!
Keskinäinen kunnioitus tai sen puuttuminen.
Eikö tämä ole se rakentaja, Marian poika ja Jaakobin ja Jooseen ja Juudaan ja Simonin veli? Ja eivätkö Hänen sisarensa ole täällä meidän parissamme?" Ja he loukkaantuivat Häneen. Niin Jeesus sanoi heille: "Ei ole profeetta halveksittu muualla kuin kotikaupungissaan ja sukulaistensa kesken ja kodissaan (Markus 6:3-4).
Ihmissuhteet uskovienkin keskuudessa noudattavat joskus edellä kuvattua linjaa. Mitä paremmin opimme tuntemaan lähimmäisemme sitä enemmän (yleensä) petymme häneen. Hän ei ollutkaan niin täydellinen, joksi hänet ensi näkemältä kuvittelimme.
Mutta Herra sanoi: Älä katso hänen näköänsä äläkä kookasta vartaloansa, sillä minä olen hänet hyljännyt. Sillä ei ole, niin kuin ihminen näkee: ihminen näkee ulkomuodon, mutta Herra näkee sydämen." 1 Sam. 16:7.
Lähimmäisen vikojen ja puutteiden näkeminen saa aikaan kunnioituksen puutteen. 2 Kor. 5:16.
Arvostus läheiseksi tullutta ystäväämme kohtaan saattaa murentua nähdessämme hänen kipuilevan kanssamme samojen ihmiselämään kuuluvien vaikeuksien kanssa. Läheltä katsoen näemme hänen virheensä, joita ikävä kyllä meissä kaikissa riittää. Uskovien joukossa olemme me, kurjimmat ja vajavaisimmat ihmiset. Tämä on hyväksyttävä tosiasia. = Minä olen kurja ja köyhä, mutta Herra pitää minusta huolen (Psalmi 40:18 ). "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria.' Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä" (Matt.9:12-13).
Emme yleensä noteeraa tutun naapurin pojan mielipiteitä kovin korkealle. Hänhän on vain tuo puusepän poika tms. Saman periaatteen mukaisesti huomaamme, miten meihin itseemmekin petytään: Ei ole profeetta halveksittu muualla kuin lähimpien ja tuttavien keskuudessa. Ja he loukkaantuivat Häneen!
Ihmisten on yleensäkin vaikeaa nähdä jotain merkittävää vajavaisessa läheisessään, varsinkaan omassa perhekuntalaisessaan. Miksi näin? Koska läheltä katsojat näkevät inhimillisesti oikein: Meissä kenessäkään ei itsessämme ole mitään hyvää. Mutta tämä tosiasia ei saisi estää meitä näkemästä toisissamme Jumalan työtä ja mahdollisuuksia sekä Hänen antamiaan kutsumuksia. Ja todellisuudessahan me uskovat olemme Jumalan näkökulmasta katsottuna ERITTÄIN arvokkaita.