Raamatun kuvaus homoista

Kaikkea Taivaan ja maan väliltä! Foorumin jäsenten kirjoituksia.

Raamatun kuvaus homoista

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » Ti 24 Tammi, 2012 21:06


Raamatusta (Room. 1:26-32) kerätty vastaus, mitä homous on:

- Luonnonvastaista
- Ihmisruumiin häpäisemistä
- Saastaista
- Häpeällistä himoa
- Kiimaista
- Riettautta
- Villiintymistä
- Kelvotonta mieltä
- Sopimatonta
- Täynnä vääryyttä
- Pahuutta
- Ahneutta
- Petosta
- Jumalaa vihaavia
- Vailla luotettavuutta".
Room. 1:26-32.

Raamatun Sana on pysyvä totuus. Emmekä kristittyinä uskaltaisi vastustaa Jumalan mielipdettä.
Vertaa Room. 16:17-18.

Mutta ... Jumalan Sanan opetukset ovat kohdistetut meille uskoon tulleille. Siis meidän keskuudessamme hyväksymme Jumalan mielipiteen. Mutta emme saa vaatia Jumalasta erossa olevia Saatanan lapsia noudattamaan Jumalan lapsille kuuluvia siunauksen opetuksia.

"Ettekö tiedä, etteivät vääryydentekijät peri Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät haureelliset eivätkä epäjumalanpalvelijat, eivät avionrikkojat, irstailijat eivätkä homoseksuaalisuuden harjoittajat, eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät peri Jumalan valtakuntaa." 1 Kor. 6:9,10.
Raamattu rinnastaa homoseksuaalisuuden harjoittamisen mm. murhaajiin:
"Tiedämme myös, ettei lakia ole säädetty vanhurskaan takia vaan lainrikkojien ja kurittomien, jumalattomien ja syntisten, rienaajien, epähurskaiden ja saastaisten, isän- ja äidintappajien, murhaajien, haureellisten ja homoseksuaalisuuden harjoittajien, ihmiskauppiaiden, valehtelijoiden, valansa rikkojien ja kaiken muun takia, mikä on vastoin tervettä oppia." 1 Tim. 1:9,10.
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku

Re: Raamatun kuvaus homoista

ViestiKirjoittaja Rallatirallaa » La 28 Tammi, 2012 12:36


Homot ovat kyllä ihmisiä siinä missä muutkin, he eivät ole sen alempiarvoisia, sillä heistä on maksettu tasan se sama hinta Golgatan ristillä Jeesuksen verellä kuin kaikista muistakin, joten he ovat siis arvokkaita...

Mutta itse homous, se on kyllä niin irstasta ja kuvottavaa, kuin olla ja voi, koska se ei ole ollenkaan Jumalan mielenmukaista, vaan täysin luonnonvastaista..

Homous ei ole sellainen asia, josta ei voisi päästä koskaan eroon, kuten monet valheellisesti luulee.. Homous ei ole mikään synnynnäinen ominaisuus, se ei ole mikään piirre, sillä se on syntiä, eikä se myöskään ole mikään sairaus, vaikka sairasta onkin. Kukaan ei siis myöskään synny homoksi, vaan Jumala on luonut kaikki ihmiset heteroiksi, mutta juuri se, että ihmiset voisivat syntyä homoksi, on saatanan valhe, sillä se haluaa uskotella meille, että me oltaisiin synnynnäisesti sellaisia, että me ei muka voitaisi olla Jumalan mielenmukaisia, koska vihollinen haluaa meidän ajattelevan, että me ei kyetä tekemään asioista parannusta, että Jumala ei muka voisi parantaa meitä ja ettemme voisi päästä eroon riippuvaisuuksistamme ja muista meitä sitovista asioista, jotka etäännyttää meitä Herrasta..

Eli, vaikka homous ei periaatteessa ole mikään sairaus, niin siitä voi kylläkin parantua, mutta ensin siitä pitää haluta tehdä parannus ja yrittää kanssa tosissaan sitä, eli antaa Jumalalle mahdollisuus, että Hän voi parantaa siitä... Vaikka Hänelle kaikki on mahdollista sillä Hän on kaikkivoipa, niin ei Hänelle olisi mikään ongelma poistaa samantien kaikkea pahaa ja muuttaa vaikka tällä sekunnilla kaikki maailman homot heteroiksi, ilman, että he edes itse sitä tahtoisivat, niin Hän kuitenkin loi meille vapaan tahdon ja kunnioittaa sitä, eli periaatteessa Hän ei voi/pysty/kykene siihen, ellemme itse anna Hänelle ensin mahdollisuutta.. Vähän kuin ajatellaan, että me ei vaikkapa voida/pystytä/kyetä esim. murhaamaan jotakuta, vaikka se olisi meille ihan helppoa, voita nipsnaps tehdä se tosta noin vaan, niin samalla tavalla ei Jumalakaan voi auttaa meitä, ellemme anna itse ensin Hänelle siihen mahdollisuutta, sillä Hän on kyllä se, joka aina tekee aloitteen, tarjoaa apuaan ja odottaa, odottaa niin kauan kuin se on mahdollista, sillä Isän rakkaus on kärsivällinen, eikä meidän tarvitse muuta kuin vain vastata siihen kutsuun lähteä seuraamaan Jeesusta ja ottaa se apu vastaan..Kuinka voisimme edes tietää Jumalasta, ellei Hän itse olisi tehnyt ensin aloitetta..?

Mar. 1:15
"Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi."

Apt. 3:19
"Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois."

Luk. 15:7
"Minä sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin yhdeksästäkymmenestä ydeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse."



En usko, että ne ihmiset, jotka väittävät olevansa uskovia, mutta silti pitävät homoutta jotenkin Jumalan mielenmukaisena tai ovat itse homoja, olisivat todella Jumalan lapsia..Se on surullista, mutta oon itse törmännyt sellaiseen useammankin kerran.. En halua tietenkään tuomita ja syyttää ketään mistään, tietenkään, mutta en voi myöskään olla mikään joojootyyppi, joka eksyttää muut sanomalla, että he voisivat tehdä mitä tahansa ja olla silti mukamas pelastuksellisessa tilassa.. Mun on pakko sanoa asiat suoraan, ja jos ihmiset eivät usko tossa asiassa, niin varoittaa siitä, että homot, jotka eivät ole tehneet parannusta ja kaikki muutkin ihmiset, jotka eivät parannusta ole tehneet vaan elävät vieläkin aivan maailmassa, eivät ole matkalla taivaaseen, vaan kadotukseen, vaikka kuinka väittäisivät uskossa olevansa.. Enkä mä todellakaan nauti siitä, en todellakaan, että joudun sanomaan tolla tavalla, vaan se tekee mut enemmän kuin surulliseksi..

Jotkut vaan vetoaa siihen, että eikö Jumalan pitäsi hyväksyä se asia, jos se on rakkautta, mutta kun se ei ole rakkautta, koska ei ole Jumalan mielenmukaista.. Tunne se voi olla, mutta se tunnekkaan ei ole Jumalan mielenmukainen, jos se kohdistuu väärään kohteeseen.. Kaikki, mitä kutsutaan rakkaudeksi, ei välttämättä ole sitä, vaikka tunteet saattaisivatkin kohdistua vastakkaiseen sukupuoleen, jos se ei ole Jumalan mielenmukaista, kuten sen pitäisi aina olla.. Rakkaus ei ole tunne, vaikka siinä yleensä tunteet ovatkin messissä.. Se on mm. sitoutumista, uhrautumista toisen vuoksi, huomion antamista, toisen ottamista huomioon, päätöksen tekoja ymsmys, ja kyllä siihen aina tulee varmasti ne tunteet myöhemmin mukaan jossain vaiheessa.

Mutta Jumalalla ei ole minkäänlaista tuomiota sydämellään homoja, eikä ketään muitakaan eksyneitä kohtaan, sillä Hän ei todellakaan halua tuomita tai syytellä ketään mistään, eikä Hän halua, että me jäädään roikkumaan ja rypemään missään syyllisyydessä enää sen jälkeen, kun ollaan kaduttu ja päätetty tehdä parannus, sillä Hän haluaa, että pidämme kiinni siitä, että olemme todella saaneet anteeksi, eikä Hän halua, että me pyöriskellään jossain epätoivoisessa itsesäälissä.. Hän haluaa, että me saadaan vaan olla huolettomia, onnellisia ja iloita Herrassa.. Murehtimatta, pelkäämättä, että me osataan turvata ja luottaa Häneen ja pyytää Häneltä aina sitä, mitä me tarvitaan...

Jes. 41:10
"Älä pelkää, sillä minä olen sinun kanssasi; älä arkana pälyile, sillä minä olen sinun Jumalasi: minä vahvistan sinua, minä autan sinua, minä tuen sinua vanhurskauteni oikealla kädellä".

Fil. 4:6-7

"Älää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Herralle tiettäväksi,
ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa."

Fil. 4:4
"Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!"


Me ei siis omin voimin todellakaan pystytä yhtään mihinkään, vaan ainoastaan Jumalan voimassa, ja siks meidän ei pidä yrittää katsoa omiin tekoihin ja yrittää suorittaa, vaan suunnata katseemme Jeesukseen ja pitää se Hänen ristinsä juurella, kiinni Jeesuksessa, sillä jos me vaan keskitytään ainoastaan siihen, että me suorittamalla yritettäis olla jotenkin parempia (mitä me ei koskaan tulla olemaan), niin me aika pian väsytään, kulutetaan itsemme puhki, paletaan loppuun ja lannistutaan ihan kokonaan, eikä siitä tule yhtään mitään.. Me vaan petytään itseemme ja aletaan syyttää Jumalaa siitä, että miksi Hän ei ole auttanut meitä, vaikka emme itse ole antaneet Hänelle mahdollisuutta tarjota apuansa, vaan olemme toimineet oman päämme mukaan, ilman että ollaan luotettu ja turvattu Häneen täysillä... Ja Hän haluaa, että me vaan luotetaan ja turvataan Häneen täysillä..

Hän ymmärtää niin hyvin sen ja paremmin kuin kukaan muu, että miksi me ollaan toimittu missäkin tilanteessa kuten ollaan toimittu, vaikka ei hyväksykkään sitä, että ollaan toimittu väärin, mutta Hän todella tietää ja tuntee sen, että mitä me tunnetaan ja kantaa siks vaan niin valtavaa taakkaa sisällään, silloin kun me ollaan ahdistuneita, surullisia, tuskissamme ja murheellisia, sillä Hän tuntee sen kuin omanaan, eikä saa siitä rauhaa, ennen kuin on saanut mahdollisuuden ottaa sen meiltä pois.. Ja Hän haluaa parantaa meidät ja ainoastaan vain siksi, koska Hän rakastaa meitä, eikä halua nähdä meidän kärsivän.. Ja Hän antoi kaikkensa, jotta meillä vois olla taas yhteys Häneen, jotta me saataisiin olla terveita, iloita, olla huolettomia ja onnellisia, ja Jeesus kärsi niin valtavasti puolestamme vain ja ainoastaan sen tähden, että saataisi tietää, mitä Isän rakkaus on, joka on Hänessä... Sen hinta on jo maksettu, sitä ei voi enää maksaa uudestaan, eikä me edes pystyttäisi siihen, joten meidän ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin ottaa se lahja iloiten vastaan, joka sillä hinnalla on maksettu.. Se on jotain niin todellista, se rakkaus on jotain niin puhdasta, suurta ja kaunista, joka voi eheyttää kaiken rikki menneen, todella parantaa ja antaa kaiken sen varastetun meille takaisin, jota ollaan menetetty... Sitä ei siis todellakaan kannata heittää hukkaan, vaan siitä kannattaa pitää kiinni kynsin ja hampain, koska mistään ei saa sen parempaa, ei todellisempaa, sillä se on tie todelliseen elämään, ja se tie löytyy yksin Jeesuksesta!

Tuli taas paljon tekstiä ja saattoi mennä jopa vähän ohi aiheenkin, mutta tosiaan, tätä mieltä oon ja toivon, että sai olla jollain tavalla rohkaisuksi.. Siunausta ihmiset!
Viimeksi muokannut Rallatirallaa päivämäärä La 28 Tammi, 2012 12:52, muokattu yhteensä 1 kerran
Rallatirallaa
 

Re: Raamatun kuvaus homoista

ViestiKirjoittaja Rallatirallaa » La 28 Tammi, 2012 12:41


Tässä on muuten hyvä video, kertomus tytöstä, jonka Jumala paransi homoseksuaalisuudesta.. (:

http://www.youtube.com/watch?v=JfPjTvTx5-U
Rallatirallaa
 

että näin

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » La 28 Tammi, 2012 20:14

♥ Aamen Ratirallaa. Hyviä ajatuksia.

Jumala on antanut omilleen järjen, jota saamme käyttää Pyhällä Hengellä täyttyneinä. Se on se "ylhäältä tuleva viisaus.." (Jaak. 3:17), jota kaikki uskossa olevat saavat anoa. Jaak. 1:5. Itse tahdon tukea Suomen esivallan oikeudenmukaisuutta, siltä osin, kuin sitä vielä on jäljellä. = "Vanhurskaus kansan korottaa, mutta synti on kansakuntien häpeä!" Snl. 14:34.
Olemme Turussa rukoilleet hartaasti 1 Tim. 2:1-4 rukousta Suomen esivallan puolesta. Ja tahdomme esivallalle rukoustemme mukaista hyvää. Nyt voimme myös toimia rukoustemme mukaisesti. Jeesus on antanut meille vaikutusmahdollisuuden. Paljon tapahtuu sen mukaisesti, mitä uskovina rukoilemme ja teemme sitten rukoustemme mukaisia valintoja!
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » Ma 30 Tammi, 2012 11:40

!
VIHAPUHETTAKO - MIKÄ?

He vihaavat sitä, joka portissa oikeutta puoltaa, ja totuuden puhuja on heille kauhistus. Aamos 5:10.
Tuo Raamatun kohta soveltuu erittäin hyvin tämän ajan Suomeen: Raamatun totuutta ei muka saisi sanoa ääneen.
Mutta Jumalan rakkauden sanelema totuus pitää tuoda esille. Vain tällä tavalla voimme auttaa. Raamatun totuuden puhuminen ei ole vihapuhetta, vaan HYVÄPUHETTA.
Ko. asiasta saamme todeta Raamatun mukaan, että Jumala loi ainoastaan miehen ja naisen välisen liiton, jossa seksuaalisuuden on määrä toimia. 1 Moos. 2:18-25. 1 Kor. 7:2. Jumalan rakkaus toimii Hänen luomissaan suuntauksissa. Room. 2:8,9.

Tätä asiantilaa kuvaa osuvasti Jesaja 5:20-21: Voi niitä, jotka sanovat pahan hyväksi ja hyvän pahaksi, jotka tekevät pimeyden valkeudeksi ja valkeuden pimeydeksi, jotka tekevät karvaan makeaksi ja makean karvaaksi!

Jumala ei hyväksy syntiä. Room. 1:26-32. Olemme Jumalan kanssa samaa mieltä.
Mutta ...
Jeesus tahtoo antaa anteeksi kaikkien ihmisten kaikenlaiset synnit. Hän kuoli ristillä sovittaen ihmiskunnan pahimmatkin rikokset ja syntitottumukset. Jeesus sanoo armon sanan synnistä luopuneille: Mene, äläkä tästedes enää syntiä tee! Joh. 8:11. Hän armahtaa ja vapauttaa parannukseen nöyrtyvän. Joka tekee syntiä, on synnin orja! Jonka Poika tekee vapaaksi, se on todellisesti vapaa! Joh. 8:31-36.
Synnistä saa vapauden ottamalla vastaan Jumalan armon Jeesuksen sijaisuhrin ja sovintoveren kautta.
Olkoon syntielämäsi miten ruma tahansa, saat sen kaiken anteeksi tunnustamalla tekosi synniksi ja tekemällä siitä katuen parannuksen! Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon. Onnellinen se ihminen, joka aina on aralla tunnolla; mutta joka sydämensä paaduttaa, se onnettomuuteen lankeaa. Snl. 28:13-14.

Tämä on rakkauden puhetta!
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku

Kumpaahan mahtaa arkkipiispa äänestää...huh huh

ViestiKirjoittaja penttikk » Pe 03 Helmi, 2012 10:52


http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... inen-synti

Rukous Suomen kansan puolesta. Herätys tähän pimeyteen.
Avatar
penttikk
 
Viestit: 56
Liittynyt: Su 01 Helmi, 2009 18:59
Paikkakunta: PIRKKALA

ViestiKirjoittaja Rallatirallaa » Ti 14 Helmi, 2012 7:31


Voi ei! :ss Ihan pimeetä oikeesti, huhhuh... Ei se auta muuta kun vaan rukoilla
Rallatirallaa
 

Totean siis

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » Ti 14 Helmi, 2012 17:29

Mihin Suomessa enää SETAA tarvitaan?
Onhan meillä ev.lut. kirkko.


:!:
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Dimi Sefanja » Ti 14 Helmi, 2012 20:04


Tuo oli ihan paras Weijo ja täsmälleen oikea olikin, sillä kirkko hysää kaikkia, kun itsekin ovat väärintekijöitä ja vääristelijöitä!
Jumala On Rakkaus!

Oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus
niinkuin ehtymätön puro! Aam. 5:24

http://www.Jeesus-on-Herra.com/
Avatar
Dimi Sefanja
 
Viestit: 1348
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 21:18
Paikkakunta: TUSBY

Vainot

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » Pe 22 Helmi, 2013 22:02

:?:

Olen ennustanut jo monta vuotta sitten ( 1990 luvulla), että:
suuret kristittyjen vainot alkavat tästä asiasta. Esivalta kieltää uskossa olevia kertomasta ihmisille totuutta synnistä, että mm. Raamatun vastainen seksuaalisuus on helvettiin johtavaa syntiä. 1 Kor. 6:9,10.
Mutta Jumalan rakkaudessa elävät uskovaiset eivät voi myöntyä minkäänlaisen maallisen lain edessä olemaan eri mieltä Jumalan ja Hänen Sanansa Raamatun kanssa. Tulemme julistamaan loppuun asti, että Jeesus tahtoo antaa synnit anteeksi ja sitten muuttaa ihmisen. Homo ei uskoon tulonsa jälkeen harjoita syntiään. Alkoholisti ei enää käytä alkoholia. Varas ei enää varasta. Valehtelija ei enää valehtele. JNE.
Kulkutautien (rutto, Luuk. 21:11 ja muut lopunajan merkit) keskellä, Jumalan tuomioiden alkaessa, alkaa lopullinen seurakunnan puhdistautuminen ja yhdistyminen. Silloin kaikki terveessä uskossa Jeesukseen olevat ymmärtävät synnin kauhistavuuden.
Jeesus muuttaa kaiken hyväksi!
:( :(
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku

Re: Raamatun kuvaus homoista

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » Su 14 Joulu, 2014 11:24

:idea:

:!:

"Sillä me emme voi mitään totuutta vastaan, vaan totuuden puolesta!" 2 Kor. 13:8.
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku

Re: Raamatun kuvaus homoista

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » Ma 26 Elo, 2019 9:29

Vanha kirjoitus, mutta edelleen ajankohtainen.
Me kristiyt saatamme joutua vastaamaan lausumistamme lain edessä suurin joukoin. Meitä tuomitaan sakkoihin, jopa vankeuteen. Mutta vaellamme siitä huolimatta totuuden tietä. [i]"Rakkaus ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa."
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku

Re: Raamatun kuvaus homoista

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » Ke 06 Marras, 2019 9:35

Päivi Räsänen on jo syytettyjen penkillä tämän kysymyksen tähden. (marraskuu 2019)
Ennustukseni on siis jo toteutumassa. 1 Kor. 13:6.
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku

Re: Raamatun kuvaus homoista

ViestiKirjoittaja TurunWeijo » Ke 01 Helmi, 2023 18:19


Tänään säädettiin Suomen eduskunnassa ns. translaki. Se tarkoittaa nyt sitä, että jokainen saa valita sukupuolensa niin kuin itse haluaa. Raamatun opetuksella ei siis ole merkitystä lainsäätäjille:
"Niin Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Jumalan kuvaksi hän loi hänet, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. 28 Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: ”Olkaa hedelmälliset, lisääntykää." 1 Moos. 1:27.
Weijo Lindroos
Jeesuksessa Kristuksessa.
E-mail: weijo.lindroos@pp.inet.fi
+
http://www.Jeesus-on-Herra.com
Avatar
TurunWeijo
Site Admin
 
Viestit: 2118
Liittynyt: La 31 Tammi, 2009 18:14
Paikkakunta: Turku


Paluu YLEISTÄ Ristin Valossa!

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 9 vierailijaa

cron