellaisessa tilanteessa tehneet sopimuksen Jumalan kanssa, että varmistamme tämän askeleen, koska kastettava ei voi pitää itseään oikein kastettuna ennen kuin hänet on kastettu Jeesuksen Kristuksen Nimeen.
Kunpa en enää joutuisi sellaisiin tilanteisiin.
Erään entisen kasteella käyneen adventistin olen kastanut, joka tuli uskoon vasta monta vuotta kasteensa jälkeen. Se kastaminen oli aivan puhtaasti oikein.
Tuollaisia ikäviä "uusintakasteita" ei pitäisi antaa tulla. Sen tähden kaikille pitäisi saada selväksi, miten tulee kastaa. Ennen kasteelle menoa tulee ottaa selville, miten kastaja kastaa.
Ja lapsikaste tulisi kieltää lailla!
Tiedän tapauksia, että oikein kastettujakin on mennyt uudelleen kasteelle. Silloin on tehty syntiä Jumalaa vastaan.
Helluntaisrk.issa tulkitaan branhamilaisuuden piirissä suoritettu kaste vääräksi kasteeksi, vaikka se suoritetaan Jeesuksen Nimeen, koska sen taustalla on jeesusyksinoppi eli väärä jumaluus.
Kuten näette: kiemuraista on tämä kasteasiakin.
"Jumala on tehnyt ihmiset suoriksi, mutta itse he etsivät monia mutkia." Srn. 7:29.
Mitä tästä tulee mieleen?