Raamatusta

Kaikkea Taivaan ja maan väliltä! Foorumin jäsenten kirjoituksia.

Raamatusta

ViestiKirjoittaja Vieras / D.S. » Ke 25 Helmi, 2009 22:56


Kävin Suomi 24 palstalla ja siellä esitin jo tämän kysymyksen, mutta, koska sain tämän foorumin linkin sieltä, nii kysyn jälleen samaa asiaa täältä.
Missä kohden Raamattua puhutaa Seurakunnan Paimenesta ja siitä, millainen hänen tulisi olla.?




___________________________________
@Dimi Sefanja suurensi tekstin.
Vieras / D.S.
 

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » Ke 25 Helmi, 2009 23:09


Pitäisi mennä jo nukkumaan, mutta paimenuus seurakunnassa on niin mielenkiintinen aihe, että vastaanpa tähän jotain ensin :)

Jeesushan on ylimmäinen Paimenemme. Hänen lampaitaan me kaikki olemme. "Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä. Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne. Hän pakenee, sillä hän on palkattu eikä välitä lampaista. Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut, niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän; ja minä annan henkeni lammasten edestä. Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen (Joh.10:11-16)." Seurakuntaan paimeniksi kutsutut pyrkivät tässä kaikessa kulkemaan Herran askeleissa. Paimenen sydämellä on halu suojella lampaita raatelevilta susilta; pitää laumaa koossa, ravita lampaita ja viedä veden äärelle. Seurakunnan paimenten tehtävä on koota koko seurakuntaa yhdeksi laumaksi yhden Paimenen (=Jeesuksen) johtoon.




___________________________________
@Dimi Sefanja suurensi tekstin.
Avatar
Aamu-Usva
 
Viestit: 598
Liittynyt: Su 01 Helmi, 2009 22:15
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Vieras / D.S. » Ke 25 Helmi, 2009 23:18


Juup.. En tarkoittanut ihan tuota .
Taisi olla Paavalin kertomaa siitä, millainen tulee olla Paikallis seurakunnan Paimen.
Itse en löytänyt sitä Raamatusta nyt ja ajattelin kysäistä, jos joku sen paikan tietää?
Tarvitsen tätä kohtaa , mutta enköhän minä jostakin sen "kaiva." Olisin vain halunnut "helposti" sen näin löytää, jos joku olisi tiennyt.




___________________________________
@Dimi Sefanja suurensi tekstin.
Vieras / D.S.
 

Paimenuus!

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » Ke 25 Helmi, 2009 23:29


Siunausta Sinulle!

Tosi hyvä aihe.
Kiitos "vieras", kun toit tämän avauksen tänne.

Laitan siis tähän kokonaisen vastauksen kysymykseesi:

VANHIMPIA EI PASTOREITA
Pastori sana varsinkin meillä Suomessa tuo ihmisten mieliin kirkollisen virkamiehen papinasussaan, liperit kaulassa. Todellisessa Jumalan seurakunnassa ei tunneta sellaista. Vanhimpia (Bresbyteerejä) kyllä on. Ja rukouksemme on, että saamme Suomessakin lisää Jumalan kutsumia seurakunnan paimenia, kaitsijoita eli johtajia, jotka pitävät huolta laumasta opettaen, järjestäen säännöllisiä kokoontumisia sekä ohjaten uskovia noudattamaan rakkauden käskyä totuudessa. Jumalan kutsumat seurakunnan paimenet ovat laumalle esimerkkinä. Etunenässä he tahtovat viedä eteenpäin evankeliumin ilosanomaa. He eivät ole ylpeileviä virkamiehiä, vaan kavereita ja luotettavia ystäviä kaikille veljille ja sisarille.

Vanhimmat ovat jatkuvassa palvelustyössä rakentamassa Kristuksen ruumista, seurakuntaa (1 Tes. 5:12-13).

Vanhimpia teidän joukossanne minä siis kehotan, minä, joka myös olen vanhin ja Kristuksen kärsimysten todistaja ja osallinen myös siihen kirkkauteen, joka vastedes on ilmestyvä: kaitkaa teille uskottua Jumalan laumaa, ei pakosta, vaan vapaaehtoisesti, Jumalan tahdon mukaan, ei häpeällisen voiton tähden, vaan sydämen halusta, ei herroina halliten niitä, jotka ovat teidän osallenne tulleet, vaan ollen laumalle esikuvina, niin te, ylipaimenen ilmestyessä, saatte kirkkauden kuihtumattoman seppeleen
(1 Piet. 5:1-4).

