Tervehtikää toisianne pyhällä suunannolla

Kaikkea Taivaan ja maan väliltä! Foorumin jäsenten kirjoituksia.

Tervehtikää toisianne pyhällä suunannolla

ViestiKirjoittaja Veli_Joel » Su 13 Helmi, 2011 23:38

Lause "Tervehtikää toisianne pyhällä suunannolla." tai melkeen toi lause ilmestyy viisi kertaa eri kohassa UT:eetä

Roomalaiskirje 16:16. Tervehtikää toisianne pyhällä suunannolla. Kaikki Kristuksen seurakunnat tervehtivät teitä.

1.Korinttolaiskirje 16:20. Kaikki veljet lähettävät teille tervehdyksen. Tervehtikää toisianne pyhällä suunannolla.

2.Korinttolaiskirje 13:12. Tervehtikää toisianne pyhällä suunannolla. Kaikki pyhät lähettävät teille tervehdyksen.

1.Tessalonikalaiskirje 5:26. Tervehtikää kaikkia veljiä pyhällä suunannolla.

1.Pietarin kirje 5:14. Tervehtikää toisianne rakkauden suunannolla. Rauha teille kaikille, jotka Kristuksessa olette!

PLUS+

Matteus 26:49. Ja kohta hän meni Jeesuksen luo ja sanoi: "Terve, rabbi!" ja antoi hänelle suuta.

Markus 14:45. Ja tultuaan hän kohta astui hänen luoksensa ja sanoi: "Rabbi!" ja antoi hänelle suuta.

Markus 14:44. Mutta se, joka hänet kavalsi, oli sopinut heidän kanssaan merkistä, sanoen: "Se, jolle minä suuta annan, hän se on; ottakaa hänet kiinni ja viekää tarkasti vartioituna pois".

Luukas 22:47. Ja katso, hänen vielä puhuessaan tuli joukko kansaa, ja yksi niistä kahdestatoista, se, jonka nimi oli Juudas, kulki heidän edellään. Ja hän tuli Jeesuksen luo antamaan hänelle suuta.

Miten siis meidän tulisi tervehtiä toisia pyhiä? Miten tämä voisi edes jörö suomalaisten kesken tapahtua? Tuleeko meidän todella tervehtiä toisiamme PYHÄLLÄ suunannolla (luultavasti pussata poskelle.)?

Mitä muut lukiat olette mieltä tästä asiasta? [/b]
Yritän olla samaa mieltä Kristuksen kanssa.
Veli_Joel
 
Viestit: 14
Liittynyt: To 27 Tammi, 2011 1:56
Paikkakunta: Pieksämäki

Vaikea asia

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » Ma 14 Helmi, 2011 11:10

:lol:

Tänä seksuaalisten kieroutumien aikana on miesparien suuteleminen rumaa syntiä.
Edellä olevat Raamatun kohdat on siksi asetettava senaikaiseen kulttuuriin kuuluviksi, kuten esim. jalkojen pesukin. Joh. 13. Myös vaimojen pään peittäminen "enkelien tähden" avioliiton merkiksi kuuluu sen aikaisiin tapoihin. 1 Kor. 11.
Ne ovat ns. tapakulttuuriin sidoksissa olevia opetuksia. Mutta mielestäni voisi olla kaunis tapa edelleenkin, jos vaimot peittävät päänsä rukoillessaan julkisesti.


:idea:
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Uusiluomus » Ma 14 Helmi, 2011 15:00

Haluaisin kiinnittää huomion tuossa Veli_Joelin kysymykseen liittyvässä Raamatun jakeessa (Room. 16:16) sanaan PYHÄ.

Kaikki minkä teemme Pyhyydessä ja Jumalan Rakkaudessa ei voi olla tuomittavaa. Pyhä asia, joka on Jumalalle pyhitetty, ei voi pitää sisällään mitään saastaista tai arveluttavaa. Niinkuin ei puhdas, Jumalan Vaikuttava Usko, voi koskaan tehdä pahaa ihmiselle, niin myös Jumalalle Pyhitetty Elämä, saa aikaan hyvää Hedelmää. Hedelmistä puu tunnetaan.
Galatalaiskirjeestä me voimme lukea lihan teot ja ne eivät kuulu PYHÄÄN ELÄMÄÄN.

Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka On Siunannut meitä Taivaallisissa Kaikella Hengellisillä Siunauksilla Kristuksessa,
NIINKUIN HÄN ENNEN MAAILMAN PERUSTAMISTA OLI HÄNESSÄ VALINNUT MEIDÄT OLEMAAN PYHÄT JA NUHTEETTOMAT HÄNEN EDESSÄÄN RAKKAUDESSA
Ef. 1:3-4.

Ottamatta kantaa tapoihin tervehtiä, tulee mieleen seuraava asia: Me olemme Jumalan lapsia ja kuulumme samaan perheeseen, olemme veljiä ja siskoja toisillemme. Näkyykö se meidän elämässämme?
Viimeksi muokannut Uusiluomus päivämäärä Ma 14 Helmi, 2011 21:44, muokattu yhteensä 1 kerran
Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli... Fil.2:5
Uusiluomus
 
Viestit: 187
Liittynyt: La 25 Syys, 2010 15:39

Onko oikein.

ViestiKirjoittaja Veli_Joel » Ma 14 Helmi, 2011 15:47

Joh 13: 5. Sitten hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja pyyhkimään niitä liinavaatteella, jolla oli vyöttäytynyt.

6. Niin hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi hänelle: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?"

7. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät".

8. Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani". Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani".
.................................................................
14. Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.

15. Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.

16. Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.

17. Jos te tämän tiedätte, niin olette autuaat, jos te sen teette.

Onko siis oikein, että jätämme pois raamatusta asioita joita on herramme on sinne laittanut ja opettanut. Itse en voi lähteä sanomaan, että se olisi kulttuurillinen tapa jos sana selvästi opettaa toimimaan noin. Me olemme maailmassa mutta emme enää kristuksen sovitustyön kautta ole tästä maailmasta. Ei raamattukaan ja sen sanat ja kirjoitukset ja opetukset ole tästä maailmasta vaan taivaalisesta maailmasta. Tämän te voitte tarkata vielä raamatusta ja toivonkin niin.

Sitten 1 korinttolaiskirjeen 11 lukuun. En ala laittaa nyt jakeita tähän, mutta kun luette tarkasti rukouksen kanssa mitä siinä luvussa tarkoitetaan huomaatte varmasti, että siinä puhutaan/opetetaan hiuksista. Tarkatkaa jakeet 13 ja 14 ja 15. Toissa 11 lusussa voi olla jotain käännös virheitäkin, senkin huomaa kun lukee montakertaa ja ajatuksen kanssa.

Itse en vielä ketään tervehdi pyhällä suunanolla, mutta antokoon Jumala niin paljon rakkautta, että voisin niin tervehtiä. Mutta itse uskon tämänkin tervehdyksen tulevan kun oikea seurakunta malli alkaa toimimaan ja koemme toistemme kanssa suurta yhteyttä ja suurta rakkaudellista ilmapiiriä.
Yritän olla samaa mieltä Kristuksen kanssa.
Veli_Joel
 
Viestit: 14
Liittynyt: To 27 Tammi, 2011 1:56
Paikkakunta: Pieksämäki

ViestiKirjoittaja Veli_Joel » Ma 14 Helmi, 2011 21:28

Biblia 1776

1.Korinttolaiskirje 11:

4. Jokainen mies, joka rukoilee eli propheteeraa, ja pitää jotakin päänsä päällä, se häpäisee päänsä.
5. Mutta jokainen vaimo, joka rukoilee eli propheteeraa peittämättömällä päällä, se häpäisee päänsä; sillä se on niinkuin se ajeltu olis.

13. Tuomitkaat itse keskenänne: onko se kaunis, että vaimo avopäin Jumalaa rukoilee?
14. Eikö luontokin sitä teille opeta, että se on miehelle häpiäksi, jos hänellä on pitkät hiukset?
15. Mutta vaimolle on se kunniaksi, että hänellä on pitkät hiukset; sillä hiukset ovat hänelle peitteeksi annetut.
Yritän olla samaa mieltä Kristuksen kanssa.
Veli_Joel
 
Viestit: 14
Liittynyt: To 27 Tammi, 2011 1:56
Paikkakunta: Pieksämäki

ViestiKirjoittaja Uusiluomus » Ti 15 Helmi, 2011 1:16

Onko tämä hengellinen asia???
Jos on? oisko tässä hyvä tapa käsitellä asia?

Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, Joka On Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala On meille Lahjoittanut;
ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen Opettamilla, selittäen Hengelliset Hengellisessti.
1Kor.2:12-13.
Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli... Fil.2:5
Uusiluomus
 
Viestit: 187
Liittynyt: La 25 Syys, 2010 15:39

Pyhä suunanto...

ViestiKirjoittaja jphone » Ke 16 Helmi, 2011 10:06

Tuohon tervehtimistapaan voin kyllä sanoa sen, ettei minua tule tervehtiä ei naisten, eikä miesten pyhällä suunannolla.
Eräässä lahkossa tämä otettiin kirjaimellisesti ja seuraukset olemme saaneet lukea ex-lahkolaisten traumaattisista kokemuksista tiedotusvälineissä.

Weijo ottikin kultturisidonnaisen kannan aivan oikein suhteessa em. tapaan. Suomessa ei ole tapana suudella uskovien kesken ja ylipäätään muidenkaan kesken suutelemalla, ellei kyseessä ole aviopari (siis mies ja nainen uskossa). Silloin tervehtiäkin voi vaikka suunannolla.

On sanomattakin selvää, että jos joku veli tai sisar Herrassa yrittäisi lähennellä minua nähdessään suunannolla, tyrkkäisin kyllä kauemmaksi ja asia puhuttaisiin selväksi. Tälläistä ei koskaan ole tullut vastaan, Kiitos Herralle, joten tervehtikäämme toisiamme suomalaiseen kulttuuriin sopivalla tavalla jo maailman ihmistenkin tähden. Minulla ei ole mitään intressejä suudella ketään veljeä tai sisarta edes Raamatun Sanan perusteella.

Elämme suomalaisessa kulttuurissa, jossa muutenkaan ei tervehditä korkeintaa kuin halaamalla. No, sekin on minulle vieras tapa. Me olemme pyhiä Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa, joten kättäpäivää veljelle tai sisarelle on silloin pyhää.

On kulttuureja, joissa tervehditään suudellen poskelle ja jopa suullekin, olen sen nähnyt tehdyn, ainakin idässä rajan takana, ja miehet varmasti olivat seksuaalisesti terveitä.

Mikähän mekkala siitä maailmassa syntyisikään, jos esim. Turun Jumalan seurakunnassa tervehdittäisiin toisia suudellen???

Kun asia menisi suomalaisten tietoon, olen aivan varma, ettei se edistäisi Jumalan Valtakunnan työtä tippaakaan, vaan ilkeämieliset juorut lähtisivät liikkeellä ja aiheesta.

Meille on Jumala antanut myös terveen järjen, joten käyttäkäämme myös sitä. Amen!
Herramme Jeesuksen Kristuksen Armo ja Rauha olkoon teidän kanssanne!
jphone
 
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 06 Tammi, 2010 15:12

ViestiKirjoittaja jphone » Ke 16 Helmi, 2011 10:39

Veli_Joel kirjoitti:Biblia 1776

1.Korinttolaiskirje 11:

4. Jokainen mies, joka rukoilee eli propheteeraa, ja pitää jotakin päänsä päällä, se häpäisee päänsä.
5. Mutta jokainen vaimo, joka rukoilee eli propheteeraa peittämättömällä päällä, se häpäisee päänsä; sillä se on niinkuin se ajeltu olis.

13. Tuomitkaat itse keskenänne: onko se kaunis, että vaimo avopäin Jumalaa rukoilee?
14. Eikö luontokin sitä teille opeta, että se on miehelle häpiäksi, jos hänellä on pitkät hiukset?
15. Mutta vaimolle on se kunniaksi, että hänellä on pitkät hiukset; sillä hiukset ovat hänelle peitteeksi annetut.


Amen tuolle Raamatun Sanalle. Minä kyllä rukoilen hiukset päässä, kun niitä vielä on jäljellä. Sisätiloissahan ei yleensä hattua käyteytä. Kovassa pakkasessa, tänään täällä -30 C koiraa ulkoilluttaessa rukoilin pipo päässä Herraa. Vaimoni rukoilee esim. nukkumaan mennessä peittämättömällä päällä. Kaikilla naisilla ei edes hiukset kasva pitkäksi ja hiuslaatu ja hiuspohjaongelmat ovat sellaisia, että hyvä on niitä leikatakin.
En ymmärrä, miksi olisi häpeäksi, jos miehellä on pidemmät hiukset kuin minulla. Eilen kävin parturissa, eikä hiukset siltikään olleet pitkät. Jonkun mielestä ne saattoivat olla liian pitkät. Hiuspohja ongelmien takia näin talviaikaan pidän hiuksia tavallista lyhempinä. Mitkä ovat sitten pitkät hiukset?
Tai mitkä ovat liian pitkät hiukset? Senttimääriä ei Paavali tuossa ole maininnut. Kyse täytyy olla jostain muusta. Olisikohan syy kulttuurisidonnainen? En ole tutkinut asiaa, mutta uskoisin näin olevan.
On joitakin kulttuurisidonnaisia asioita Raamatussa, kuten jalkojen pesu. Silloin kuljettiin avojaloin ja Herran oma osoitti nöyryyttä pesemällä toisen jalat. Toivon mukaan nöyryys oli sydämen nöyryyttä, eikä ulkonaista hurskastelua.
Tulkoon Jeesus yhä enemmän meissä lihaksi niin, että nöyryydessä palvelemme toinen toisiamme parempana pitäen seurakuntatehtävästä huolimatta. Seurakunnan johtaminenhan ei ole hierarkista sekään. Mutta siitä voi joku sydämelleen asian saanut aloittaa vaikkapa uuden aiheen.

Kuumana kesäpäivänä kokoustilassa voi lämpöasteita olla paljonkin, ellei ole ilmalämpöpumppua tasaamassa lämpötilaa. Minusta on naisille hyväksi, etteivät pistä päähänsä päähinettä ja olo tule tukalaksi heidän rukoillessaan. Kuumassa voi vaikka pyörtyä ja on sairauksiakin, että en ole katsonut tämän asian sitovan naisia, vaimoja. Paavalin Sana on Jumalan Sanaa ja se on sama eilen tänään ja iankaikisesti. Emme elä sen aikaisessa kulttuurissa.

13. Tuomitkaat itse keskenänne: onko se kaunis, että vaimo avopäin Jumalaa rukoilee?

Minä "tuomitsen", että järki päähän ja sydämen asenne ratkaisee enemmän kuin mitä naisella on pään päällä, minkä Herra yksin näkee.

Koeteltakoot tämäkin kirjoitus. Siunausta!
Herramme Jeesuksen Kristuksen Armo ja Rauha olkoon teidän kanssanne!
jphone
 
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 06 Tammi, 2010 15:12

ViestiKirjoittaja Veli_Joel » Ke 16 Helmi, 2011 12:28

Uskoisin näin, kun lukee 1kor 11 lukua, että pitkillä hiuksilla tarkoitetaan sitä, jos on niin pitkät hiukset, että niitten pituudella voi peittää kasvot kokonaan. Näin ei saa olla miehillä ja naisilla näin pitäisi olla jos heillä hyvin hiukset kasvaa eikä ole hiusongelmia.

Tiedä sitten miksi Jeesuksen opettamat ja paavalin antamat ohjeet olisi raamatussa jos ne kerran on kulttuurisidonnaisia.

Ketään en halua loukata, mutta helposti voidaan järkeillä Jumalan sanaa sen ajan kulttuuri sidonnaiseksi asiaksi.

Mutta herran henki tässäkin avatkoot itsekullekkin sanaansa.
Yritän olla samaa mieltä Kristuksen kanssa.
Veli_Joel
 
Viestit: 14
Liittynyt: To 27 Tammi, 2011 1:56
Paikkakunta: Pieksämäki

ViestiKirjoittaja Veli_Joel » Ke 16 Helmi, 2011 12:44

Tavat ja kulttuurit muuttuvat, mutta mitä sanoo raamattu


Roomalaiskirje 12:2. Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.

Matteus 24:35. Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.

Koivuniemellä johto ottivat sen suunannon tavan varmasti sen takia käyttöön, että voivat omia lihan himoja tyydyttää ja se luetaan jo haureudeksi.
Yritän olla samaa mieltä Kristuksen kanssa.
Veli_Joel
 
Viestit: 14
Liittynyt: To 27 Tammi, 2011 1:56
Paikkakunta: Pieksämäki

ViestiKirjoittaja jphone » Ke 16 Helmi, 2011 20:40

Veli_Joel kirjoitti:Tavat ja kulttuurit muuttuvat, mutta mitä sanoo raamattu


Roomalaiskirje 12:2. Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.

Matteus 24:35. Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.

Koivuniemellä johto ottivat sen suunannon tavan varmasti sen takia käyttöön, että voivat omia lihan himoja tyydyttää ja se luetaan jo haureudeksi.


Rm.12:2 on yhtä kuin:

1.Piet.1:14 "Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,
1:15 vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi."

Edellinenhän sopii ihan nykypäivään ja ei ole sidoksissa sen ajan kulttuuriin, mitenkään. Kysehän on jo hengellisestä kasvusta, pyhityksestä, josta ei liene tarvinne opetusta enemmälti kirjoittaa...?

Matt.24:35, Amen!
Herramme Jeesuksen Kristuksen Armo ja Rauha olkoon teidän kanssanne!
jphone
 
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 06 Tammi, 2010 15:12

ViestiKirjoittaja jphone » Ke 16 Helmi, 2011 20:52

Veli_Joel kirjoitti:Uskoisin näin, kun lukee 1kor 11 lukua, että pitkillä hiuksilla tarkoitetaan sitä, jos on niin pitkät hiukset, että niitten pituudella voi peittää kasvot kokonaan. Näin ei saa olla miehillä ja naisilla näin pitäisi olla jos heillä hyvin hiukset kasvaa eikä ole hiusongelmia.

Tiedä sitten miksi Jeesuksen opettamat ja paavalin antamat ohjeet olisi raamatussa jos ne kerran on kulttuurisidonnaisia.

Ketään en halua loukata, mutta helposti voidaan järkeillä Jumalan sanaa sen ajan kulttuuri sidonnaiseksi asiaksi.

Mutta herran henki tässäkin avatkoot itsekullekkin sanaansa.


On hyvä, että Veli_Joel etsit Herran tahtoa kaikessa. Tiedämme Jeesuksen ajoista paljonkin, mm. vaatetuksesta jne. mikä kuului siihen yhteiskuntaan, tapaan, kulttuuriin jne. Minusta on tärkeää kiinnittää katse Kristukseen ensisijaisesti ja kasvaa uskossa juurtuen yhä enemmän Kristukseen ja kasvaa Hengessä ja Totuudesta Rakkauteen niin, että Jeesus saa sijaa meissä 1.Kor.13 tavoin.

Seuraavassa Hengessä ja Totuudessa purtavaa riittämiin meille Herran omille enemmän kuin miettiä pyhiä suunantoja ja hiusten pituuksia, joista uhkaa jo tulla ihmisten perinnäissääntöjä himmentäen koko Evankeliumin kirkkauden meidän kasvuksemme Hengellisesti,

Kol.2:6 "Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä,
2:7 juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen.
2:8 Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen."

Amen!
Herramme Jeesuksen Kristuksen Armo ja Rauha olkoon teidän kanssanne!
jphone
 
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 06 Tammi, 2010 15:12

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » Ke 16 Helmi, 2011 21:01

Miksi minusta tuntuu, että jotkut ajattelevat pyhän suunannon tarkoittavan suulle suutelemista ? Uskoisin, että sillä tarkoitetaan Israelissa yhä edelleen lämpimään tervehtimiseen kuuluvia poskipusuja :roll:
Minulle suomalaisena nuo poskipusut eivät koskaan tulleet kovin luontevaksi tavaksi tervehtiä, vaikka siellä asuinkin. Pikemminkin hieman häiritsi vanhempien tätien huulipunanjäljet poskessa :lol: Mutta kyllä minä voin tervehtiä sisaria (jotka eivät käytä huulipunaa) poskisuudelmilla, eikä se ole yhtään kummallista! Eikä se minusta veljien keskenkään mitenkään oudolta kuulosta.

Pään peittämisestä olen sitä mieltä, mitä Raamatun sana sanoo, että vaimon tulee rukoilla pää peitettynä huolimatta hiusten määrästä. Mutta tämänkin tulee lähteä kunkin omasta sydämestä, eikä olla mitään lakia. Jos siitä tehdään laki ja määräys, niin se ei ole miksikään hyödyksi.
Avatar
Aamu-Usva
 
Viestit: 598
Liittynyt: Su 01 Helmi, 2009 22:15
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja jphone » Ke 16 Helmi, 2011 21:35

Aamu-Usva kirjoitti:Miksi minusta tuntuu, että jotkut ajattelevat pyhän suunannon tarkoittavan suulle suutelemista ? Uskoisin, että sillä tarkoitetaan Israelissa yhä edelleen lämpimään tervehtimiseen kuuluvia poskipusuja :roll:
Minulle suomalaisena nuo poskipusut eivät koskaan tulleet kovin luontevaksi tavaksi tervehtiä, vaikka siellä asuinkin. Pikemminkin hieman häiritsi vanhempien tätien huulipunanjäljet poskessa :lol: Mutta kyllä minä voin tervehtiä sisaria (jotka eivät käytä huulipunaa) poskisuudelmilla, eikä se ole yhtään kummallista! Eikä se minusta veljien keskenkään mitenkään oudolta kuulosta.

Pään peittämisestä olen sitä mieltä, mitä Raamatun sana sanoo, että vaimon tulee rukoilla pää peitettynä huolimatta hiusten määrästä. Mutta tämänkin tulee lähteä kunkin omasta sydämestä, eikä olla mitään lakia. Jos siitä tehdään laki ja määräys, niin se ei ole miksikään hyödyksi.


Amen, minua ei sisarien ja veljien rakkaudelliset halailut Herrassa häiritse - kyllähän se Suomen sisälläkin on vähän kulttuuriin ja luonteeseen kuuluva asia. Itse olen kuitenkin sellainen jäyhempi luonne, enkä päästä käsipäivää lähemmäksi uskonveljeä tai sisartakaan.

Pään peittämisessä kukin tehköön omantunnon mukaan puhtaalla sydämellä niinkuin Herran edessä oikeaksi näkee.
Asia ei minua häiritse, vaikka näen sen henkilökohtaisesti omalla kohdalla, jos nainen olisin, jotenkin orjuuttavana tekijänä. Kun näihin "nippelihommiin" mennään, niin silloin on vaarassa jäädä se kaikkein tärkein kaiken muun taakse.

Minulla ainakin on ensisijaisesti Herran Armossa kasvaminen, Häneen juurtuminen niin, että Kristus tulisi minussa näkyviin enemmän ja enemmän tärkeää kuin miettiä vaikka jonkun veljen hiusten pituutta.

Kohti Kristuksen kaltaisuuttahan meidät on kutsuttu kasvamaan Armon levosta käsin. Tämä on ykkösasia minulle oppia tuntemaan Herramme Jeesus Kristus halajammalla Sanan väärentämätöntä maitoa kasvaakseni yhä lujemmin kiinni pelastukseen.

1.Piet.2:1 "Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu,
2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
2:3 jos "olette maistaneet, että Herra on hyvä."
2:4 Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis,
2:5 ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia."

Ei varmaan edellistä tarvinne selittää. Tästä Raamattu puhuu huomattavasti enemmän kuin mistään muusta. On kaunis 'tapa', jos pää on peitetty Rakkaudesta Herraan kokouksessa. Mutta en näe sitä välttämättömänä, enkä vaadi sitä keneltäkään. Näen edellä olevat asiat, joista tässä keskusteluketjussa on mainittu sen ajan kulttuuriin kuulivina asioina. En halua itse lipsua Sanasta yhtään. Ja hyvällä omalla tunnolla olen henkilökohtaisesti. Ja Herra on minulle/muille varmasti ilmoittava, jos asia on toisin, kunhan ehytsydämisesti kuljemme Häntä seuraten.

Siunausta Herran omille kaikkeen hyvään ja oikeaan!

Filip.3:15 "Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
3:16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä." Amen!
Herramme Jeesuksen Kristuksen Armo ja Rauha olkoon teidän kanssanne!
jphone
 
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 06 Tammi, 2010 15:12

Hyvää.

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » Ke 16 Helmi, 2011 21:59


Aamen.

(HL)

Hyvää ja rakentavaa keskustelua. Ilo tuli sydämeen lukiessani viestit läpi. :lol:

Vapaus on peittää pää tai olla peittämättä.., mutta julkisesti rukoillessa tai profetoidessa kokouksessa pään verhoaminen on Raamatun ohje vaimoille. Se on "vallanalaisuuden merkki".

Mutta onko meillä siis vapaus tervehtiä itämaisen kulttuurin tavalla, jos ensin kysyy toiselta luvan siihen? Itse en antaisi lupaa, koska pidän sellaista sopimattomana ja rumana tapana.
Mutta meillä on lupa tervehtiä suomalaisen kulttuurin tavalla, johon siihenkin saa vastata tai olla vastaamatta.

Raamatullisin tapa tervehtiä on sanoa RAUHAA (shalom). Sillä tavalla Jeesus opetti tervehtimään. Hän opetti sen esimerkillään ja sanoillaan:
"Kun tulette johonkin taloon, niin sanokaa ensiksi: 'Rauha tälle talolle!'" Luuk. 10:5.
"Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, myöhään illalla, kun opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, juutalaisten pelosta, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!" Joh. 20:19.
Samaa linjaa noudatti Paavali toivottaessaan armoa ja rauhaa kaikissa kirjeissään.

Rauhaa!
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Weli-Markku » Ke 16 Helmi, 2011 22:29

Veli_Joel kirjoitti:Uskoisin näin, kun lukee 1kor 11 lukua, että pitkillä hiuksilla tarkoitetaan sitä, jos on niin pitkät hiukset, että niitten pituudella voi peittää kasvot kokonaan. Näin ei saa olla miehillä ja naisilla näin pitäisi olla jos heillä hyvin hiukset kasvaa eikä ole hiusongelmia.

Tiedä sitten miksi Jeesuksen opettamat ja paavalin antamat ohjeet olisi raamatussa jos ne kerran on kulttuurisidonnaisia.

Ketään en halua loukata, mutta helposti voidaan järkeillä Jumalan sanaa sen ajan kulttuuri sidonnaiseksi asiaksi.

Mutta herran henki tässäkin avatkoot itsekullekkin sanaansa.


On olemassa, hyvä veli Joel, myös uudestisyntyneellä kristityllä sellainen kuin terve maalaisjärki - tässä tapauksessa setarkoittaa, että on hyvä prioirisoida asiat; so. mikä on Jumalan valtakunnan rakentumisen ja rakentamisen kannalta tärkeää Jumalan seurakunnalle ja sen jäsenille - ja mikä taas toisarvoista ja todellakin: kuttuurisidonnaista.
Itse en todellakaan koe yhtään miellyttävänä, jos joku veli suutelee minua poskelle. Olen sen kerran kokenut erään ruotsalaissaarnaajan toimesta ; hän vain tuli ja muiskauttin pusun poskelle.
Sopimatonta ja vastenmielistä, vaikkei siinä olisikaan mitään seksuaalista sävyä tai -tendenssiä.
Joten voimme keskustella varmaan tärkeämmistäkin asioista.
Kaikella hyvällä -
broidi Weli-Markku.
Weli-Markku
 

ViestiKirjoittaja Veli_Joel » Ke 16 Helmi, 2011 22:35

Kyllä näin pitääkin olla, että pidämme ensisijaisesti katseen kristukseen. Kuitenkin kaikki mitä on raamatunkirjaan kirjoitettu on niistä myös puhuttava rakentavasti. Oli se sitten hiukset tai kaste tai mikä tahansa.

1.Timoteus 6:1. Kaikki, jotka ovat orjina ikeen alla, pitäkööt isäntiänsä kaikkea kunnioitusta ansaitsevina, ettei Jumalan nimi ja oppi tulisi häväistyksi.

2.Pietarin kirje 2:2. Ja moni on seuraava heidän irstauksiaan, ja heidän tähtensä totuuden tie tulee häväistyksi;

Efesolaisille 5:25. Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,

26. että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,

27. saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.

Raamattu opettaa, että uskovan vaellus tulisi olla nuhteetonta ja raitista ilman tahraa ja ryppyä. Tähän meidän siis tulisikin pyrkiä omassa vaelluksessa sekä vierustoverin, tietenkin itse ensin.

Raamattu opettaa selvästi, että jos poikkeamme ja hylkäämme raamattuun selvästi osotetuista opetuksista tulee Jumalan sana hävästetyksi.

Esim tuossa kirjeessä efesolaisille jakeessa 6. Mihet rakastakaa vaimojanne....Näin meidän miehiemme tulisi rakastaa vaimojamme, ettei Jumalan sana tulisi häväistetyksi. Meidän siis tulisi itse kukin pyrkiä kaikkeen täydellisyyteen kristuksessa joka päivä. Mutta itse me emme voi omilla voimillaan täydellisyyteen päästä vaan kun anoen rukoilee niin herra auttaa ja antaa voimaa.
Yritän olla samaa mieltä Kristuksen kanssa.
Veli_Joel
 
Viestit: 14
Liittynyt: To 27 Tammi, 2011 1:56
Paikkakunta: Pieksämäki

ViestiKirjoittaja jphone » To 17 Helmi, 2011 12:12

Veli_Joel kirjoitti:Kyllä näin pitääkin olla, että pidämme ensisijaisesti katseen kristukseen. Kuitenkin kaikki mitä on raamatunkirjaan kirjoitettu on niistä myös puhuttava rakentavasti. Oli se sitten hiukset tai kaste tai mikä tahansa.

1.Timoteus 6:1. Kaikki, jotka ovat orjina ikeen alla, pitäkööt isäntiänsä kaikkea kunnioitusta ansaitsevina, ettei Jumalan nimi ja oppi tulisi häväistyksi.

2.Pietarin kirje 2:2. Ja moni on seuraava heidän irstauksiaan, ja heidän tähtensä totuuden tie tulee häväistyksi;

Efesolaisille 5:25. Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,

26. että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,

27. saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.

Raamattu opettaa, että uskovan vaellus tulisi olla nuhteetonta ja raitista ilman tahraa ja ryppyä. Tähän meidän siis tulisikin pyrkiä omassa vaelluksessa sekä vierustoverin, tietenkin itse ensin.

Raamattu opettaa selvästi, että jos poikkeamme ja hylkäämme raamattuun selvästi osotetuista opetuksista tulee Jumalan sana hävästetyksi.

Esim tuossa kirjeessä efesolaisille jakeessa 6. Mihet rakastakaa vaimojanne....Näin meidän miehiemme tulisi rakastaa vaimojamme, ettei Jumalan sana tulisi häväistetyksi. Meidän siis tulisi itse kukin pyrkiä kaikkeen täydellisyyteen kristuksessa joka päivä. Mutta itse me emme voi omilla voimillaan täydellisyyteen päästä vaan kun anoen rukoilee niin herra auttaa ja antaa voimaa.


Amen ja kaikki edellä oleva liittyy Jumalan lapsen hengelliseen kasvuun, joten siitä ei tässä ketjussa enää tarvitse kirjoittaa. Huomioni kiinnittyi tuohon loppuun miesten ja vaimojen välisestä suhteesta, josta Veli _Joelilla on kirjoituksessa aiempia viittauksia, ja jonka Veli_Joel lopussa onkin lihavoinut. En ole varma, onko aihetta tällä foorumilla käsitelty tarkemmin, mutta siinä on vaikkapa hyvä keskustelun avaus heille, ketä kysymys askarruttaa. Hengelliseen kasvuun Kristuksessa sekin pohjimmiltaan liittyy, mutta saattaa kaivata lisäopetusta jossakin toisessa viestiketjussa.

Siellä on myös asiayhteydestä irti repäisty Raamatun jae 2.Piet.2:sta kirjeestä:

2:1 Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon.
2:2 Ja moni on seuraava heidän irstauksiaan, ja heidän tähtensä totuuden tie tulee häväistyksi;
2:3 ja ahneudessaan he valheellisilla sanoilla kiskovat teistä hyötyä; mutta jo ammoisista ajoista heidän tuomionsa valvoo, eikä heidän perikatonsa torku.
2:4 Sillä ei Jumala säästänyt enkeleitä, jotka syntiä tekivät, vaan syöksi heidät syvyyteen, pimeyden kuiluihin, ja hylkäsi heidät tuomiota varten säilytettäviksi.

Hyvä on lukea koko luku kokonaisuudessaan. Millään tavoin tuo ei liity pyhään suunantoon, vaan aivan johonkin muuhun. Tuosta saa nyt sen käsityksen, että pyhää suunantoa tämän keskusteluketjun alla vieroksuvat ovat valheprofeettoja /-opettajia, jotka salaa kuljettavat vääriä opetuksia seurakuntaan, mikä ei ole Totuus.

Rakentavasti pyritään kaikki asiat käsittelemään toinen toistaan kunnioittaen ja yhdessä rakentuen. Jätetään nyt pyhät suunannot ja hiusten pituuksien miettiminen tähän. Ehdotan Veli_Joelia avaamaan keskustelun lihavoimastaan tekstistä, jos aiheelliseksi näet tai joku muu niin kokee. Lukitsen nyt tämän viestiketjun ja pyhä suunanto on nyt loppuun käsitelty niin, että se on kulttuuriin sidottu.

Amen!
Herramme Jeesuksen Kristuksen Armo ja Rauha olkoon teidän kanssanne!
jphone
 
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 06 Tammi, 2010 15:12


Paluu YLEISTÄ Ristin Valossa!

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa