PÄÄSIÄISEN TÄYTTYMYS.
Jeesus kuoli juutalaisten pääsiäisenä Jumalan Karitsana, pääsiäisjuhlan täyttymyksenä. "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin! (Joh. 1:29).
sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu (1 Kor. 5:6-7).
Jeesus tuli siis pääsiäisjuhlan täyttäjäksi tulemalla itse uhrilampaaksi.
Ei ollut sattuma, että ristintyö ajoittui Vanhan liiton pääsiäiseen. Samoin muutkin vanhatestamentilliset juhla-ajat ajoittuivat oikeaan kohtaan; mm. juutalaisten helluntai. Apt. 2.
Pääsiäisen viettoa ehtoollisessa:
Ottaessamme osaa ehtoollisen viettoon, me syömme pääsiäislammasta eli vietämme pääsiäistä. Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi. Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta." Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?" Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo Hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä. Niin kuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani. Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niin kuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti." Joh. 6:50-58.
Uuden liiton ehtoollinen on pääsiäisen täyttymysjuhla.
"Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni. Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee (1 Kor. 11:25,26).
Mutta tuo Vanhan liiton kerran vuodessa toistuva pääsiäinen on nyt myös joka-aikaista juhlaa uskoon tulleen elämässä. Olemme kokopäiväisesti vapaat synnin orjuudesta.
Mutta ehtoollisessa erityisesti on Jeesuksen asettama ihana vapausjuhlamme eli pääsiäisviettomme. Siinä muistelemme, miten Jeesus kuoli ristillä verensä vuodattaen meidän syntiemme tähden.
EI ENÄÄ KIRKKOVUODEN KIERTOON PITÄYTYMISTÄ.
Kerran vuodessa toistunut juutalaisten juhla on täytetty, ja se on saanut uuden sisällön: Olemme synnistä vapautetut. Room. 6:22. =
Pääsiäisjuhlaa vietettiin Egyptin orjuudesta pääsemisen muistoksi. Uuden liiton pääsiäistä vietetään joka päivä synnistä pääsemisen muistojuhlana.
Se on täytetty!
Uusi Testamentti muistuttaa meitä vakavasti siitä, ettei pääsiäinen kerran vuodessa toistuvana juhlana ole Uuden liiton kristityille kuuluva asia. Ja pääsiäinen, juutalaisten juhla, oli lähellä. Joh. 6:4. Se ei ollut kristittyjen juhla kuten ei mikään muukaan Vanhan liiton juhla-aika. Katso mm. nämä kohdat: Sen jälkeen oli juutalaisten juhla, ja Jeesus meni ylös Jerusalemiin. Joh. 5:1. Ja juutalaisten juhla, lehtimajanjuhla, oli lähellä. Joh. 7:2.
Gal. 4:9-11 sanoo Vanhan liiton juhla-aikoja heikoiksi ja köyhiksi maailman alkeisvoimiksi: Nyt sitä vastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla? Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista. Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt. Alkeisvoimilla tässä tarkoitettaneen juuri uskonnollisia muotomenojen täytteitä. Me emme enää tarvitse sellaisia. Elämme kaikkien kirkkovuosien ulkopuolella. Tämän asian päätökseksi Paavali kirjoitti näin: "Vapauteen Kristus vapautti meidät! Älkää antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen." Gal. 5:1. Kirkkovuoden juhla-aikoihin pitäytyminen on orjuuden ies.
Emme tarvitse pakanakirkkojen tai juutalaisten asettamia vuosikiertoja juhla-aikoineen ja päivän tunnussanoineen. Ed. m. Gal. 4:8-11 kieltää sellaisen.
Emme siis osallistu pääsiäisen viettoon!