Raamattu opettaa jokaiselle uskoon tulleelle seuraavat neuvot:
1. Vanhimpia, jotka seurakuntaa hyvin hoitavat, pidettäköön kahdenkertaisen kunnian ansainneina, varsinkin niitä, jotka sanassa ja opetuksessa työtä tekevät. Sillä Raamattu sanoo: "Älä sido puivan härän suuta", ja: "Työmies on palkkansa ansainnut."

2. Älä ota huomioosi syytettä vanhinta vastaan, ellei ole kahta tai kolmea todistajaa (1 Timot. 5:17-19).

3. Mutta me pyydämme teitä, veljet, antamaan tunnustuksenne niille, jotka tekevät työtä teidän keskuudessanne ja ovat teidän johtajanne Herrassa ja neuvovat teitä, sekä pitämään heitä erinomaisen rakkaina heidän työnsä tähden. Eläkää rauhassa keskenänne (1 Tessal. 5:12-13).

4. Olkaa kuuliaiset johtajillenne ja tottelevaiset, sillä he valvovat teidän sielujanne niin kuin ne, joiden on tehtävä tili, että he voisivat tehdä sitä ilolla eikä huokaillen; sillä se ei ole teille hyödyllistä (Hebr. 13:17).

+

Eräät ovat kieroutuneet uskonelämässään siten, etteivät tahdo alistua oman paikallisseurakunnan vanhimmiston alaisuuteen. Heidän eksymyksensä laatu on syvää ylpeyden syntiä. 1 Piet. 5:5-6. Eräät ovat niin paisuneita, että luulevat suuren tehtävänsä olevan yläpuolella Raamatun asettaman paikallisseurakuntajärjestyksen. Kaikkien tulee kuitenkin toimia oikeassa seurakuntayhteydessä Jumalan valitsemien vanhimpien alaisuudessa.

Vanhimmatkin johtavat ja valvovat toisiaan. Näin kaikki ovat johtajien alaisuudessa. Tämä on paljolti unohdettu Jumalan säätämys.

+

Efesolaiskirje opettaa näin:
Hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi, tehdäkseen pyhät (= uskoon tulleet eli kristityt) täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin (= seurakunnan) rakentamiseen (Efes. 4:11-15).

Kaikki tehtävät seurakunnassa ovat palvelusvirkoja seurakunnan yhtenäisyyden rakentamiseksi.

+

Raamattu käyttää seurakunnan vanhimmistoveljistä eri termejä: paimen, vanhin, johtaja, kaitsija (Efes. 4:11; 1 Tes. 5:12-13; Hebr.13:17; Tiit.1, ym..). Nimitykset ovat samasta tehtävästä olevia eri nimityksiä. Kuitenkin tehtävissä on painotuseroja.

Bresbyteros (kreik.) on Pyhässä Hengessä saatujen luonteenominaisuuksiensa ja kykyjensä perusteella seurakunnan isähahmo;

bresbyterion (kreik.) on vanhinten neuvosto eli vanhimmisto, siis seurakunnan johtoryhmä.

Episkopos (kreik.) eli kaitsija on valvoja, silmälläpitäjä.

Paimen on paimentaja.

Johtaja on edellä kulkija.

Kaikki vanhimmistoveljet ovat kykeneviä opettamaan.

Vaikka vanhimpien tehtävät painottuvat eri tavalla, on kysymyksessä silti yksi vanhimmisto, jonka yläpuolella ei ole piispaa, kirkkoherraa tai yhden johtajan virkaa ns. saarnaajaa kuten on joissakin ns. vapaissa suunnissa.

Vanhimmat yhdessä johtavat paikallista seurakuntaa. Mutta he ovat vanhimpia myös mennessään toiselle paikkakunnalle. Sielläkin he yhdessä sen paikkakunnan vanhimpien kanssa toimivat uskoville siunaukseksi. Tehtävä ei pääty kuntarajaan.

+

Siinä siis Raamatussa oleva opetus paimenista ja paimenuudesta.

+




___________________________________
@Dimi Sefanja suurensi tekstin.
Viimeksi muokannut TurunWeijo päivämäärä To 26 Helmi, 2009 13:48, muokattu yhteensä 1 kerran
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku

Lisäys

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » Ke 25 Helmi, 2009 23:33


Vielä ne seurakunnan paimenen ominaisuudet, kelpoisuusvaatimukset:

"Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen. Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan, ei juomari, ei tappelija, vaan lempeä, ei riitaisa, ei rahanahne, vaan sellainen, joka oman kotinsa hyvin hallitsee ja kaikella kunniallisuudella pitää lapsensa kuuliaisina; sillä jos joku ei osaa hallita omaa kotiansa, kuinka hän voi pitää huolta Jumalan seurakunnasta? Älköön hän olko äsken kääntynyt, ettei hän paisuisi ja joutuisi perkeleen tuomion alaiseksi. Ja hänellä tulee myös olla hyvä todistus ulkopuolella olevilta, ettei hän joutuisi häväistyksen alaiseksi eikä perkeleen paulaan." 1 Timot. 3:1-7.

Ja toinen kohta:

"Minä jätin sinut Kreettaan sitä varten, että järjestäisit, mitä vielä jäi järjestämättä, ja että asettaisit, niin kuin minä sinulle määräsin, joka kaupunkiin vanhimmat, jos missä olisi joku nuhteeton, yhden vaimon mies, jonka lapset ovat uskovia, eivät irstaudesta syytettyjä eivätkä niskoittelevia. Sillä seurakunnan kaitsijan on, niinkuin Jumalan huoneenhaltijan tulee, oltava nuhteeton, ei itserakas, ei pikavihainen, ei juomari, ei tappelija, ei häpeällisen voiton pyytäjä, vaan vieraanvarainen, hyvää rakastava, maltillinen, oikeamielinen, pyhä, itsensähillitseväinen; hänen tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa sanassa, että olisi kykenevä sekä neuvomaan terveellä opilla että kumoamaan vastaansanojain väitteet." Tiitus 1:5-9.




___________________________________
@Dimi Sefanja suurensi tekstin.
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku

Tyhjentävä vastaus..

ViestiKirjoittaja Dimi Sefanja » To 26 Helmi, 2009 2:03

Shalom! Jumalan rauhaa!

Weijo-veli laittoikin hyvin tyhjentävän vastauksen tähän esitetyyn kysymykseen. Kiitos!

Kovin tärkeää tietoa, joka ei aina ja kaikkialla, ikävä kyllä ei ole tiedossa, kuten hyvä olisi.

Siunausta Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa!


T: Dimi Sefanja
Jumala On Rakkaus!

Oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus
niinkuin ehtymätön puro! Aam. 5:24

http://www.Jeesus-on-Herra.com/
Avatar
Dimi Sefanja
 
Viestit: 1348
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 21:18
Paikkakunta: TUSBY

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » Ke 06 Loka, 2010 21:52

"Parkukaa, te paimenet, ja huutakaa, vieriskelkää tuhassa, te lauman valtiaat; sillä aika on tullut teidän joutua teurastettaviksi. Te hajoatte pirstoiksi, te kaadutte niinkuin kallisarvoinen astia (Jer.25:34)."
Avatar
Aamu-Usva
 
Viestit: 598
Liittynyt: Su 01 Helmi, 2009 22:15
Paikkakunta: Turku

Vakavaa

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » Ke 06 Loka, 2010 22:37

Vakava ja hätkähdyttävä sana tuo Jer.25:34.
Samoin on Hes. 33 ja 34 luvut.

Se oli vakava sana kansan paimenista, luopuneen Israelin valtiaista, jotka olivat itseänsä kainneet ja unohtaneet varsinaisen tehtävänsä hoitaa Jumalan antamaa tehtävää lauman opettamisessa, kaitsemisessa ja koossa pitämisessä.
Paimenten laiminlyöntien tähden seuraus oli kansan joutuminen Baabelin vankeuteen 70. vuodeksi. Jer. 25:11.
"Kadonnut lammaslauma oli minun kansani. Heidän paimenensa olivat vieneet heidät harhaan eksyttäville vuorille; he kulkivat vuorelta kukkulalle, unhottivat lepopaikkansa." Jer. 50:6.

Tuo Vanhan liiton opetus sopii seurakuntaankin:
Mutta tänä aikana raamatullinen paimenen tehtävä on lähes mahdoton. Jos uskovien yhteydessä paimen huomauttaa esim. syntiin langenneelle parannuksen teosta, ja ettei enää tule juosta Baabelin sekauskonnoissa, niin sellaisesta loukkaannutaan syvästi ja vaihdetaan toiseen yhteyteen. Synnistä puhuvaa paimenta syytetään jopa tyranniksi. Heh.
:lol:
Sen tähden ei uskonsuunnissa synnintekijöitä enää nuhdella. Huoruussuhteet, alkoholin käyttö, kiroilu, maailmanmusiikki yms. on pakko hyväksyä.
Jopa uskovien omat ns. "seurakunta-tilaisuudet" ovat suurelta osin maailman disko-jytä -bailauksia, jota nimitetään "ylistykseksi". Jeesus varjelkoon meitä sellaiselta.

1 Kor. 5:9-13. 2 Tes. 3:14-15.
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku


Paluu YLEISTÄ Ristin Valossa!

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron