se jonka Raamattu juuri antaa kun se tulkitaan ja luetaan niin kuin Raamattu itse opettaa.
Tahdon antaa tässä lyhyen yhteenvedon uskovien kasteesta kolmella lauseella jotka sitten selitän. Näin tästä tulee tiivis ja lyhyt selostus asiasta niin jokainen jaksaa sen lukea ja verrata sitä sitten Raamatun opetukseen niin ei tarvitse poukkoilla uskonelämässään kaikenlaisissa eksytysten kavalissa juonissa vaan saa juurtua Sanan väärentämättömän maidon kautta vakaaseen ja turvalliseen uskon kilvoitteluun jonka palkintona on kirkkauden kuihtumaton seppele jonka Vanhurskas tuomarimme Jeesus Kristus on antava kaikille Häntä vilpittömästi odottaville.
Lauseet:
1. Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu.
2. Joka uskoo ja ei kasteta pelastuu
3. Joka kastetaan ja ei usko joutuu kadotukseen.
Selitykset:
1. Kun ihminen ottaa ensi kerran vastaan Jumalan armon evankeliumin kautta ja uudestisyntyy Jumalan lapseuteen niin hän on astunut kuolemasta elämään. Jeesuksen veri pesee hänet kaikista synneistä ja hän samalla vapautuu saatanan vallasta joka oli orjuuttanut hänet tahtoansa tekemään. Hän pääsee uskovien yhteyteen ja Sanan kuuloon jossa julistetaan tervettä Raamatun sanaa. Hän itsekin alkaa tutkia Raamattua ja huomaa sieltä että ketkä vain apostolien kautta tulivat uskoon, menivät heti kasteelle. Niinpä uusi luomus alkaa kaivata Raamatullista kastetta. Hän lukee sieltä että kaste ei ole synnin saastan poistamista vaan puhtaan omantunnon pyytämistä Jumalalta Jeesuksen ylösnousemuksen kautta niin kuin apostoli Pietari opettaa. Samalla hän ymmärtää että hän on Jeesuksen kanssa kuolemaan haudattu että hän saisi elää Jeesuksen ylösnousemusvoimassa. Tämä tarkoittaa että minä olen siis alati annettu kuolemaan (lihan tekojen kannalta) että Jeesuksen elämä (Pyhän Hengen johdatus) tulisi kuolevaisessa ruumiissani näkyviin. Jokaisen siis joka tulee uskoon ja uudestisyntyy tulee mennä kasteelle niin kuin Raamatun selvä opetus on.
2. Kun toinen ryöväri Jeesuksen rinnalla aluksi pilkkasi toisen ryövärin kanssa Jeesusta niin hän tuli synnin tuntoon kuullessaan kuinka Jeesus vain rukoili Isältä armoa pilkkaajilleen. Hän ei voinut käsittää että ihmiset rienasivat Jeesusta, joka ei ollut mitään pahaa tehnyt. Hän mietti kaikkia niitä pahoja asioita mitä hän oli elämässään tehnyt ja ihmetteli kun kukaan ohikulkijoista ei rienannut häntä niistä. Kaikki vain rienasivat Jeesusta joka ei ollut mitään pahaa tehnyt. Niinpä hän meni itseensä ja sanoi toiselle ryövärille. Etkö sinä pelkää edes Jumalaa, sinä joka olet itsekin saman rangaistuksen alainen. Me taas saamme itse tekojemme mukaan mutta tämä tässä ei ole mitään pahaa tehnyt. Jeesus muista minua kun tulet valtakuntaasi. Nämä uskossa lausutut sanat pelasti ryövärin iankaikkiseen pelastukseen koska Jeesus vastasi ryövärille. Totisesti sinä olet tänä päivänä minun kanssani paratiisissa. Tässä me näemme että ryöväri ei voinut mennä ristiltä kasteelle vaan hänen katumuksensa ja uskonsa ja suora kääntyminen Jeesuksen Vapahtajan puoleen pelasti hänen sielunsa. On siis tapauksia että pelastuminen tulee niissä olosuhteissa joista ei voi mennä kasteelle mutta se ei ole este pelastumiselle koska pelastus on uskosta että se olisi armosta. Jotkut voi pelastua vankilassa josta ei koskaan pääse ulos tai joku voi kokea kuolinvuoteellaan pelastuksen. Raamattu jopa ilmoittaa että lopun aikana tulee, niin tukalat olot että kaikki jotka huutavat avuksi Herran nimeä pelastuu. Oi sitä rakastavan Jumalan armoa ja hyvyyttä.
3. Tämä viimeinen tapaus onkin sitten se johon suurin osa kompastuu. Johtuu suurelta osalta siitä että katolinen kirkko ja Suomen valtakirkko pitää kiinni tästä harhaopetuksesta ja jota Jeesuksen murheeksi opetetaan Raamatullisena totuutena vaikka eivät löydä Raamatusta mitään kohtaa mikä puolustaisi tätä harhaa. Tämä harhaoppi vie miljoonia eksytettyjä sieluja kadotukseen koska opetetaan että lapsikasteen armo riittää iankaikkiseen pelastukseen. Pelastuksen ehtona on aina usko Herraan Jeesukseen jota aina seuraa uskovien kaste. Tämä on järjestys aina. Jos olen syntynyt luterilaiseen kirkkoon ja minut on lapsena kastettu mutta en koko elämäni aikana usko Jeesukseen enkä tee parannusta Vapahtajani edessä synneistäni niin olen 100%:sti kadotettu. Ja jos olen lapsena kastettu ja tulen aikuisena elävään uskoon meidän Kirkastettuun Herraamme Jeesukseen Kristukseen niin minun pitää mennä uskovien kasteelle niin kuin Raamattu opettaa. Tämä kaste on merkki Jumalalle että minä haluan haudata vanhan ihmisen kasteen hautaan ja että Jeesuksen Henki hallitsee nyt minun kuolevaisessa ruumiissani. Samalla se on osoitus maailmalle että en enää kuulu sinne vaan olen erottautunut siitä elämästä jota ennen rakastin ja jonka loppu on kadotus.
Lopuksi.
Tämän lyhyen yhteenvedon tarkoitus on selkiyttää niille ihmisille jotka hapuilevat kastekysymyksissä että Jumalan tahto on että me uskoon tultuamme menisimme uskovien kasteelle vaikka meidät olisi valtakirkossa lapsena kastettukin. Nöyrästi pyydän kaikkia uudestisyntyneitä ihmisiä jotka eivät vielä ole käyneet kasteella menemään kastettaviksi Jeesuksen Kristuksen nimeen.
Siunausta kaikille kilvoitteleville veljille ja sisarille.