Henki tekee eläväksi

Kaikkea Taivaan ja maan väliltä! Foorumin jäsenten kirjoituksia.

Henki tekee eläväksi

ViestiKirjoittaja Sepi » Su 09 Tammi, 2011 11:38

Kun apostoli Paavali opettaa että Henki tekee eläväksi, mutta kirjain kuolettaa, niin mitähän Paavali tahtoi tällä tarkoittaa?

Kun apostoli Paavali puhuu että kirjain kuolettaa niin hän silloin aina tarkoittaa niitä kirjaimia, jotka Jumala omalla sormellaan kaiversi kivitauluihin, että ihminen joka ne pitää saa elää aina ja iankaikkisesti. Mutta kun laki oli lihan kautta heikoksi tullut ja ihmiset huomasivat omassa tunnossa että laki ei tehnyt heitä vanhurskaiksi Jumalan edessä vaan kuoletti heidät, niin he huomasivat että minkä piti olla heille elämäksi olikin heille kuolemaksi. Mutta koska Jumala on Pyhä Jumala joka ei siedä syntiä lähellään niin laki on kuitenkin ainoa tie Jumalan luo.

Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään joka Häneen uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Jumala lähetti Poikansa maailmaan syntisen lihan kaltaisuudessa ja tuomitsemalla synnin lihassa ja että Jeesus elämällään täyttäisi Jumalan siinailla antaman lain, että lain vanhurskaus tulisi myös meidän osaksemme. Jeesus ei siis kumonnut lakia vaan täytti sen, että me uskosta Jeesukseen saisimme osaksemme lain vanhurskauden, sen vanhurskauden joka meille tulee uskon kautta elävään Herraamme Jeesukseen Kristukseen. Jumala vanhurskauttaa sen jolla on usko Jeesukseen. (Lain vahurskaus) Sen takia se on uskosta että se olisi armosta.

Ei kukaan tule minun tyköni, ellei minun Isäni teitä vedä minun luokseni. Henki siis kirkastaa meille Kristuksen että Hän on täyttänyt Jumalan siinailla antaman lain ja että me uskon kautta Jeesukseen tulemme Hänessä vanhurskaiksi niin että lain vanhurskaus meillekin annetaan Jeesuksen täytetyn työn perusteella.

Kun kirjain kuolettaa se tarkoittaa sitä että me ilman Kristusta koetamme omilla teoillamme kelvata Jumalalle, niin kuin suurin osa Israelilaisista vielä tänäkin päivänä koettaa yrittää. Niinkuin Raamattu opettaa että israelilaisten sydämen päällä on peite joka estää heitä tulemasta Vapahtajan kirkauden evankeliumin kautta pelastukseen, mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran puoleen otetaan peite heidän sydämensä päältä pois. Kyllä meissä pakana uskovissakin on monia jotka ovat vaihtaneet Jumalan armon omaan yritämiseen ja ovat uskossaan haaksirikkoon joutuneet.

Kun Henki tekee eläväksi niin se ei tarkoita että meidän tulisi hyljätä Raamatun kirjoitukset ja vain rukoilla koska kirjain kuolettaa. Moni on joutunut uskossaan haaksirikkoon myös sen tähden että on hyljännyt Ramatun opetukset ja vaeltaa niin sanotussa hengen johdatuksessa. Tässä on vaara että joudutaan villitsevien henkien vietäväksi ja joudutaan tielle, jolta on erittäin vaikea palata Herran yhteyteen, koska ihminen luulee olevansa oikeassa, eikä ota minkäänlaista Herrasta tulevaa nuhtelua vastaan koska hengen eksyttämänä luulee että on ainoa oikeassa oleva.

Jos siis ihminen vaeltaa Pyhässä Hengessä niin Raamattu on hänelle rakas ja Pyhä Henki kirkastaa Kristusta juuri Raamatun kirjoitetusta sanasta koska jo Jeesus nuhteli kirjanoppineita, että jos te uskoisitte Moosesta ja profeettoja niin te uskoisitte minua, sillä minusta he ovat kirjoittaneet. Jeesus siis tarkoittaa että jos kirjanoppineet olisivat ymmärtäneet kirjoituksia, niin he olisivat tunteneet, että Jeesus on heidän Messiaansa ja he olisivat ottaneet Hänet vastaan. Henki siis opettaa meille ymmärtämään Raamatun kirjoituksia ja meille tulee Jumalan pelko että hengellisessä ja ajallisessa elämässä ei mennä yli sen mitä kirjoitettu on. Jeesuskin puolusti itseään erämaassa saatanaa vastaan sanomalla että kirjoitettu on. Jeesus vielä opetti että Pyhä Henki ottaa minun omastani ja jakaa teille. Mistä Pyhä Henki sitten ottaa? Jumalan sanasta Raamatusta tietenkin, koska Jeesus sanoi, että nämä minun sanani ovat Henki ja ovat elämä. Pyhä Henki siis tekee meille Raamatun kirjoitukset eläviksi ja vaikuttaa meissä Raamatun opetuksen kautta tahtomista ja tekemistä että Jumalan hyvä tahto meidän elämässämme tapahtuisi. Näin Raamattu Jumalan Sana tulee meidän jalkaimme lampuksi ja valkeudeksi kaikilla teillämme.

Kiittäkäämme siis Jumalaa, Isäämme, että Hän on antanut meille Poikansa vanhurskaudeksi, lunastukseksi, pyhitykseksi ja viisaudeksi, että me tämän perusteella kilvoittelisimme hyvän uskon klvoituksen ja saavuttaisimme kirkkauden kuihtumattoman seppeleen.
Avatar
Sepi
 
Viestit: 30
Liittynyt: La 18 Huhti, 2009 17:50

ViestiKirjoittaja Uusiluomus » Su 09 Tammi, 2011 13:14

Paavalin kirjoittaa korinttolaisille:
Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.
Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan.
Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kun minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte.
Mutta minä en katso itseäni missään suhteessa noita isoisia aposteleja huonommaksi.
Jos olenkin oppimaton puheessa, en kuitenkaan tiedossa; olemmehan tuoneet sen teille kaikin tavoin ilmi kaikissa asioissa.
2 Kor. 11:2-6.
Mutta mitä minä teen, sen olen vastakin tekevä, riistääkseni aiheen niiltä, jotka aihetta etsivät, että heidät siinä, missä kerskaavat, havaittaisiin samankaltaisiksi kuin mekin.
Sillä semmoiset ovat valheapostoleita, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apotoleiksi.
Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
2 Kor. 11:12-14.
Kolmannen kerran minä tulen teidän tykönne. Kahden tai kolmen todistajan sanalla on jokainen asia vahvistettava.
2 Kor. 13:2.
koska te etsitte todisteita siitä, että minussa puhuu Kristus, joka ei ole heikko teitä kohtaan,vaan on teissä voimallinen.
Sillä vaikka Hänet ristiinnaulittiin, kun Hän Oli Heikko, Elää Hän kuitenkin Jumalan Voimasta; olemmehan mekin Hänessä heikot, mutta me elämme Hänen Kanssaan Jumalan Voimasta teitä kohtaan.
KOETELKAA ITSEÄNNE, OLETTEKO USKOSSA; TUTKIKAA ITSEÄNNE. VAI ETTEKÖ TUNNE ITSEÄNNE, ETTÄ JEESUS KRISTUS ON TEISSÄ? ELLEI, NIIN ETTE KESTÄ KOETUSTA.
2. Kor. 13:3-5.
Sillä me emme voi mitään totuutta vastaan, vaan totuuden puolesta.
2 Kor. 13:8.
LOPUKSI, VELJET, ILOITKAA, TULKAA TÄYDELLISEKSI, OTTAKAA VASTAAN KEHOITUKSIA, OLKAA YHTÄ MIELTÄ, ELÄKÄÄ SOVUSSA, NIIN RAKKAUDEN JA RAUHAN JUMALA ON OLEVA TEIDÄN KANSANNE.
2 Kor. 13:11.
Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli... Fil.2:5
Uusiluomus
 
Viestit: 187
Liittynyt: La 25 Syys, 2010 15:39

Hyvää sanaa

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » Su 09 Tammi, 2011 21:42

Ylistys Jumalalle!

On hyvä yhä uudestaan tuoda esille lakiliiton ja armoliiton eroavaisuus. Se on nimittäin joissain piireissä hämärtynyt pahasti. Tässä siitä enemmän:
http://Jeesus-on-Herra.com/?p=112

"Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme Hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja Hän oli täynnä armoa ja totuutta. ... Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta. " Joh. 1:14,17.
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » Su 09 Tammi, 2011 22:30

Juuri tänään aamulla pohdimme yhden sisaren kanssa kateutta ja siinä pohdiskelussamme ajauduimme tähän Raamatun kohtaan: "Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: 'Älä himoitse.' Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut. Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi, ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi. Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta. Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä. Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta (Room.7:7-13)." Tämä Raamatun kohta liittyy enemmänkin tähän aiheeseen kuin meidän kateus-aiheeseemme :D
Avatar
Aamu-Usva
 
Viestit: 598
Liittynyt: Su 01 Helmi, 2009 22:15
Paikkakunta: Turku


Paluu YLEISTÄ Ristin Valossa!

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron